Lucrările la metroul din Drumul Taberei, din ce în ce mai aproape să fie suspendate din cauza bugetului
0
Ion Rădoi, preşedintele USLM, a declarat marţi că bugetul de 90 de milioane de lei alocat companiei de transport în comun Metrorex este 8,5 ori mai mic decât cel de anul trecut. În acest context, bugetul trebuie revizuit, deoarece cu această sumă nu ar putea continua lucrările începute pe tronsonul Drumul Taberei – Ghencea.
În conferinţa de presă, Ion Rădoi, a atras atenţia asupra bugetului alocat pentru Metrorex în 2013, susţinând că suma alocată nu va fi majorată, iar compania va avea de suferit. Anul trecut suma alocată companiei a fost de 750 de milioane de lei, iar în acest an aceasta a fost diminuată de 8,5 ori, ajungând la 90 de milioane de lei.
În acest context, dacă această propunere de buget va fi păstrată, Metrorex nu va putea în acest an să continue lucrările începute pe tronsonul de metrou Drumul Tabere – Ghencea. În acest caz există riscul intrării în conservare a lucrărilor, şi mai ales compania va fi obligată să plătească unele penalizări din cauza nerespectării contractelor şi a unor costuri suplimentare în cazul în care lucrările vor fi reluate atunci când vor exista fonduri.
Presedintele USLM a spus că doar intrarea in conservare a lucrărilor de pe tronsonul Drumul - Taberei - Ghencea ar costa 30 de milioane de lei din cei 90 de milioane de lei alocaţi Metrorex în acest an. „Astfel, cei ce au gândit bugetul de stat ar trebui să revină asupra sumei alocate şi să ne ofere posibilitatea să continuăm ce am inceput", a declarat liderul sindical.
Muncitorii nu şi-au primit al treisprezecelea salariu şi primele
Rădoi a subliniat faptul că pe 31 martie expiră contractul colectiv de muncă al angajaţilor, şi că in acest context, Metrorex nu poate suporta diminuarea altor drepturi. El a precizat că angajaţii au renunţat la al treisprezecelea salariu şi la primele oferite în cazul sărbatorilor legale, dar nu mai acceptă alte diminuări salariale, cu atât mai mult cu cât Guvernul anunţă în prezent o serie de măriri de taxe şi scumpiri.
În cadrul conferinţei, Rădoi s-a luat şi de actualul director al companiei, Aurel Radu, despre care crede că acesta nu se încadreaza în mod legal în funcţia în care a fost instalat, pe motiv că acesta are statut de inginer stagiar, dar a preluat atribuţii de director general. Totodată, actualul director al Metrorex nu îndeplineşte condiţiile de specialitate pentru acest post întrucât trebuia să aibă 12 ani vechime în cadrul unităţii, arătând că „este vorba, până la urmă, şi de o chestiune de siguranţa în circulaţie”.
Ion Radoi a atras atenţia că sindicaliştii Metrorex au sesizat, în repetate rânduri, atât primului ministru, cât şi oficialii ministerului de resort despre aceste probleme, dar până în prezent nu au primit niciun răspuns clar şi nici nu au fost convocaţi la discuţii.
Metrorex trebuie să rămână în subordinea Ministerului Transporturilor
Liderul USLM a mai spus că nici până în prezent nu se ştie cu certitudine dacă Metrorexul va trece din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a Primariei Capitalei. Rădoi a spus că dacă se va ajunge la această situaţie, sindicatul trebuie chemat neapărat la discuţii pentru întocmirea acordului social în ceea ce-i priveşte pe salariaţii Metrorex.
Ion Radoi a menţionat că, în opinia sa, Metrorex ar trebui sa rămână în subordinea Ministerului Transporturilor, aşa cum regiile de metrou din ţările civilizate sunt coordonate de ministerul de resort, nicidecum de primărie.
Muncitorii ar putea declanşa greva
Intrebat dacă există riscul declanşării unor greve la Metrorex, Rădoi a spus că nici măcar nu au început discuţiile privind contractul colectiv de muncă şi nici nu a fost stabilit cu claritate bugetul unităţii pe 2013, lăsând să se inţeleagă că la acest moment nu există riscul unor forme de protest. Liderul sindical a precizat că, dacă va fi nevoie, ar putea avea loc proteste, dar numai după îndeplinirea tuturor etapelor şi cerinţelor legale.
Preluarea de către Primăria Capitalei a companiei Metrorex a fost convenită în septembrie 2012, într-o discuţie la Guvern la care a participat şi primarul general Sorin Oprescu. Pemierul arata atunci că discuţia avută cu primarul general privind preluarea metroului de către municipalitate a depăşit „zona de principiu” şi spunea că statul va asigura în continuare subvenţii şi derularea investiţiilor deja începute, precum tronsonul către Drumul Taberei.