Transbaiul, concurent pentru Transfăgărăşan

După Transfăgărăşan şi Transalpina, Transbaiul ar putea intra în lista selectă a celor mai spectaculoase şosele. Trei primării prahovene s-au asociat la acest proiect.

Ştiri pe aceeaşi temă

Transfăgărăşanul şi Transalpina ar putea avea concurenţă, în următorii ani, din Prahova. Serpentine, peisaje de vis, goluri montane, drumuri prin pădure, plimbări la peste 1.800 de metri altitudine şi acces mai uşor la pârtiile de schi. Aşa poate fi rezumat traseul şoselei pe care trei primării din nordul judeţului Prahova doresc s-o construiască, din fonduri europene, pentru a îmbogăţi potenţialul turistic al zonei şi a scurta timpul de acces.

Transbaiul este un proiect comun, lansat de cele trei administraţii locale, care vizează realizarea unei şosele ce va lega Valea Prahovei de Valea Doftanei, prin traversarea Munţilor Baiului din Bucegi. Şoseaua este proiectată pentru a avea 38 de kilometri lungime şi să facă legătura între oraşele Azuga, Buşteni şi comuna Valea Doftanei.

Autorităţile locale spun că traseul a fost ales încât să pună în valoare frumuseţea Bucegilor, Transbaiul urmând să rivalizeze la acest capitol cu mult mai celebrele Transalpina şi Transfăgărăşan. De asemenea, cu o altitudine maximă de 1.834 de metri, în Vârful Baiul, noua şosea va intra în top trei, cele mai înalte din ţară. Prin comparaţie, Transfăgărăşanul atinge 2.042, iar Transalpina  -  2.145.

Promovarea turismului montan

Noul drum va duce la scurtarea traseului între localităţile de pe Valea Prahovei şi cele din zona Doftana. Asta deşi, în prezent, Valea Doftanei şi Azuga sunt foarte apropiate pe hartă, distanţa pe şosea între cele două fiind de 42 de kilometri, iar drumul de legătură presupunând o ocolire prin Secăria şi apoi pe DN1.

Scopul declarat al proiectului este promovarea turismului montan. Peisajele, spun autorii proiectului, sunt frumoase „de-ţi taie respiraţia". Pe lângă un număr mare de turişti, autorităţile locale speră să atragă şi investitori.

„Există deja un studiu de oportunitate, aprobat de Consiliul Local la noi. În Azuga şi Buşteni, proiectul este mai avansat. După ce vom realiza studiul de fezabilitate, proiectul urmează să fie depus pentru finanţare europeană. Valoarea estimată este de 30 de milioane de euro. Este un drum greu, dar nu imposibil. Infrastructura este una din problemele zonei. Dacă vom rezolva infrastructura, atunci se pot găsi şi posibilităţi de investiţii în una sau două pârtii de schi", ne-a declarat Gheorge Mosor, primarul comunei Valea Doftanei. Recent, Consiliul Local a aprobat şi asocierea cu Buşteni şi Azuga.

Realizarea proiectului va permite şi dezvoltarea unei staţiuni montane pe o suprafaţă de aproape 71 de hectare disponibilă în comună, din care 20% pot fi utilizate pentru amenajarea pârtiilor de schi şi a instalaţiilor de transport prin cablu.

Traseu de vis

Transbaiul va pleca din trei puncte diferite. Cele trei şosele, din Azuga, Buşteni şi Valea Doftanei, se vor uni în golul montan din Munţii Baiului, în apropiere de Vârful Cazacu. La Azuga, şoseaua pleacă din partea inferioară a pârtiilor Cazacu şi Sorica, parcurge aproape doi kilometri pe Valea Azugăi, apoi coteşte la dreapta şi ajunge deasupra celor două pârtii. Din Buşteni, drumul porneşte din dreptul cartierului Poiana Ţapului, urmărind traseul drumului forestier care urcă spre Culmea Zamora. 19 din cei 38 de kilometri sunt pe teritoriul comunei Valea Doftanei.

O parte din traseu va fi pe drumuri forestiere sau drumuri de căruţă folosite de ciobani, iar ramificaţia către Doftana se va suprapune pe un drum realizat în vremea lui Carol I. Proiectul are o valoare estimată la 30 de milioane de euro, cu toate că experienţa ultimelor construcţii de drumuri în România ne-a demonstrat că un preţ mediu de 790.000 de euro pe kilometru, mai ales în zona montană, este unul optimist.

"Zona este una neexploatată la adevărata valoare. Baiul este o componentă a oraşului nevalorificată până acum. Poate fi şi o rută alternativă pentru cei care vor să se deplaseze dinspre Bucureşti spre Ardeal. ''
Nae Savel viceprimarul staţiunii Buşteni

"Proiectul a ajuns în mapa fostului ministru Udrea, sper să nu se fi pierdut pe la minister. Beneficiile ar fi foarte importante, pentru că ar face o legătură între turismul destinat iubitorilor de sporturi de iarnă şi agroturismul Văii Doftanei. ''
Mircea Roşca vicepreşedinte CJ Prahova

Transfăgărăşanul (DN 7C)

- face legătura între judeţele Argeş şi Sibiu, peste Munţii Făgăraş din Carpaţii Meridionali
- altitudine maximă: 2.042 metri
- lungime totală: 151 kilometri
- trece prin apropierea cascadei Bâlea, care este o cascadă în trepte de aproximativ 68 de metri, cea mai mare de acest fel din România
- trece peste 830 de podeţe şi 27 de viaducte
- a fost construit în perioada 1970 - 1974

Transalpina (DN 67C)

- face legătura între judeţele Gorj şi Alba, peste Munţii Parâng, din Carpaţii Meridionali
- altitudine maximă: 2.145 metri
- lungime totală: 148,2 kilometri
- a fost reconstruită în perioada interbelică şi dată în folosinţă de Carol al II-lea în 1935
- cea mai mare porţiune a drumului a fost asfaltată prin lucrările de modernizare demarate în 2009
- găzduieşte, în fiecare an, în luna septembrie, o etapă a Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, pe o porţiune de serpentine cuprinsă între Novaci și Rânca

Harta Transbaiului, şoseaua care va costa 30 de milioane de euro


citeste totul despre: