Iosif Oros, şeful echipei care a proiectat modelul Ford Mustang, este român la origini. Cum a ajuns să coordoneze construirea unui autoturism legendar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Iosif Oros, pe numele său de american Joe Oros, are rădăcini româneşti, părinţii săi provenind din zona subcarpatică a Bucovinei. Oros a devenit şeful echipei de designeri care a conceput în 1965 modelul Ford Mustang.

Iosif Oros sau Joe Oros, cum a ajuns cunoscut peste ocean, este fiul unor imigranţi români ajunşi în Statele Unite ale Americii în anul 1910. Iosif Oros îşi are rădăcinile în zona subcarpatică a Bucovinei, loc unde s-au născut părinţii, bunicii şi străbunicii săi.

Joe Oros s-a născut la data de 15 iunie 1916 în oraşul american Cleveland, povestea sa de viaţă putând fi oricând subiectul unui film de succes. A început să lucreze din anii '30 la General Motors, unde a activat până în 1940, când Joe Oros s-a alăturat grupului înfiinţat de fostul său coleg, George Walker. 

În anul 1947, grupul lui Walker a obţinut un contract cu Ford, astfel că Oros împreună cu Walker au realizat modelul Ford 1949. După opt ani de zile, George Walker a fost numit vicepreşedinte al departamentului de design al companiei Ford, iar acesta l-a numit asistent pe amicul său Joe Oros. După un an, în 1956, Oros a ajuns la conducerea Ford Studio. 

Deşi Oros a supravegheat aproape fiecare model Ford proiectat în următorii zeci de ani, modelul Mustang a fost, fără îndoială, cel mai mare succes al său ca şef de studio. Directorul Ford, Lee Iacocca, a cerut o maşină mult mai sport, cu patru locuri, asemănătoare automobilelor europene, iar adjunctul Eugene Bordinat a înaintat aceste propuneri către Ford Studio. Ca şef al Ford Studio, Joe Oros a supravegheat design-ul Mustangului încă de la început.

Ford Mustangul realizat din lut de echipa lui Joe Oros. FOTO: www.fordofwestmemphis.blogspot.com

image

Oros şi echipa sa au finalizat rapid design-ul unei maşini care avea să devină prototipul pentru Ford Mustang 1965.

„Am organizat o întâlnire cu toţi designerii Ford Studio, inclusiv designerii de camion. Am vorbit despre maşini sport până după-amiază, după care am setat parametrii pentru cum ar trebui să arate noul model. Am afişat liste cu parametri şi valori în tot studioul pentru a ne menţine pe drumul cel bun. De asemenea, am avut fotografii ale tuturor maşinilor sport realizate anterior, transformând studio-ul într-un fel de ghid”, îşi reamintea primele demersuri făcute în realizarea Mustangului, Joe Oros. 

Într-o săptămână, bucovineanul şi echipa sa au reuşit să finalizeze nou design al maşinii Ford Mustang. Ei au realizat primul şablon din lut, pentru a putea tăia, adăuga sau şterge bucăţi din argilă, astfel încât, în cazul unei greşeli, să nu fie nevoiţi să pornească toată munca de la început. Joe Oros nu a beneficiat de o echipă prea mare, deoarece compania Ford era implicată într-un program de producţie complex. Chiar şi aşa, acesta a reuşit să termine într-un timp relativ scurt un model de maşină sport ce putea fi trimis spre a fi analizat de conducerea firmei.

Ford Mustangul realizat de echipa lui Joe Oros FOTO: www.fordofwestmemphis.blogspot.com

image

Directorul Lee Iacocca a fost cel care a văzut pentru prima dată prototipul, când acesta era realizat în proporţie de 75%. El s-a arătat mulţumit de noul concept şi de rapiditate realizării sale. Echipa lui Oros a reuşit să termine primul model de Ford Mustang în doar trei săptămâni. 

„Este destul de interesant că tema de design a maşinii a venit natural. Nu a fost forţată. Ingineria dezvoltată s-a reunit foarte bine cu design-ul. Am fost întotdeauna conştienţi de cerinţele privind asamblarea şi modul de fabricare. De la aprobarea modelului şi până la afişarea lui în showroom, am fost nevoiţi să face doar ajustări minore. Când Lee Iacocca a văzut maşina noastră terminată, el doar şi-a pus un trabuc în gură. Am putut vedea mulţumirea din ochii său, lucru ce m-a făcut să mă simt foarte bine”, a mai precizat peste ani Joe Oros, retrăind povestea realizării Fordului Mustang.

Până la pensionarea sa, din anul 1975, Joe Oros a continuat să lucreze la următoarele modele de maşini Ford, însă marea sa realizare a rămas modelul Mustang. A murit pe 2 august 2012, la vârsta de 96 de ani.  

Alte ştiri pe această temă:

Petrache Poenaru, inventatorul stloului, a fost şi haiduc, şi academician. Acelaşi savant a fost şi primul român care a călătorit cu trenul

Povestea românului genial care a inventat „celula cataputată”. Cabina unui avion a revoluţionat întreaga lume

Top 5 invenţii româneşti, care au schimbat lumea. Cum au apărut avionul cu reacţie, insulina, stiloul, scaunul ejectabil şi vaccinul antiholeric

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite