Dreptul de vot

Personal consider că a nu-ţi putea exercita dreptul de vot în situaţia în care tu chiar vrei să votezi este o încălcare gravă a drepturilor cetăţeneşti şi cineva ar trebui să răspundă pentru aceasta. Popularizarea prin mass-media a situaţiei votului de ieri din ţările Europei de Vest nu face decât să ne discrediteze ca ţară şi ca membră UE. Nu cunosc decât din relatări care sunt cauzele acestei regretabile situaţii. Se pare că un motiv major a fost necesitatea completării unei declaraţii pe propria răspundere că persoana în cauză nu a mai votat. O măsură potrivită în contextul prezumţiei de fraudă la alte evenimente electorale. Mă întreb însă care este caracterul de confidenţialitate a unei asemenea declaraţii si de ce formularul nu a fost disponibil pentru doritori pe Internet sau cu câteva zile înainte ca imprimat la secţiile de votare? Persoanele aflate la depărtare de domiciliul de bază puteau să completeze declaraţiile şi doar să le semneze în faţa unui membru al comisiei de votare. Timpul petrecut în secţia de votare ar fi fost considerabil redus.

De ce nu aplicaţie eGuvernare?

Mă mai întreb (retoric) de ce nu există o aplicaţie digitală pe lângă multele finanţate cu largheţe în România. O aplicaţie prin care Ministerul de Interne să permită cetăţenilor români aflaţi în afara domiciliului să-şi declare un domiciliu temporar doar în vederea votului. Declaraţia personală şi desigur voluntară s-ar putea face online sau prin prezentare la consulate. Pe baza declaraţiilor Ministerul de Interne care ştie precis câţi cetăţeni au drept de vot, ar şti şi câţi sunt în afara domiciliului permanent şi vor să voteze. Liste alfabetice ar exista în acest caz la secţiile de votare din ţările alese de fiecare şi votul s-ar exercita fără pierdere de timp exact cum se procedează la secţiile de votare arondate domiciliului permanent.

Mi s-ar putea spune că o astfel de aplicaţie ar costa mult şi depăşeşte posibilităţile informaticienilor noştri. Hai să zâmbim!

Aplicaţii mult mai complexe au fost elaborate şi puse în funcţiune în România cu firme autohtone. Ministerul de Interne are evidenţa informatizată a cetăţenilor români şi o astfel de aplicaţie ar fi un subsistem simplu de dezvoltat şi implementat. Desigur nu pentru alegerile din anul 2014!

Efectul psihologic ar fi şi el de menţionat. Ştiindu-se că există o evidenţă a votului în afara domiciliului de reşedinţă cu siguranţă că turismul electoral ar fi diminuat. Evident, daca se doreşte această diminuare!

Nu va fi posibil până în 16 noiembrie să se elaboreze o aplicaţie, dar afişarea pe site a declaraţiei în vederea completării în prealabil prezentării la vot ar simplifica procedura.

Ce fac alţii

În anul 2014 am avut ocazia să văd cum alte ţări se preocupă de creşterea respectului faţă de timpul cetăţeanului, chiar dacă este vorba de cetăţenii altor ţări. Am solicitat o viză pentru Australia. Tot procesul de prezentare a cererii a fost prin Internet şi rezultatul l-am primit prin e-mail într-un timp record. În urmă cu mai mulţi ani a fost necesar, la altă cerere de viză în această ţară, să trimit paşaportul la Belgrad la ambasada de acolo. O surpriză plăcută similară a fost cererea de viză pentru Canada unde toate documentele le-am trimis prin Internet, rămânând să fac o scurtă vizită la consulat pentru aplicarea vizei în paşaport. Două exemple de aplicaţii de eGuvernare care simplifică interacţiunea cetăţean – administraţie şi fac viaţa cetăţeanului mai uşoară. Unul din scopurile eGuvernării.

Aplicaţiile de eGuvernare sunt în România mult sub standardele Uniunii Europene din care facem parte. A trebuit ca un prim-ministru să observe cozile la plata taxelor şi impozitelor locale înainte de 15 martie pentru a se începe introducerea plăţii prin Internet şi prin card.

Sper că şi actualul prim-ministru, mai ales că este şi candidat, văzând cozile la unele secţii de votare să ia o măsură de demarare a unei aplicaţii de eGuvernare care să elimine cozile, fenomen care ne aminteşte de un trecut demn de a fi uitat sub acest aspect.

Votul electronic, amintit în aceste zile mai mult după ureche, este dificil de implementat din motive de garanţie a autentificării. Până atunci, votul prin corespondenţă ar putea fi o alternativă.

Ştampile şi timbre pe actul de identitate ca acum 50 ani

Referirea mea la epoca de piatră nu se referă numai la formularele pe care trebuie să le completezi la secţie şi la faimoasele ştampile care se mai .. pierd din când în când. După ce ai votat ţi se pune un timbru pe spatele cărţii de identitate cică pentru a evita astfel votul multiplu. Fiind un cetăţean conştiincios am votat de fiecare dată (vezi imaginea) şi mă întreb ce se va întâmpla în 16 noiembrie, şi după aceea, pentru că nu mai am loc de noi timbre. Mi se poate replica prin sfatul să cer o nouă carte de identitate. Da, dar aceasta necesită timp şi bani care nu mi se compensează prin nimic, mai ales că prezenta carte de identitate expiră în anul … 2053. 

Acest model de carte de identitate neinspirat introdusă în anii 1990 îmi produce neplăceri prin dimensiunile ei anormal de mari, ar trebui să aibă dimensiunile actualului permis de conducere auto. Călătoresc des în Uniunea Europeană şi văd cum agenţii de frontieră se uită nedumeriţi la data de valabilitate a CI şi la timbrele de pe spate. O problemă reală apare la înregistrarea pentru cartea de îmbarcare la cursele aeriene unde pentru actele de identitate se cere un termen de valabilitate de regulă mai mic de 10 ani şi când scriu 2053 mi se refuză textul. Dvs. ce aţi face? Eu trec datele din paşaport, dar nu sunt totuşi obligat să am paşaport când călătoresc în UE!

În rest, parafrazând un post de radio din alte vremuri, despre eGuvernare şi avantajele ei  … să auzim numai de bine!