România, sub asediul rablelor. Câte maşini la mâna a doua au fost înmatriculate în 2017

România, sub asediul rablelor. Câte maşini la mâna a doua au fost
înmatriculate în 2017

În 2017 au fost înmatriculate 627.743 de autoturisme, cu aproape 58% mai multe decât în 2016

Anul trecut, în România au fost înmatriculate cu peste 57% mai multe maşini faţă de 2016. Îngrijorător este că patru din cinci maşini intrate în ţară, în 2017, au fost la mâna a doua.

Ştiri pe aceeaşi temă

România a bătut record după record în ceea ce priveşte înmatricularea maşinilor second-hand. Potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în 2017 au fost înmatriculate 627.743 de autoturisme, cu aproape 58% mai multe decât în 2016. Dintre acestea, doar puţin peste 125.000 au fost noi. Un calcul simplu arată că patru din cinci maşini înmatriculate anul trecut au fost la mâna a doua, aduse din ţări precum Germania, Olanda, Italia sau Franţa, îmbătrânind şi mai mult parcul auto naţional.

Concret, parcul auto naţional a crescut la 7,63 milioane de maşini, dintre care doar 200.000 sunt mai noi de 2 ani. Alte 1,2 milioane de automobile sunt mai vechi de 20 de ani, iar 255.000 au între 3 şi 5 ani. De asemenea, 970.000 au între 6 şi 11 ani.

În ceea ce priveşte tipul de carburant, 3,46 milioane de autoturisme au motorizări pe benzină, în timp ce 2,51 milioane sunt Diesel.

Din totalul autovehiculelor înregistrate la nivel naţional, aproximativ 1,3 milioane sunt înmatriculate doar în Capitală. Cele mai multe, peste 300.000, au o vechime de peste 10 ani. Cele mai vechi de 6 ani numără aproximativ 224.000, iar maşinile mai vechi de 20 de ani sunt 161.000.

Care este media de vârstă a parcului auto naţional

Datele statistice mai arată că mai bine de jumătate din maşinile din România, adică circa 4,5 milioane, au peste 10 ani vechime. Potrivit reprezentanţilor DRPCIV, media naţională a vechimii parcului auto depăşeşte însă 14 ani. Cu toate acestea, oficialii precizează că cifre mai exacte în această privinţă vom avea din luna martie, când vor intra în vigoare noi prevederi legale, potrivit  cărora expirarea Inspecţiei Tehnice Periodice (ITP) atrage automat suspendarea înmatriculării unui autovehicul.

Cea mai răspândită marcă auto din România este Dacia (1.331.570 de autoturisme înmatriculate), urmată de Volkswagen (991.200), Opel (679.354), Ford (446.168) şi Renault (321.569).

DRPCIV mai arată că în România sunt înscrise în circulaţie circa 23.000 de autobuze, din care 1.392 au mai puţin de 4 ani şi 8.900 peste 20 de ani. Peste jumătate din cele 26.000 de microbuze care circulă în România sunt mai vechi de 10 ani.

Pericolul maşinilor vechi

Mihai Cune, fondator si director general al portalului InspectorAuto.ro,  a explicat, pentru „Adevărul“, cum am ajuns la recordul de înmatriculări la maşini vechi.

„Eliminarea timbrului de mediu este pricipalul factor care a impulsionat înmatriculările de maşini second-hand. O altă cauză ţine de creşterea economică, de puterea de cumpărarea românului. Tot mai mulţi români şi-au permis să dea câteva mii de euro pe o maşină la mâna a doua. Evident, cu toţii ne dorim maşini noi, dar nu toţi avem bani pentru acestea“, explică Mihai Cune.

Specialistul spune că pericolul mare care vine de la maşinile second-hand nu este reprezentat de norma de poluare mai mică, ci de modul deficitar de întreţinere a acestora, care poate genera poluare.

„Maşinile cu vechime de 11 ani îndeplinesc norma Euro 4 şi poluează puţin mai mult decât cele Euro 5. Problemele legate de aceste maşini sunt altele. Cei care şi-au luat o maşină de 2.500 de euro, de exemplu, nu are bani să-şi permită să o întreţină cum trebuie. Dacă i se înfundă filtrul de particule, nu va da 1.500 de euro să-l schimbe, ci îl va anula. Asta generează poluare. La fel, când se defectează turbina, merge aşa cu ea şi va scoate foarte mult fum. Neîntreţinute corect, maşinile generează şi pericol în trafic. Nu avem nici cultura de a întreţine maşinile, nu numai bani“, a mai spus specialistul.

Taxa de mediu, amânată pentru luna martie

Ministerul Mediului a anunţat că, în luna martie, ar putea fi definitivată formula finală de calcul pentru taxa de mediu. Cert este că viitoarea taxă de mediu nu va fi una de primă înmatriculare, ci va fi aplicată tuturor proprietarilor de autovehicule, indiferent dacă au plătit sau nu orice alt impozit auto.

„Forma finală a taxei trebuie să aibă un singur scop, pentru că şi eu, şi Guvernul României, şi cred că fiecare dintre noi ne dorim să trăim într-un mediu curat, într-un mediu sănătos, dar nu numai noi acum ci şi generaţiile viitoare, şi suntem responsabili pentru acest lucru (...) Nu este o taxă şi nu o să fie o taxă de primă înmatriculare sau o taxă care să-i penalizeze pe toţi cei care îşi cumpără o maşină second-hand, va fi o taxă, să spunem între ghilimele, numai în vederea poluării“, a declarat, recent, ministrul  Mediului, Graţiela Gavrilescu.

Întrebată dacă luna martie va mai rămâne ca termen pentru elaborarea noii taxe, Gavrilescu a precizat faptul că „studiile toate durează şi ne dorim ca aceste studii să fie bine efectuate. Durează un pic mai mult, dar mai bine mai mult şi sigur, decât să ne pripim şi să nu iasă un lucru bun“.

 

citeste totul despre: