Detalii în cazul asamblării clandestine de elicoptere la Criuleni
0Procuratura Generală a oferit detalii noi despre investigaţiile pe dosarul privind asamblarea clandestină a elicopterelor, la Criuleni, despre care Procuratura pentru Combaterea Criminalităţii Organizate şi Cauze Speciale (PCCOCS) a comunicat public, pe 30 iunie curent.
Procurorii specifică faptul că la ridicarea corpurilor delicte a fost asigurată participarea expertului în domeniul aeronauticii. Potrivit celor stabilite vizual de către expert la faţa locului, sistemele portante depistate (reductor care asigură decolarea şi aterizarea aeronavelor) au un grad înalt de similaritate cu cele autentice. Acesta a mai indicat şi asupra pericolului sporit în caz de exploatare a echipamentului aeronautic ridicat, datorită faptului că accesoriile folosite la asamblare erau improprii cerinţelor tehnice din domeniul aeronauticii, de natură să supună riscului de viaţă utilizatorii acestor echipamente.
Vor fi numite expertize tehnico-aeronautice şi merceologice
Toate obiectele ridicate au fost transportate într-un loc sigur pentru cercetări ulterioare. În perioada imediat următoare, pe dosar vor fi numite expertize tehnico-aeronautice şi merceologice, care urmează să stabilească şi să concluzioneze asupra fiecărui element, dispozitiv, aparataj şi carcase de elicopter. Acestea erau de diferite modele, inclusiv unele foarte asemănătoare cu modelul Kamov 26 (Ka-26). De asemenea, au fost depistate mai multe motoare fabricate de diferiţi producători. Prin urmare, doar în rezultatul acestor expertize va deveni posibilă stabilirea cu certitudine a tipului şi destinaţiei obiectelor care au fost ridicate şi depozitate într-o locaţie sigură.
Pe parcursul urmăririi penale, a fost stabilit că în locaţia vizată de dosarul investigat, pe parcursul a peste 5 ani, în mod sistematic, se prezentau la muncă circa 10 persoane. Acestea erau transportate din regiunea transnistreană şi munceau pe parcursul întregii săptămâni acolo.
În context, procuratura va sesiza şi va solicita implicarea activă şi a altor autorităţi, inclusiv a Autorităţii Aeronautice Civile, Ministerului Apărării, Serviciului de Informaţii şi Securitate, pentru ca să-şi aducă aportul în cadrul investigaţiilor.
Activitatea supusă anchetei a fost suspendată, iar mai multe persoane – reţinute
În acest dosar, au fost reţinute toate persoanele cu privire la care există bănuiala rezonabilă că aveau tangenţă cu această activitate clandestină. Este de menţionat că majoritatea din ei, fie nu au dat declaraţii, fie au dat declaraţii evazive. Prin urmare, în zilele imediat următoare vor fi efectuate mai multe măsuri procesual-penale, inclusiv audieri suplimentare, confruntări, iar ca rezultat urmează să se decidă asupra calităţii procesuale în continuare pentru fiecare persoană în parte, cât şi asupra necesităţii aplicării măsurilor preventive.
Trebuie menţionat faptul că liderul „afacerii” nu este pe teritoriul controlat de autorităţile Republicii Moldova. Acesta este un bărbat cu vârsta de 64 de ani, fost angajat al unei structuri statale cu regim special de activitate. În cazul în care vor fi acumulate probe suficiente, în privinţa persoanei în cauză se va decide potrivit legii.
La această etapă, procurorii mizează pe cooperarea persoanelor anchetate.
Echipamentele aeronautice au fost testate, cu pericole vitale pentru cei implicaţi
Este de menţionat că unul dintre reţinuţi – implicat chiar la debutul aşa-numitei „afaceri” – a declarat că unele utilaje produse au fost deja experimentate, pe perioade scurte de timp, la decolare. Aceasta, însă, a avut loc cu riscuri enorme pentru viaţa şi securitatea personalului implicat.
Procurorii verifică şi alte acţiuni conexe de contrabandă
În gestiunea organelor de drept mai sunt cauze penale, din obiectul de investigaţie ale cărora rezultă că în Republica Moldova au fost tentative şi acţiuni de importare a unor piese şi mecanisme utilizate în acest domeniu tehnic aeronautic. Obiectele nedeclarate care erau transportate în ţară constituiau semnalizatoare de presiune, mecanisme electrice de rotire, sisteme de înregistrare a parametrilor de zbor, care sunt destinate instalării pe diferite tipuri de avioane şi elicoptere. Până la această etapă, organul de urmărire penală vizat nu a identificat organizatorul şi beneficiarul acelor fapte de contrabandă. În aceste circumstanţe, aşa cum acţiunile de contrabandă se încadrează în perioada de activitate a obiectului de cercetare pe dosarul de referinţă, oamenii legii nu exclud faptul că faptele investigate în aceste dosare ar putea fi interconectate, dosarele penale având elemente de conexitate.
Respectiv, luând în calcul mai multe circumstanţe, inclusiv faptul că asemenea fapte nu au fost investigate în Republica Moldova (asamblarea mijloacelor de zbor), necesitatea posedării unor cunoştinţe speciale, formulării mai multor cereri de comisii rogatorii conferă obiectului cercetărilor un caracter complex şi interes social sporit.