Şi-a construit un avion în curtea casei
0Sorin Mureşan, un inginer IT din Zalău, s-a apucat în urmă cu trei ani să-şi construiască, de unul singur, un avion.Mai mult de 50.000 de euro a investit inginerul din Zalău pentru a-şi construi avionul.
De dragul pasiunii de a zbura, Sorin Mureşan, de 44 de ani, a sacrificat mai mult de 1.200 de ore din timpul său liber, aproximativ 50.000 de euro şi chiar liniştea familială. În trei ani, Sorin şi-a construit, de unul singur, în curtea casei sale din Zalău, un avion, care va fi omologat în vara acestui an.
De la parapantă, la aviaţie
Sorin Mureşan a fost fascinat dintodeauna de ideea de a zbura. A început cu parapanta, iar în urmă cu aproape patru ani şi-a dorit să treacă la aviaţie uşoară. A căutat pe internet aparate de zbor, dar preţurile erau exorbitante, oscilând între 80.000 şi 100.000 de euro. Şi cum Sorin îşi dorea să aibă propria „jucărie“, s-a gândit să înceapă să-şi construiască propriul avion.
„Este vorba de un aparat de două persoane, construit din fibră de carbon. Motorul şi toate celelalte piese le-am cumpărat din Germania şi le-am asamblat de unul singur, în curtea casei din Zalău. Tot timpul m-am ghidat după manuale de specialitate, care explicau în detaliu cum trebuie construit aparatul. În total, cred că am lucrat mai mult de 1.200 de ore”, spune Sorin. În momentul de faţă, aparatul este gata, dar mai trebuie omologat, verificarea urmând a fi făcută, cel mai probabil, în vara acestui an.
Pasiune întreţinută cu un credit bancar
Numai kitul aparatului a costat 20.000 de euro, iar motorul alţi 5.000 de euro. Sorin susţine că a cheltuit până acum 50.000 de euro pentru avion şi alţi aproximativ 5.000 de euro pentru a lua lecţii de pilotaj. „În această primăvară, voi încerca să-mi iau brevetul de aviator. O oră de pilotaj costă între 110 şi 135 de euro, iar pentru a obţine brevetul, trebuie să ai minimum 40 de ore. Eu am terminat cursurile, pe care le-am urmat la Eger, în Ungaria, iar în această primăvară voi da şi examenele, practice şi teoretice, pentru a putea deveni pilot cu acte-n regulă”, mai spune Mureşan.
Deşi a avut tot timpul locuri de muncă bine plătite şi o afacere în domeniul IT, Sorin nu a avut toţi banii când a început să-şi construiască avionul. Aşa că, în 2007 a luat un credit de 20.000 de euro din bancă, chiar dacă cei din jur n-au fost tocmai de acord cu iniţiativa lui. Pentru pasiunea lui mai are de plătit încă trei ani la bancă, dar spune că a meritat şi că atunci când eşti cu adevărat pasionat de ceva nu mai stai să te gândeşti la costurile financiare.
Poate vedea lumea de la 3000 de metri
Avionul construit de Sorin Mureşan are două locuri şi o greutate de 260 de kilograme.
„Înălţimea aparatului este de 1,90 metri, lăţimea cu aripile deschise de 12 metri, iar lungimea de 6,20 metri. Motorul are o capacitate de 1.200 centimetri cubi, iar viteza maximă pe care o poate atinge este de 280 de kilometri pe oră. Asta, cu toate că, potrivit experţilor, astfel de aparate ar putea atinge 420 de kilometri pe oră. Conform legislaţiei în vigoare, cu un astfel de aparat poţi zbura la o înălţime de maximum 3000 de metri“, explică pasionatul de avioane din Zalău. De obicei, primăvara şi vara, avionul lui Sorin stă în hangarele din Eger, iar pe timpul iernii, îl demontează şi îl aduce la Zalău, unde îl ţine în propriul garaj.
La fel de sigure ca aparatele de serie
Potrivit celor declarate de Attila Goger, instructor de aviaţie uşoară, mai există împătimiţi ai zborului care şi-au construit singuri avioanele. “Mai ştiu de un caz asemănător în Satu Mare. Aceste avioane ultrauşoare se construiesc dintr-un kit şi cu manuale în care se găsesc absolut toate instrucţiunile. La final, ele pot avea absolut toate caracteristicile unui avion de serie, construit în fabrică şi sunt la fel de sigure. Până la urmă, se poate opri motorul şi la un avion de serie, riscurile fiind cam aceleaşi la orice aparat de zbor”.
Cifră:
1.200
de ore a lucrat Sorin Mureşan pentru a-şi construi propriul avion.