Peste 300 de evenimente în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Sibiu 2013 - Programul FITS Sibiu 2013

0
Publicat:
Ultima actualizare:
The-Stockholm-Syndrome-FITS

Cea de-a XX-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru va avea loc la Sibiu între 7 şi 16 iunie. O serie de spectacole sunt deja sold-out.

Ediţia aniversară a FITS aduce la Sibiu companii din 70 de ţări, care vor pune în scenă spectacole în 66 de spaţii. Biletele pot fi cumpărate de la Agenţia Teatrală de pe strada Nicolae Bălcescu sau online, de AICI.

De asemenea, toate informaţiile legate de actuala ediţie a festivalului se găsesc pe www.sibfest.ro

PROGRAMUL PRINCIPALELOR EVENIMENTE

vineri, 7 iunie, ora 17:00, la Colegiul Naţional „Octavian Goga” - sala de sport
PIERDUT ÎN FREAMĂTUL FLORILOR DE CIREŞ / LOST IN A FLURRY OF CHERRY BLOSSOMS – Tokyo Engeki Ensemble
(Japonia, teatru, 1h)


Imediat ce cuplul îşi face intrarea pe scenă, intrând printr-un ecran de frunze aurii strălucitoare, este întâmpinat de o rafală de flori de cireş. Bărbatul este un bandit care trăieşte printre boscheţi. A câştigat femeia într-un duel cu un nobil. Banditul o doreşte pe această femeie, însă ea îi cere să-şi ucidă celelalte soţii mai întâi. Acceptă să stea cu el doar dacă cea de-a şaptea soţie devine sluga ei. Cu trecerea timpului, femeia se plictiseşte şi-l imploră să se mute în oraş. El cedează şi astfel părăsesc crângul.
Apoi banditul cheltuieşte cu nesăbuinţă comorile furate pentru a răsfăţa femeia. Deşi este ţinută în puf, femeia nu e niciodată mulţumită şi-i cere capetele unor nobili şi ale unor prostituate. Ea se joacă cu capetele tăiate şi le spune poveşti despre ce este adevăratul spirit al femeii şi-l imploră pe bandit să o ducă înapoi.

Din nou, cei doi sunt surprinşi de o rafală de flori de cireş. Mândria femeii pare că s-a domolit şi o vedem ca pe o soţie supusă. Bărbatul pare mulţumit. Apoi, un demon apare şi-l atacă pe bărbat, iar femeia dispare. Urmează o scenă de luptă în care banditul reuşeşte să învingă spiritul cel rău.
În locul demonului răpus vedem femeia. Florile de cireş cad pe leşul ei. Trupul dispare încetul cu încetul, până când nu se mai vede. Bărbatul o caută frenetic printre florile de cireş, dar totul e în zadar. Plin de mânie, el atacă aerul şi auzim ţipătul unei femei. Spiritul femeii se aude strigând: “Niciodată nu ai ştiut ce înseamnă singurătatea.”

vineri, 7 iunie, ora 17:00, la Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – sala etaj
THE TABLE / MASA – Blind Summit Theatre
(Marea Britaniei, teatru, 1h)


O păpuşă certăreaţă cu cap de carton trece printr-o criză existenţială… la masă. Hilar, minunat şi uneori profund, acesta este spectacolul care va anula orice reţineri pe care poate le-aţi avut faţă de păpuşari.
Blind Summit Theatre sunt inovatori de teatru. Ei au realizat păpuşile din celebra „Madam Butterfly” a lui Anthony Minghella şi epopeica ceremonie de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Londra (2012) în regia lui Danny Boyle.

„Absolut sublim” - Timeout****

„Păpuşi desăvârşite, uluitoare... şi o poveste sfâşietoare” - Daily Telegraph****

„Printre hohote de râs, Blind Summit reuşesc să trezească şi compasiune” - The Scotsman****

vineri, 7 iunie, ora 18:00, la Sinagoga din Sibiu
MUSIC OF ELIZABETHAN COURT AND THEATRE / CONCERT DE MUZICĂ ELISABETANĂ – Ensemble Renaissance
(Serbia, muzică, 1h)


În afară de muzica vocală şi instrumentală, cea mai populară formă de divertisment la curţile elisabetane era teatrul. Cântecele şi dansurile nu erau mereu create pentru teatru, dar au fost adoptate şi făceau legătura dintre intrigă şi atmosfera piesei, au fost foarte bine primite şi au devenit populare în rândurile publicului elisabetan.

Dorim să aducem la viaţă muzica şi atmosfera perioadei elisabetane şi o facem nu doar prin faptul că interpretăm compoziţii originale la instrumente istorice, ci mai ales prin prezenţa unui contratenor care interpretează melodii pentru voci de femeie, exact cum se întâmpla în vremuri elisabetane.

vineri, 7 iunie, ora 19:00, la Sala Thalia
KLEZYAN / MUZICĂ KLEZMER – Kleztory
(Canada, muzică, 1h15min)


Klezmer este muzica tradiţională a muzicienilor evrei nomazi care au călătorit de-alungul Europei de Est în secolul al XIX-lea şi al XX-lea. Aceşti muzicieni şi-au găsit inspiraţia în muzica acelor vremuri, la care au adăugat propriul lor limbaj, născut dintr-o istorie bogată, însă adesea tragică. În mod asemănător muzicii pe care o cântă, KLEZTORY este compus dintr-un ansamblu de culturi bogate (rusească, canadiană, quebequeză şi franceză), pregătire muzicală (academică şi autodidactică) şi gusturi muzicale (clasic, contemporan, jazz, blues, country, folk)

vineri, 7 iunie, ora 19:00, la Sala Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
TOUT VA BIEN / TOTUL E BINE – Cie PI:ES Alain Buffard
(Franţa, dans, 1h15min)


„Nebunie la tot pasul, tempouri muzicale demente, bătute şi scârţâite, costume croite asimetric, şepci mult prea mari. O încuviinţare pentru dans şi război: marşuri militare, antrenamente absurde, duse la extrem, acorduri siropoase de acordeon, cântări obsesive, chiar şi câţiva paşi de dans – acestea sunt elementele expuse de Tout va bien. Veţi urma un curs de bază sau unul complet.
Ne vom maimuţări la maşinăriile de război, suporţii de microfon se vor transforma în carabine, tehnica teatrală va funcţiona exact pe dos. Recruţii nu se vor abţine de la remarci expresioniste groteşti: la primirea unor comenzi arbitrare, ei vor răspunde cu strategii alternative, iar la avertizările guturale vor atrage desfăşurări de armament lingvistic. Va fi o disciplină orientată spre interior mai degrabă decât o inspecţie oarbă.”
Alain Buffard
Mai 2010

vineri, 7 iunie, ora 21:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor
CONTINU / CONTINUU – Sasha Waltz & Guests
(Germania, dans, 1h35min)


În „Continu” este generat un câmp de tensiune între curentele energetice emanate de coregrafie, muzică şi vizual. Titlul denotă continuitatea forţelor perpetue ale naturii. Sasha Waltz angrenează impulsuri primare pe care le-a mai explorat în proiectele majore desfăşurate pentru muzee în anul 2009 – inaugurările artistice pentru David Chipperfield de la Neues Museum Berlin şi Zaha Hadid de la MAXXI din Roma. Cu ajutorul celor douăzeci şi patru de dansatori, Sasha Waltz a conceput o coregrafie la scară mare. Opera simfonică „Arcana” de Edgard Varèse reprezintă miezul muzical la care se adaugă compoziţii realizate de artişti precum Iannis Xenakis şi Claude Vivier.
În urmă cu nouăzeci de ani, Varèse – un artist vizionar inegalabil al timpului său – a propus combinarea conţinutului artistic cu cel ştiinţific. Se poate vorbi despre transformare, schimbare, conştientizare în „Arcana”, deşi nu este vorba de alchimie, ci de o erupţie vulcanică nocturnă, tentaţia prometeică de a domina cosmosul cuprins de sunet.

vineri, 7 iunie, ora 21:00, la Cetatea Cisnădioara
LA FARCE DE MAITRE PANTHELIN / FARSA JUPÂNULUI PATHELIN – Naif Theatre
(Franţa, teatru, 1h25min)


Aceasta este prima piesă franceză, o adevărată capodoperă. Nu este de mirare că autorul a preferat anonimatul, având în vedere cum sunt descrişi cei bogaţi, care deţin puterea. Iniţial, piesa se dorea o comedie despre misterele din Evul Mediu care erau jucate în faţa bisericilor pentru a-i face pe oameni să râdă. Toate ingredientele teatrului se regăsesc aici: personaje colorate, intrigă principală şi secundară, întorsături dramatice, quiproquo-uri, nebunia carnavalului, rituri funerare.
Piesa a fost criticată, dar şi respectată pentru tonul polemic şi a servit ca sursă de inspiraţie pentru mulţi autori, inclusiv pentru Molière.

vineri, 7 iunie, ora 21:15, în Piaţa Mare
ODYSSEY / ODISEEA – Theater Titanick
(Germania, spectacole de stradă, 1h10min)


„Odiseea” lui Homer este punctul de pornire al unei producţii în care directorul unui teatru ambulant se încumetă să monteze propria versiune a acestei opere clasice, asemenea unui erou care se rătăceşte în propria sa lume bizară. Chioşcul grecesc tip fast-food „Poseidon Grill” este forţat să facă loc containerului companiei teatrale, care este condus în zona de joc şi care se deschide pentru a deveni scena pe care se desfăşoară spectacolul. Ducând bătălii atât cu zeii, cât şi cu răzbunătorul proprietar al fast-food-ului, Theater Titanick îşi spune versiunea „Odiseei” cu imagini pline de forţă şi ironie care împletesc lumea reală a grupului de teatru cu epopeea lui Homer, într-un spectacol despre prezent şi antichitate în egală măsură.

vineri, 7 iunie, ora 23:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional „RaduStanca”
EUROPE(S) / VILLES EN SCENE - CITIES ON STAGE - ORAŞE PE SCENĂ, Regia: Armel Russel
(Belgia, teatru, 2h)


Atelierul lui Armel Roussel face parte din proiectul european Cities on stage. Proiectul este o colaborare între 6 teatre europene din 6 oraşe diferite (Bruxelles, Madrid, Napoli, Goteborg, Sibiu şi Paris). În cadrul proiectului, şase tineri români - actori, stilist, scenograf şi scriitor - stau şi lucrează în Bruxelles timp de o lună. Scopul principal al acestei experienţe este de a-şi confrunta ideile cu realitatea Bruxelles-ului, capitala Europei, dar şi de a stabili rolul României în acest megalopolis. Spectacolul este rezultatul întâlnirii cu experţi, cetăţeni, artişti şi oameni în circumstanţe cotidiene.

sâmbătă, 8 iunie, ora 17:00, la Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – sala etaj
YOSHITSUNE SENBON ZAKURA / YOSHITSUNE ŞI CEI 1000 DE CIREŞI
(Japonia, teatru, 1h20min)


În această scenă de dans, iubita lui Yoshitsune, Shizuka călătoreşte cu însoţitorul de încredere Tadanobu în munţii Yoshino (faimoşi pentru florile de cireş), unde a auzit că s-ar ascunde Yoshitsune. Acesta însă nu este adevăratul Tadanobu, ci o vulpe magică care a luat forma lui Tadanobu pentru a putea fi aproape de toba preţioasă a lui Shizuka. Îniţial, toba a fost depozitată în visteria Palatului Imperial după ce a fost primită de Yoshitsune, dar acesta a dăruit-o lui Shizuka. Toba este din piei de vulpe, iar aceste piei sunt ale părinţilor vulpii care a luat forma lui Tadanobu. Shizuka se odihneşte sub crengile înflorite, în timp ce Tadanobu a plecat să exploreze calea pe care aveau să o urmeze. Ea începe să cânte la toba de mână. La auzul primelor sunete, vulpea – Tadanobu este atras de ea şi încep un dans, în vreme ce călătoria determinată de povestea de dragostea lui Shizuka este cântată de naratorul gidayu. Ni se reaminteşte cât au suferit Shizuka şi Yoshitsune şi ce călătorie lungă şi plină de greutăţi trebuie să parcurgă pentru a se reîntâlni şi astfel Shizuka este cuprinsă de o mare tristeţe. Pentru a o binedispune, Tadanobu scoate armura primită de la Yoshitsune ca o reprezentare a stăpânului absent. Punându-şi armura, acesta dansează povestea lui Tsugunobu, fratele mai mare al lui Tadanobu care a murit ca un adevărat erou în braţele lui Yoshitsune, după ce l-a apărat pe acesta în cumplita luptă de la Yashima. Inspirată de această poveste despre loialitate până la moarte, Shizuka îşi continuă călătoria alături de însoţitorul său.

sâmbătă, 8 iunie, ora 18:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor
CIRCA – Circa Contemporary Circus
(Canada/ Australia, circ, 1h15min)


„Circa” este o creaţie la scară mare pentru şapte artişti, un remix realizat din trei dintre cele mai apreciate spectacole ale companiei. Apreciată la nivel internaţional ca fiind un exemplu de fizicalitate poetică, compania Circa a avut turnee în 15 ţări. Flexibil, având posibilitatea de a se reduce ca amploare şi de a se juca în teatre cu o capacitate între 600 şi 1.600 de locuri, acesta este un spectacolul care angrenează opere de primă clasă, perfect pentru a demonstra sensibilitatea rafinată a companiei Circa.

sâmbătă, 8 iunie, ora 18:00, la Sala Festivă a Bibliotecii ASTRA (corp A)
SAD SONGS FROM THE HEART OF EUROPE / CÂNTECE TRISTE DIN INIMA EUROPEI – Smeds
(Finlanda – Lituania, teatru, 1h45min)


Spectacolul „Sad songs from the heart of Europe” realizat de regizorul finlandez Kristian Smeds este bazat pe romanul „Crimă şi pedeapsă” al lui Dostoievski. În viziunea lui Smeds, Sonia, iubita lui Raskolnikov, o prostituată de circumstanţă, are rolul principal. Delictul cunoscut lumii este spus din perspectiva ei. Monologul furios  al actriţei lituaniene Aldona Bendoriute dezrădăcinează povestea şi personajele din contextul lor geopolitic original şi amplasează acţiunea în zilele noastre.
„Sad songs from the heart of Europe” este o poveste despre Europa noastră, un continent unde norocul şi destinul sunt din nou la răscruce, unde unii îşi permit să facă planuri şi să ia măsuri extreme în timp ce alţii sunt obligaţi să plătească.

Un spectacol chinuitor, lipsit de cinism, „Sad songs from the heart of Europe” captivează cu umorul şi frumuseţea care se pot găsi în cea mai mare urâţenie, iar concluzia este că miracolul există.

sâmbătă, 8 iunie, ora 19:00, la Sala Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
A PIECE ON MOTHER AND THE FATHERLAND / O PIESĂ DESPRE MAMĂ ŞI PATRIE – Teatr Polski
(Polonia, teatru, 1h30min)


„Spectacolul plin de amar, grotesc şi lirism A Piece on Mother and the Fatherland este cea mai bună producţie după mult timp a lui Jan Klata. [...]
Uneori, în timpul spectacolului celor de la Polski Theatre, închid ochii şi doar ascult şi sunt tot mai convins că citirea textului lui Keff ar fi o experienţă extremă, ca să mă exprim delicat. Teatrul, care prea adesea reuşeşte să ucidă literatura, de această dată nu are decât merite. [...]”
Jacek Wakar, „Przekrój”

sâmbătă, 8 iunie, ora 19:00, la Sala Thalia
ORO VIEJO / AUR VECHI – Rocio Molina Cruz
(Spania, dans, 1h25min)


„Oro Viejo (Old Gold)” este o producţie a Rocio Molina Cruz Company, câştigătoare a numeroase premii. În această operă, ideea fundamentală – asemenea unui fir care ne ghidează prin spectacol – este reprezentată de Timp şi de atacul violent al bătrâneţii. Dintr-o astfel de perspectivă se experimentează diverse probleme într-o retrospectivă unică, făcând ca viaţa să capete sens.
Aceste probleme importante cum ar fi dragostea şi singurătatea, narate de protagonişti anonimi în spectacol, sunt materialul folosit de Rocio pentru a-şi construi producţia.
Pentru realizarea acestei producţii s-au folosit înregistrări antologice de flamenco străvechi şi muzică compusă şi cântată special de muzicienii de la Oro Viejo. Rocio Molina este acompaniată de trei dansatori tineri care, cu stilul lor personal, oferă contrapunctul perfect pentru dansatoare.

sâmbătă, 8 iunie, ora 22:00, la Hala Balanţa
FAUST – Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
(România, teatru, 2h)


„Faust” este mai mult decât un spectacol de teatru. Violent, emoţionant şi visceral, „Faust” îşi invită publicul la o experienţă individuală puternică despre durere, moarte şi iubire. Considerat un moment de referinţă în istoria teatrală românească, „Faust” după Goethe, în regia lui Silviu Purcărete, se distinge prin viziunea regizorală şi complexitatea rolurilor prezentate în construcţia barocă stăpânită până în cele mai mici şi grăitoare detalii: decor şi light design de o impresionantă forţă evocatoare, costume provocatoare, sugestive, elegante sau burleşti, muzică antrenantă sau copleşitoare cu efecte sonore adecvate acelei ambianţe funambuleşti, proiecţii video ingenios şi convingător articulate în arhitectura întregului demers scenic creat monumental prin jocul a peste 120 de actori într-o hală industrială dezafectată. Descoperă o experienţă extrasenzorială la graniţa între Pământ şi Iad, un peisaj amplificat prin proiecţii, focuri de artificii, muzică rock live, zeci de actori şi dansatori şi o coloană sonoră originală semnată de Vasile Şirli. La baza acestui Faust modern stă improvizaţia, textul lui Goethe constituind o sursă de inspiraţie pentru o compoziţie teatrală în care cuvântul nu este primordial; scenariul spectacolului de la Sibiu surprinde momentele esenţiale din textul lui Goethe: pactul lui Faust cu Diavolul, fascinaţia bolnavă a lui Faust pentru Margareta, noaptea Valpurgiei şi ridicarea lui Faust la Cer.

duminică, 9 iunie, ora 17:00, la Sala de Sport a C.N. Octavian Goga
UBU ROI / UBU REGE – Cheek by Jowl Theatre Company
(Marea Britanie, teatru, 1h45min)


Mère Ubu îl îndeamnă pe soţul ei, Père Ubu, Căpitan al Dragonilor să-i ucidă pe Regele Wenceslas şi familia acestuia şi să preia el tronul. Père Ubu este de acord şi îl antrenează pe Căpitanul Bordure, căruia îi promite titlul de Duce de Lituania, să-l ajute să realizeze acest complot.
La scurt timp după aceea, regele anunţă planurile sale de a-l face pe Ubu Conte de Sandomir, într-o paradă a doua zi. Cu toate acestea, Ubu continuă cu complotul, adunând un grup de susţinători care să-l ajute să comită crima şi îi instruieşte să se asigure că şi restul familiei regale este ucisă, în special Bougrelas, fiul cel mic al regelui.

Odată ajuns rege, cheltuielile extravagante ale lui Ubu încep să o îngrijoreze pe soţia sa. Ea îl avertizează că trebuie să fie atent cu banii, să-şi respecte promisiunea făcută lui Bordure şi să încerce să-l câştige pe Bougrelas de partea sa ca să rămână el la putere, dar Père Ubu respinge în grabă sugestiile ei. El îi adună pe nobili, magistraţi şi vistieri şi îi ucide unul câte unul. Apoi Ubu îl face prizonier pe Bordure, când descoperă că fostul său aliat a început să conspire împotriva lui. Bordure reuşeşte să scape şi fuge în Rusia să se alăture ţarului în lupta împotriva lui Ubu. Bordure îl informează printr-o scrisoare de planurile lor de a ataca şi, cuprins de groază, Ubu se pregăteşte de luptă.

duminică, 9 iunie, ora 17:00, la Teatrul Gong (sala etaj)
INCENDIOS / INCENDII – Tapioca Inn
(Mexic, teatru, 2h30min)


La moartea mamei lor Nawal, gemenii Janine şi Simon află că trebuie să plece în căutarea tatălui şi a fratelui lor în locul de origine al mamei. Relaţia lor cu mama fusese încordată, li se spusese că tatăl lor este mort şi nu auziseră nimic de existenţa unui frate. La început sunt cuprinşi de mânie, dar cu timpul se hotărăsc să afle mai multe despre trecut. În acelaşi timp, o cunoaştem pe Nawal tânără, însărcinată cu un copil nelegitim pe care e nevoită să-l abandoneze. Nawal îşi promite să-şi găsească fiul pierdut, iar căutările o duc într-o lume zguduită de violenţa războiului civil, înconjurată de moarte, plină de răzbunare până când ajunge să fie închisă pentru asasinarea unui militar. Călătoria prezentă a lui Simon şi Janine şi cea trecută a a Nawalei culminează cu o revelaţie înfiorătoare.

duminică, 9 iunie, ora 19:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor
LA DIVINA COMMEDIA / DIVINA COMEDIE – Meno Fortas Theatre
(Lituania, teatru, 4h30min, cu 2 pauze de 15min)


Câştigător al trei Premii Ubu pentru Teatru, regizorul lituanian Eimuntas Nekrošius prezintă în premieră naţională la Sibiu cea mai nouă producţie a companiei sale – spectacolul „Divina Comedie” după Dante Alighieri. Regizorul despre care Arthur Miller spunea că este „un fel de geniu” creează o lume fascinantă printr-o teatralitate ce pune accent pe folosirea poetică a imaginii şi a sunetului. Nekrošius transformă călătoria lui Dante prin Infern, Purgatoriu şi Paradis, în căutarea frumoasei Beatrice, într-o redescoperire a iubirii prin cele mai ascunse colţuri ale sufletului uman. Rolul principal din acest spectacol este interpretat de actorul Rolandas Kazalaz, care îl portretizează pe Dante ca pe un personaj senzual, pasional, ce nu acceptă să piardă. Acesta aleargă după Beatrice în Infern, pentru că „iadul este oriunde fără ea”. „Divina Comedie este una din operele de bază ale culturii universale. E posibil să regăsim ceva din Divina Comedie în mai toate lucrările marilor autori. Putem să lucrăm la acest text o viaţă întreagă, încercând să înţelegem ceva, cu şansa de a nu reuşi niciodată”, a declarat regizorul Eimuntas Nekrošius, la premiera spectacolului ce a avut loc pe data de 26 aprilie 2012.

duminică, 9 iunie, ora 21:00, la sala Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
PLATONOV - Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
(România, teatru, 3h)


„Platonov” este o stranie tragicomedie a singurătăţii ce are la bază piesa din tinereţe a lui Cehov. Montarea de la Sibiu aduce în prim – plan o lume fascinantă dominată de pasiuni şi defecte, cu scene pline de profunzime şi delicateţe. Regizorul Alexandru Dabija alege să păstreze actorul cât mai autentic, într-un univers al oamenilor trândavi, ce se agaţă cu disperare de ideea participării la ceva măreţ, dar ratând momentele cruciale de fericire din viaţa lor.

duminică, 9 iunie, ora 21:45, în Piaţa Mare
FIREBIRDS / PĂSĂRI DE FOC – Theater Titanick
(Germania, spectacole de stradă, 1h05min)


Visul de a zbura este celebrat cu ajutorul unei parade prin centrul oraşului care va electriza publicul. Cei şase piloţi temerari şi maşinăriile lor zburătoare sunt acompaniaţi de echipa de la sol (un grup de actori amatori locali) şi grupul muzical francez Fanfare Le S.N.O.B. care iau parte la competiţia aviatică. Piloţii încearcă să câştige simpatia publicului. Care dintre ei are cel mai frumos aparat de zbor? Cine va fi primul care se va desprinde de sol? În drumul lor, piloţii se confruntă cu tot felul de obstacole, cum ar fi un înger negru care este stăpânul spaţiului aerian. Toţi pionierii aerului dau greş în tentativele lor de a zbura în mod spectaculos, cu excepţia unuia care reuşeşte să-şi îndeplinească visul.

duminică, 9 iunie, ora 23:00 , la Sala Studio a Teatrului Naţional „Radu Stanca”
HOT DOG - subsTANZ / Massimo Gerardi
(Germania, dans, 1h)


Un proiect de teatru-dans despre artă în viaţa de zi cu zi şi viaţa de zi cu zi reprezentată în artă, despre popularitate şi reproducere. Spectatorii se confruntă în mod repetat cu întrebarea „ce este arta pop?”. Ce este artă şi ce nu este artă? În procesul coregrafic abstract se poate observa, pe de-o parte, aspectul de serie şi reproducerea şi pe de altă parte, latura originală şi complet neaşteptată situaţiilor coregrafice. Tablourile spectacolului oscilează între sobrietate şi consumerism şi subliniază dorinţa lui Andy Warhol de a face un „consumator fericit” (de artă).

luni, 10 iunie, ora 17:00, la Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – sala etaj
THE TABLE / MASA CU SUNETE - Karbido
(Polonia, muzica, 1h)


„The Table” este un spectacol audio. O călătorie muzicală în jurul lumii. Timp de două luni, în prezenţa lutierilor, tâmplarilor şi sunetiştilor, muzicienii au lucrat la o invenţie: transformarea uluitoare a unei piese de mobilier într-un instrument muzical, pentru ca, în cele din urmă, să rezulte o masă dotată cu dispozitive ultrasensibile care să detecteze şi să amplifice cele mai fine vibraţii pe care apoi să le transforme în sunete care crează un concert electrizant de o oră, supranumit „A Maple Swish-And- Shush, sau a Piece For Four Men And a Table”. Karbido demonstrează ce înseamnă cu adevărat libertatea în artă şi muzică.

luni, 10 iunie, la ora 17:00, în Biserica Ursulinelor
HOMMAGE AU THÉÂTRE-OPÉRA CORSE. MUSIQUE ET CHANTS / OMAGIU TEATRULUI ŞI OPEREI CORSICANE - Compagnie Lyrique Corse
(Franţa, muzică, 1h)


Teatru şi operă tinere care promovează artişti de calitate de origine corsicană. Exemplu de formare şi angajare, Compagnie Lyrique Corse caută  tineri artişti de calitate pe care-i selecţionează şi îi lansează în cele mai importante organizaţii de artă, teatre şi festivaluri. Aceşti artişti sunt absolvenţi de academii de muzică şi se alătură companiei pentru a lucra la spectacole originale. Marele actor Robin Renucci, care conduce Institutul ARIA este şi formator de teatru.

luni, 10 iunie, la ora 18:00, Tramvai Sibiu-Răşinari-Sibiu
UN TRAMVAI NUMIT POPESCU - Teatrul Naţional „Radu Stanca ” Sibiu
(România, teatru, 1h30min)


„Un tramvai numit Popescu” este un proiect de spectacol comunitar, itinerant, neconvenţional, experimental, alternativ… scenariul este o dramatizare a textelor aparţinând operei antume şi postume a poetului Cristian Popescu (poeme şi eseuri). Spectacolul se joacă, în mare parte, într-un tramvai introdus în trafic pe traseul Sibiu – Răşinari şi retur. În prima parte a spectacolului, după îmbarcarea publicului şi punerea tramvaiului în mişcare, sunt aduse „în scenă” personajele Familei Popescu şi Arta Popescu. În staţia terminus, la Răşinari, se derulează o secvenţă de teatru de animaţie, o parodie în versuri după „Conul Leonida” de I. L. Caragiale. Păpuşile – instalaţii, Leonida şi Efimiţa, construite după principiul Bunraku, sunt animate practic de întreaga trupă de actori. Pe drumul de întoarcere de la Răşinari se derulează Artele lui Popescu: teatrul, circul, muzica, dansul, pictura şi filmul. „Un Tramvai Numit Popescu” este un spectacol multi-lingvistic: român – francez – german – englez. Îmbarcarea şi debarcarea – numai la cimitir.

luni, 10 iunie, ora 19.00, la Sala Thalia
SALTO LAMENTO (DANSUL MORŢII) - Figuren Theater Tubingen
(Germania, teatru, 1h05min)


Se deschide un sertar. Mesaje secrete ies la lumină şi ademenesc creaturi jumătate om - jumătate bestie, ca nişte centauri.
Ele îşi impun prezenţa în cele mai îndepărtate colţuri ale memoriei unde întâlnesc o moarte cu multiple feţe, dansând, aproape ţopăind. Reflectând tradiţia artistică a dansului morţii din iconografia medievală, iese la iveală un cerc de metamorfoze poetice şi bizare. Un trio de muzică, păpuşi şi dans. Figuren Theater Tübingen colaborează cu duo-ul rat'n'X de 15 ani. Muzica lor conferă o puternică amprentă muzicală dezvoltării teatrale. Stefan Mertin şi Johannes Frisch.

luni, 10 iunie, ora, ora 20:00, la Teatrul Gong (sala parter)
A CALZULAIA PRODIGIOSA / MINUNATA PANTOFĂREASĂ – U Teatrino
(Corsica – Franţa, teatru, 1h30min)


Suntem interesaţi de una dintre cele mai cunoscute opere ale lui Federico Garcia Lorca: La Zapatera Prodigiosa. În versiunea noastră, „satul” deţine un rol important,  adesea joacă rolul corului, mascat sau nu, pentru a accentua importanţa luptei dintre o tânără fată şi lumea care o înconjoară, formată din realitate şi vise. Decorul este voit esenţializat pentru a da libertate imaginaţiei spectatorului în faţa acestui poem teatral. Personaj creat de noi, Savetière este colorat, efervescent, uman, cu accente predilect corsicane, nu hispanice, dar este un simbol universal. În aceste vremuri în care realitatea cu grijile zilnice şi stereotipiile vieţii triumfă asupra imaginaţiei, am ales să fim de partea poeticului, a râsului şi a ceea ce Lorca denumeşte „spiritul uman”. Pare necesar ca în zilele noastre să aratăm un act de rezistenţă fără a omite spectacularul.

luni, 10 iunie, ora 21:00, la sala Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
CLEAR TEARS, TROUBLED WATERS / LACRIMI LIMPEZI, APE TULBURI – Compagnie Thor
(Belgia, dans, 1h10min)


Inspirat de atmosfera melancolică a zilelor noastre, Thierry Smits oferă o operă paradoxal de formală. Anticiparea regretului pentru cele ce încep să dispară este un filtru aplicat dansului – paşii exacţi, bine controlaţi, fără a trăda o urmă de patos transmit o aură de disconfort, sufocare şi lipsă de scăpare, dar şi încercări de a alunga acest sentiment şi speranţa pentru ceva nou.
„Clear Tears / Troubled Waters” se dezvăluie într-un decor în mişcare ale cărui componente au un rol important alături de muzica live care acompaniează sau conduce dansul. Atmosfera este sumbră, dar există şi energia de a transcende nostalgia.

luni, 10 iunie, ora 23:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
ILLUSIONS / ILUZII – Teatr Praktika
(Rusia, teatru, 1h20min)


Patru actori spun poveştile de viaţă a două cupluri în vârstă. Sunt poveşti despre dragoste. Dragostea este un lucru simplu pe care doar puţini o cunosc. Nu are reguli sau definiţii. Dragostea este o mare putere. Dragostea învinge moartea. Autorul şi regizorul Ivan Vârâpaev realizează această producţie sub forma unui dialog cu publicul. Actorii nu interpretează vreun rol, pur şi simplu spun povestea în întunericul care învăluie sala de mai multe ori. Danny, aflat pe patul de moarte, îi mulţumeşte soţiei sale Sandra pentru anii pe care i-au trăit împreună. Dar după moartea sa, Sandra merge la cel mai bun prieten al soţului ei, Albert, şi îi mărturiseşte că ea l-a iubit toată viaţa. Albert îi spune soţiei sale Margaret că a iubit-o pe Sandra toată viaţa lui. Şi tot aşa până când cineva se sinucide. Dar este mult prea târziu.

marţi, 11 iunie, ora 17:00, la Sala de Sport a C. N. Octavian Goga
THE TALE OF HARUK / POVESTEA LUI HARUK – Tuida Group
(Coreea de Sud, teatru, 1h)


„The Tale of Haruk” prezintă o poveste care a tot fost spusă, dar de această dată este prezentată într-un mod nou. Minunata lume creată de TUIDA va fi pe placul adulţilor şi al copiilor.
Au fost o dată ca niciodată doi bătrânei. Erau singuri – singurei şi tare le mai era urât. S-au rugat să aibă un copil. Într-o bună zi, Spiritul Copacului le-a dăruit un copil pe care l-au botezat Haruk. Erau cât se poate de fericiţi şi au făcut tot ce le-a stat în puteri pentru Haruk. Singurul lucru pe care nu i l-au dat a fost mâncare de orez pentru că Spiritul Copacului le-a interzis să o facă. Haruk a crescut repede. Într-o zi, Haruk şi-a dorit să mănânce şi el orez şi s-a tot tânguit.
Nereuşind să reziste la rugăminţile băiatului, în cele din urmă i-au dat orez. Apoi Haruk a fost cuprins de o foame îngrozitoare şi a mâncat tot ce aveau în casă, dar cu cât mânca, cu atât i se făcea mai foame. A plecat în lume şi a început să mănânce tot ce găsea, dar nici aşa nu şi-a potolit foamea. Sătul să-i fie veşnic foame şi obosit de singurătate, Haruk s-a întors acasă. Devenise atât de gras încât nu i-a văzut pe bătrâni. Bătrânii s-au oferit să fie mâncaţi de fiul lor pentru a-i domoli foamea şi dintr-o dată, foamea teribilă a lui Haruk s-a potolit.
Şi bătrânii au trăit alături de el ca până atunci.

marţi, 11 iunie, ora 19:00, la Sala Thalia
A COMPAS! / ÎN RITM DE FLAMENCO -  Paco Pena Flamenco Dance Company
(Spania, dans, 1h50min)


Cel mai nou spectacol al companiei „A Compás!” vrea să transmită publicului natura copleşitoare a unei game variate de ritmuri flamenco de la alboreá, un stil aproape tribal, cu efect de transă la complexitatea tăioasă a buleríei. În acelaşi timp, spectacolul încearcă să izoleze la un moment dat fiecare artist, să-i arunce (din poziţia în care se găseau) în realitatea crudă a unei anumite structuri ritmice (compás) şi, din această postură, să reacţioneze fiecare în stil propriu, pătrunşi de ritm şi contribuind la actul creativ astfel încât să dezvăluie o mişcare ritmică frenetică pe care să o resimţim cu toţii şi cu care să ne putem identifica. Cu alte cuvinte, artiştii trebuie să reuşească să facă publicul să intre în ritm, să simtă ceea ce înseamnă „a compás”.

marţi, 11 iunie, ora 19:00, la sala Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
THREE SISTERS / TREI SURORI – Nebolshoy Drama Theatre St. Petersburg
(Rusia, teatru, 2h50min)


„Trei surori” al Nebolshoy Drama Theatre este un spectacol despre imposibil, despre irealizabil, o poveste necruţătoare, tăioasă şi crudă. Este tipul de poveste în care nu te temi să pui întrebări directe şi să primeşti răspunsuri îngrozitoare. În acelaşi timp, povestea abundă de o bunătate neconvenţională, regrete şi căldură plină de dragoste. Dragostea este resimţită peste tot, dragoste pasională, dragoste inevitabilă, dragostea aşa cum este văzută de Nebolshoy Drama Theatre.

marţi, 11 iunie, ora 20:00, la Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – sala parter
EL PRINCIPITO / MICUL PRINŢ - Teatro de La Abadia
(Spania, teatru, 1h15min)


Un bătrân soseşte într-un spaţiu aproape gol. Aici întâlneşte un pilot care pare să fi suferit un accident cu avionul său. Din acest moment, ca şi în cunoscuta poveste a lui Saint-Exupéry, el întâlneşte un trandafir, un rege, un om de afaceri… şi în cele din urmă o vulpe şi un şarpe. Cu toţii îl pregătesc pentru ultima călătorie. Ca un băieţel rătăcit pe o planetă ciudată, acest mic prinţ bătrân este un om care se simte străin în propria lui lume.
În această adaptare teatrală surprinzătoare, fidelă spiritului şi înţelepciunii cărţii, recunoaştem ecouri ale biografiei autorului: relaţia cu femeile, viaţa furtunoasă ca pilot şi scriitor, dispariţia bruscă.
Roberto Ciulli, care joacă rolul prinţului de mai bine de zece ani la teatrul german unde este regizor (Theater an der Ruhr) revine la acest text extraordinar cu o distribuţie spaniolă la Teatro de La Abadía, unul din partenerii europeni ai Teatrului Naţional „Radu Stanca” în cadrul proiectului „Cities on Stage”

marţi, 11 iunie, ora 21:00, la Hala Libra – Balanţa
PESCĂRUŞUL / THE SEAGULL – Teatrul German de Stat Timişoara
(România, teatru, 3h cu pauză)


„Pescăruşul” este primul spectacol regizat de Yuri Kordonsky la Teatrul German de Stat Timişoara. Născut şi crescut în Ucraina, Kordonsky a studiat la Academia de Teatru de Stat din St. Petersburg sub îndrumarea lui Lev Dodin, stabilindu-se mai târziu în Statele Unite ale Americii. Montarea oferă publicului posibilitatea unei introspecţii în opera şi gândirea lui Cehov, fiind totodată rezultatul apropierii intense de personajele piesei, de slăbiciunile şi calităţile lor. Scenografia spectacolului plasează personajele în sens literal în centrul atenţiei, expunându-le vulnerabilitatea într-un spaţiu rectangular, înconjurat de scaune şi alte piese de mobilier. În acest periplu emoţional trăit de Treplev, Nina, Arkadina şi Trigorin, publicul este deopotrivă participant şi observator.

marţi, 11 iunie, ora 21:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor
THE WEDDING / NUNTA – The National Academic Janka Kupala Theatre
(Rusia – Belarus, teatru, 1h50min)


„Aceasta este o producţie modernă şi cât se poate de completă, un loc de întâlnire pentru o varietate de şcoli de actorie. Acest rendez-vous pare să fie unul din cele mai fascinante aspecte ale acestui spectacol foarte amuzant şi dinamic care menţine acelaşi pas alert pe întreaga durată a spectacolului, mai bine de o oră. Tineri actori care încearcă măşti emoţionale (…) joacă în armonie perfectă cu actorii generaţiei mai vechi. Doar doi ochi nu pot cuprinde toate culorile acestei palete teatrale pentru că acţiunea este în continuă mişcare, de la nivelul scenei la planul de sus, de la dreapta scenei la fundul scenei…”
Valentin Pepelyayev, „Belarus Today”

„O producţie modernă superbă care îndeplineşte standardele europene de prim rang”.
Christophe Lemaire (Paris, Theatre de la Ville)

marţi, 11 iunie, ora 23:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional „Radu Stanca”
LA PAROLA PADRE / TATĂL - Cantieri Teatrali Koreja
(Italia, teatru, 1h35min)


Imagini, dansuri, muzică, povestiri care depăşesc imaginabilul, identităţi mobile şi fluide. Un suflu extraordinar de simţiri. Fiecare din ele are o poveste incredibilă despre tatăl ei.

miercuri, 12 iunie, ora 17:00, la sala Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
MAESTRUL ŞI MARGARETA – Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu & Maladype Theatre
(România – Ungaria, teatru, 2h40min)


„Maestrul şi Margareta” este o adaptare după romanul omonim al scriitorului rus Mihail Bulgakov. Considerată una dintre cele mai importante opere ale secolului XX, capodopera romancierului Mihail Bulgakov tratează tema eternei lupte dintre bine şi rău, dar şi a liberului arbitru printr-o fascinantă poveste de dragoste ce are loc într-un peisaj suprarealist al Uniunii Sovietice. Montarea de pe scena Teatrului Naţional din Sibiu este o adaptare ce combină proiecţii video cu momente muzicale live, iar ideea decorului îşi găseşte inspiraţia într-o biserică armenească veche descoperită de regizor în Polonia.

miercuri, 12 iunie, ora 17:00, la Teatrul Gong (sala etaj)
THE TRAGEDIAN TRILOGY / TRILOGIA TRAGEDIANULUI – Prodigal Theatre
(Marea Britanie, teatru, 4h20min, cu 2 pauze de 25min)


Bastard. Beţiv. Actor. În 26 ianuarie 1814, Edmund Kean a păşit pe scena Theatre Royal Drury Lane şi a schimbat teatrul britanic pentru totdeauna. Era un megaloman trist şi beţiv. Era poezie în mişcare. Dar faima şi averea s-au dovedit a fi cu totul altceva faţă de ce îşi imaginase Kean şi, în scurt timp, l-au transformat într-o spirală autodistructivă care a dus la umilinţă publică şi la o serie de atacuri profesionale. În cele din urmă, Kean a început o tradiţie teatrală care continuă până în zilele noastre, dar a dat şi tonul pentru scandalurile celebrităţilor. Primul superstar transatlantic a fost şi primul scandalagiu, iar trilogia spune adevărata sa poveste. Steven Berkoff a spus despre acest spectacol că este „obligatoriu de văzut”.

miercuri, 12 iunie, ora 19:00, la Sala Thalia
AS YOU LIKE IT / CUM VĂ PLACE – Kote Marjanishvili Theatre
(Georgia, teatru, 2h05min)


Marjanishvili State DramaTheatre a prezentat în cadrul sezonului GLOBE to GLOBE spectacolul „As You Like it”, povestea lui Shakespeare despre duşmănia şi dragostea dintre doi fraţi. Este o poveste despre cum viaţa poate lua o altă turnură într-o clipă, o poveste cu îndrăgostiţi, animale, poezie şi dragostea care înfloreşte în adâncurile unei păduri. În această versiune shakespeariană în limba georgiană, Teatrul Globe se va transforma într-o pădure. Timpul se va opri în loc şi nimic nu va mai conta în afară de povestea seducătoare a lui Shakespeare, ademenitoare precum pădurea. Unii consideră că „As You Like it” este piesa cea mai puţin „shakespeariană” dintre piesele lui Shakespeare, iar alţii susţin că, dimpotrivă, acest text este sursa pentru toate scrierile ulterioare, ca o prefaţă de teme şi povestiri care vor domina restul carierei sale. Aici se regăsesc nu numai un Hamlet prototip, dar şi eroii melancolici din „Visul unei nopţi de vară” şi creaturile înţelepte, semi-divine cum este Prospero.

miercuri, 12 iunie, 20:00, la Biserica Romano-Catolică
DON’T LOSE YOUR SONG / NU-ŢI PIERDE SUFLETUL - IDMC Gospel
(Marea Britanie, muzică, 1h)


După o experinţă de 18 ani în lumea muzicii gospel, IDMC revin cu cel de-al 14-lea album „DON’T LOSE YOUR SONG”. John Fisher, o personalitate marcantă a muzicii gospel a condus cu credinţă această mişcare de cântăreţi şi muzicieni talentaţi şi a produs un proiect pe care IDMC sunt mândri să-l prezinte lumii întregi. Acest proiect include 8 cântece noi scrise în stiluri care acoperă veneraţia creştină contemporană, muzica gospel şi soul.
Vocile tinerilor talentaţi, puse în valoare de sunetele muzicii gospel contemporan - urbane sunt gata să răspândească vestea cea bună a mântuirii şi să împărtăşească bucuria prin muzica gospel. Grupul este plin de energie şi transmite un puternic mesaj de dragoste, speranţă, bucurie şi pace. IDMC are câte ceva pentru fiecare, folosind un cocteil de ritmuri, o stare de bine contagioasă, balade pe voci calde în cântecele stilurilor gospel tradiţionale folosite astăzi.

miercuri, 12 iunie, ora 21:00, la Cetatea Cisnădioara
SONGS OF LEAR / CÂNTECELE LUI LEAR – Song of the Goat Theatre
(Polonia, teatru, 1h10min)


„Songs of Lear” este un eveniment dramatic nonlinear care prezintă lumea energiilor subtile şi ritmurile care guvernează tragedia shakespeariană. Membrii ansamblului au selecţionat scene cruciale din „Regele Lear” pentru a ţese o poveste din gesturi, cuvinte şi muzică. Fiecare bucată muzicală este un punct de plecare pentru un nou poem dramatic. Aici, muzica însăşi devine personaj, stabileşte relaţii şi conturează evenimente. „Songs of Lear” a avut premiera internaţională în cadrul Fringe Festival din Edinburgh în august 2012 unde a câştigat trei premii prestigioase: Scotsman Fringe First, Herald Archangel şi Musical Theatre Matters Special Award. „Songs of Lear” a fost trecut în capul listei, câştigând locul întâi ca cel mai bun spectacol din festival.

joi, 13 iunie, ora 19:00, la sala Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
O POVESTE JAPONEZĂ – Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
(România, teatru, 1h25min)


„O poveste japoneză” marchează debutul regizorului Masahiro Yasuda pe scena teatrală din România. Spectacolul montat la Sibiu este o adaptare după piesa „Onna Goroshi Abura no Jigoku” („Asasinarea unei femei în infernul de ulei”) scrisă la 1721 şi jucată în mod special pe scena de bunraku şi kabuki. Aceasta este prima montare în Europa a unui spectacol de teatru ce are la bază o piesă a dramaturgului japonez Chikamatsu Monzaemon.

joi, 13 iunie, ora 20:00 , la Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – sala parter
DAS URTEIL UND ANDERE ERZÄHLUNGEN / VERDICTUL ŞI ALTE POVESTIRI - Hessisches Landestheater Marburg
(Germania, teatru, 1h20min)


Foloseşte-ţi toată energia pentru a intra în sala de muzică. Aceasta este ieşirea, spune maimuţa Red Peter în una din povestirile lui Franz Kafka. Kafka a iubit această lume cu supravieţuitori dibaci şi creaturi nocturne neastâmpărate, oscilând între obscenitate şi amuzament visceral. Mânat deopotrivă de frică şi dorinţă, tânărul scriitor a descoperit o lume alternativă în sala de muzică, în ciuda eteronomiei vieţii sale profesionale şi domestice. Punctele slabe ale societăţii respectabile oferă, de asemenea, un refugiu pentru mulţi dintre fiii literari ai lui Kafka. Aici, în momente de libertate, se confruntă cu o lume nestingherită şi eliberată de reglementările legii. Cu toate acestea, scrisul este întotdeauna pus la perete: reversul obscurităţii este ordinea strict autoritară în muncă şi raţiune. Astfel, tatăl îl judecă invariabil pe fiul său George, Gregor se confruntă cu acuzaţiile familiei Samsa şi în cele din urmă, lumea în general, îl condamnă pe Karl Rossmann ca pe un străin de propria lui creaţie. Fiecare cale de ieşire este supusă universului autocratic al umanităţii, dominat de certitudinea inexorabilă că nimeni nu este mai presus de lege.

joi, 13 iunie, ora 21:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor
PERSISTANCE OF LOSERS / ŞI RATAŢII STRĂLUCESC – Dekkadancers O.S.
(Cehia, dans, 1h10min)


„Este un gheizer de idei minunate, artă poetică, umor, umanitate, folosirea extraordinară şi inteligentă a sincronizării, muzicii şi o coregrafie originală. Da, îi admir…”
Petr Zuska, regizor de balet, National Theatre Prague

„Publicul va descoperi lucruri de natură emoţională, jucăuşă, abstractă şi filosofică, toate reprezentate de coregrafii care sunt şi dansatori ai Teatrului Naţional.”
scena.cz

joi, 13 iunie, ora 23:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
GEGEN DIE DEMOKRATIE / ÎMPOTRIVA DEMOCRAŢIEI – Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
(România, teatru, 1h)


Regizorul Alexandru Dabija şi trupa Secţiei Germane a Teatrului Naţional din Sibiu pregătesc în premieră naţională un spectacol provocator ce are la bază piesa dramaturgului spaniol Esteve Solar - „Contra la democracia”. Distins anul trecut cu premiul „Serra d’Or” pentru cea mai bună piesă, textul dramaturgului spaniol porneşte de la ideea democraţiei ca o farsă ce produce orori la nivel mondial. Piesa îmbină comedia cu genul horror şi face parte dintr-o trilogie alături de piesele „Contra el progrés” şi „Contra l’amor”.

vineri, 14 iunie, ora 15:00, la Catedrala Ortodoxă
PODOBII TRANSILVĂNENE
Corul bărbătesc al Facultăţii de Teologie „Andrei Şaguna” din Sibiu
(România, muzică, 1 h)


Podobia este o cântare bisericească model, cu text şi melodie proprie.
In cultul Bisericii Ortodoxe, fiecare dintre cele opt glasuri are câteva podobii pe care cântareţul, învăţându-le pe de rost, le va folosi în cântarea altor imnuri liturgice.
În Transilvania, aceste cântări s-au pierdut în mare parte, deşi ele au fost notate de preotul Dimitrie Cunţan în anul 1890.

vineri, 14 iunie, 19:00, în Piaţa Mare
CĂLĂTORIE ÎN RITM DE VERS, DE CÂNT ŞI JOC – Cindrelul Junii Sibiului
(România, muzică, 3h)


Spectacolul propune o călătorie muzical – coregrafică în zone etnofolclorice ale României prin prezentarea unor obiceiuri caracteristice fiecărei regiuni. Astfel, călătoria începe în Mărginimea Sibiului, unde ciobanii aprind de Sfântul Gheorghe „focul viu”. În Banat asistăm la intrarea fetelor în horă, în Maramureş ne familiarizăm cu obiceiurile de Sânziene, în Muntenia jucăm alături de Drăgaică, apoi culegem viile în Dobrogea, colindăm alături de bucovineni şi sfârşim călătoria în şezătorile de pe Târnave şi în paşii învârtitelor de pe Hârtibaci. Ocaziile de joc, existente odinioară în lumea satului, sunt transpuse în scenă prin tablouri sincretice care valorifică mişcarea, muzica şi literatura populară.
Alături de Ansamblul Folcloric Profesionist „Cindrelul-Junii Sibiului” vor urca pe scenă Ansamblul Folcloric „Ceata Junilor” şi Ansamblul „Veteranii Junii Sibiului”, cu participarea extraordinară a prezentatoarei Iuliana Tudor.

vineri, 14 iunie, ora 19:00, la sala Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
SOLITARITATE – Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
(România, teatru, 1h30min)


Gianina Cărbunariu (1977) este recunoscută ca „l’enfant terrible ” al dramaturgiei contemporane româneşti. Şi-a început studiile în 1999 când a fost acceptată să studieze regie la Universitatea Naţională de Teatru şi Film „I.L. Caragiale” Bucureşti. În al treilea an de studiu, ceva a început să se schimbe în mediul dramaturgiei contemporane româneşti. Împreună cu alţi trei colegi studenţi, Cărbunariu a pus bazele unei noi competiţii de teatru care a devenit repede o platformă interesantă pentru noii dramaturgi. Acest proiect este o creaţie în cadrul CITES ON STAGE, o producţie în parteneriat cu Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu, Theatre National Bruxelles, Theatre Odeon Paris şi Avignon Festival 2014.

vineri, 14 iunie, ora 21:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor
BLACK FAIRYTALE / UN BASM ÎNTUNECAT – Yossi Berg & Oded Graf Dance Theatre
(Israel, dans, 1h05min)


„Black Fairytale” este opera fantastică a şapte dansatori care explorează conceptul de utopie prin text, muzică şi dans. Ca urmare a succesului internaţional ale producţiilor anterioare „4 Men” şi „Animal Lost”, coregrafii Yossi şi Oded continuă cercetarea artistică în stilul lor unic şi dezvăluie o piesă politică despre condiţia umanităţii.
“Black Fairytale” porneşte de la marile întrebări: cine suntem noi, spre ce ne îndreptăm şi la ce visăm? În acest manifest pro utopie, şapte dansatori parcurg alternativ fragmente din realitate şi din universul fantastic pe care îl creează. Înconjuraţi de soldaţi în marş, lideri religioşi, politici şi personaje în derivă, artiştii explorează o lume înspăimântătoare şi frumoasă în acelaşi timp, care visează la dragoste.
„Black Fairytale” este o cursă nebună între momente ce oscilează între agonie şi extaz, război şi pace, realitate şi iluzii. Lumea descrisă este seducătoare, grotescă, dinamică, dramatică şi muzicală.

vineri, 14 iunie, ora 21:00, la Hala Balanţa
WOYZECK – Théâtre d'Esch
(Luxemburg, teatru, 1h25min)


„Woyzeck” este o piesă de teatru scrisă de Georg Büchner (1813-1837). Opera a rămas neterminată la moartea sa, dar o varietate de autori, editori şi traducători au „terminat” piesa postum. „Woyzeck” a devenit una din piesele cele mai jucate şi influente din repertoriul teatrului german.
„Woyzeck” tratează efectele dezumanizante ale doctorilor şi militarilor asupra vieţii unui tânăr. Adesea este văzută ca o tragedie a clasei muncitoare, deşi are şi o altă dimensiune, portretizând efectele tragice ale geloziei. Piesa a fost admirată de naturalistul german Gerhart Hauptmann şi, mai târziu, de dramaturgii expresionişti.
În linii mari, piesa se bazează pe povestea adevărată a lui Johann Christian Woyzeck, un peruchier din Leipzig, care a devenit soldat. În 1821, Woyzeck, suferind o criză de gelozie, a ucis-o pe Christiane Woost, o văduvă cu care trăise. Mai târziu, el a fost decapitat în public.

vineri, 14 iunie, ora 21:00, la Cetatea Cisnădioara
DOJOJI – Yamanote Jijosha
(Japonia, teatru, 1h30min)


„Dojoji” este o piesă jucată în cele două stiluri teatrale tradiţionale japoneze, noh şi kabuki. Yamanote Jijosha adună o colecţie de texte cum ar fi cel mai vechi material „Tales of Times Now Past” sau „Hidaka-gawa iriai zakura” din teatrul kabuki şi „Dojoji”sau „Kiyo hime” de Torahiko Koori, dramaturg al secolului trecut şi descrie feminitatea dusă la extrem care are ca rezultat distrugerea. Regizorul Masahiro Yasuda susţine că principiul feminităţii propus de tragedia greacă „Bacantele” are statut universal.

sâmbătă, 15 iunie, ora 21:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor
KMEHIN – Kolben Dance
(Israel, dans, 1h10min)


Cu ajutorul dansului şi al teatrului, „Kmehin” explorează mâncarea, o temă care face conexiunea directă dintre cultural şi biologic, între satisfacerea unei dorinţe şi condiţionarea socială, între exces şi lipsă.
Cuvântul „kmehin” înseamnă în ebraică „trufă”. Şi totuşi, pentru vorbitorii de ebraică, cuvântul evocă un altul, „kmi’ha”, care se traduce ca „poftă” sau „dorinţă”.
„Kmehin” te invită să iei parte la o cină unde nişte oameni - cu relaţii incerte între ei - se reunesc în jurul unei mese. Pe durata spectacolului se rememorează poveşti care au un singur lucru în comun, mâncatul. Diversitatea poveştilor expune schimbările sociale şi prezintă ritualuri culturale. „Khad-Gadia”, povestirea spusă la sfârşitul mesei este un exemplu perfect de ierarhie brută care începe cu prădarea copilului inocent într-o societate unde doar cei puternici vor supravieţui, iar cei slabi vor fi mâncaţi.  
„Kmehin” oferă plăceri hedoniste, groteşti sau sublime, prin dorinţa şi respingerea unui fel de mâncare care stârneşte sau taie apetitul.
„Khad-Gadia”, povestirea spusă la sfârşitul mesei este un exemplu perfect de ierarhie brută care începe cu prădarea copilului inocent într-o societate unde doar cei puternici vor supravieţui, iar cei slabi vor fi mâncaţi.

sâmbătă, 15 iunie, ora 17:00, la Teatrul Gong (sala parter)
MEMBERS OF OUR LIMBS / CLOVNII FRANKESTEIN – Kallo Collective
(Finlanda, circ, 1h)


„Această aventură de o noapte prezentată de un trio clovnesc - nişte măscărici la superlativ, ceva ce nu am mai văzut de zeci de ani - a provocat încântare sălii Bats, pline până la refuz. Diverse momente absurde amintesc de Mr. Bean şi chiar de Charlie Chaplin, dar fiecare dintre cei trei clovni este original în conţinut şi stil. Sincronizarea lor este fără cusur, o mare abilitate fizică face pereche cu feţele lor atât de mobile încât par din plastilină, coafuri nebuneşti şi o multitudine de efecte sonore. Interacţionează usturător cu persoane din public, dar satira lor, deşi adesea acidă, nu este deplasată. Astfel de elogii nu se primesc cu uşurinţă.”
The Dominion Post, 14.10.2011

sâmbătă, 15 iunie, ora 19:00, la Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
THE BEE / ALBINA – Tokyo Metropolitan Theatre
(Japonia, teatru, 1h15min)


Un oarecare om de afaceri japonez pe nume Ido se întoarce într-o zi acasă şi descoperă că soţia şi fiul său au fost luaţi ostatici de către un deţinut fugar pe nume Ogoro.
Poliţia îi explică lui Ido că principala solicitare a lui Ogoro este de a-şi vedea soţia şi fiul, însă soţia acestuia nu doreşte să-l vadă.
Pentru că situaţia se transformă într-un circ mediatic şi realizând că poliţia nu poate ajuta cu nimic, Ido decide să resolve singur problema şi se duce la soţia lui Ogoro şi îi cere ajutorul.
Fiind tratat cu refuz, Ido se găseşte într-o situaţie disperată şi, la rândul său, îi ia ostatici pe soţia şi fiul lui Ogoro pentru a-i folosi ca monedă de schimb. Astfel, două familii sunt ostatice în două case diferite.
Ceea ce urmează este greu de imaginat…

sâmbătă, 15 iunie, ora 20:00, la Sala de Sport a C. N. Octavian Goga
LA REUNIFICATION DES DEUX COREÉS / REUNIFICAREA CELOR DOUĂ COREI - l'Odéon-théâtre de l'Europe
(Franţa, teatru, 1h50min)


„The Reunification of the Two Koreas” comprimă vreo douăzeci de momente dramatice cu dimensiuni atât de diverse pe cât este atmosfera pe care o induc: un „mozaic” de „povestiri” (după cum zice dramaturgul), pe care Pommerat l-a testat mult timp pe scenă cu ajutorul actorilor săi. Şi totuşi, el lasă fiecărui membru din public obligaţia să contribuie în mod activ (aşa cum este cazul altor producţii ale Compagnie Louis Brouillard, pe care acest spectacol le aminteşte, de exemplu „Circles / Fictions”) la construirea unui tip alternativ de coerenţă, bazându-se pe ecouri, afinităţi de formă şi conţinut, modulări şi variaţiuni care dezbat tema dragostei pe toate feţele – nepăsător la înţelesul pe care-l poate atribui cineva acestei experienţe fundamentale pe care o împărtăşim cu toţii, chiar dacă doar prin sensul absenţei ei. Într-una din imaginile sale, Pommerat sugerează o suburbie specifică secolului XXI, plasând câţiva invitaţi la un bal la marginea unui teritoriu bizar pentru a oferi o ocazie de a recunoaşte situaţiile ciudate.
Daniel Loayza
9 ianuarie 2013

sâmbătă, 15 iunie, ora 23:00, în Piaţa Mare
CORAZON DE ANGELES / INIMI DE ÎNGERI – Theater TOL
(Belgia, spectacole de stradă, 40min)


Lumina şi bucuria sunt cele mai importante teme ale spectacolului. Veţi asista la o nuntă în care cei doi îndrăgostiţi dansează şi zboară împreună. Marele cadou pentru proaspeţii însurăţei sunt îngerii: protectorii, visătorii, înţelepţii. În zilele noastre, miresele au un buchet de flori. La începuturi, acest buchet era un snop de mirodenii tari, cu rolul de a goni răul din viitoarea căsnicie. În „Corazón de Angeles”, mireasa nu primeşte un buchet cu care să alunge răul, ea primeşte îngerii care veghează pentru lucruri de bun augur.
Publicul este martor la nuntă. Vrem să emoţionăm publicul şi să-l facem să se simtă bine. Să le oferim o seară de neuitat. Când veţi pleca de la nuntă, vrem să simţiţi că viaţa voastră tocmai a atins o nouă dimensiune! Nu doar îngerii atrag lucrurile de bun augur pentru iubitul cuplu. Invitaţii trebuie să contribuie şi ei cu energia lor pozitivă.

duminică, 16 iunie, ora 17:00, la Casa de Cultură a Sindicatelor
LE RETOUR / REÎNTOARCEREA – Les parfaits inconnus
(Canada, circ, 1h05min)


O familie de ţigani circari s-a oprit pe o bucată de pământ vacant de la marginea oraşului. De ani de zile, îşi prezintă numărul în oraşele pe unde trec, dar astăzi publicul e tot mai puţin numeros. Încet, încet, ţiganii îşi reiau îndatoririle zilnice, devin tot mai prinşi, dar realizează prezenţa unui public surprinzător care aşteaptă să fie uimit.
Instinctele se trezesc la viaţă datorită acestei prezenţe neaşteptate, iar artiştii, conduşi de muzică, îşi arată multitudinea de talente publicului fascinat.
La fiecare număr, captivi într-un delir delicios, ei dezvăluie personaje pline de culoare şi uneori, relaţii conflictuale. Delir şi rock and roll.

duminică, 16 iunie, ora 19:00, la Sala Thalia
REVISTA ÎN SĂRBĂTOARE / REVUE IN CELEBRATION – Teatrul de Revistă „CONSTANTIN TĂNASE” Bucureşti
(România, teatru, 2h30min)


„REVISTA ÎN SĂRBĂTOARE” este un spectacol cu cele mai reuşite momente artistice selectate de-a lungul anilor din repertoriul Teatrului de Revistă „Constantin Tãnase”. Este un spectacol muzical – umoristic pe texte de Mihai Maximilian şi Nae Lăzărescu, ai cărui protagonişti sunt vedete ale revistei româneşti în frunte cu Stela Popescu şi Alexandru Arşinel, Nae Lăzărescu şi Vasile Muraru. Regia este semnată de tânărul Cezar Ghioca, iar coregrafia aparţine lui Cornel Popovici.

duminică, 16 iunie, ora 19:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional Radu Stanca Sibiu
SELF PORTRAIT & DANCE WITH TETSU / AUTOPORTRET & DANS CU TETSU – Nam Jeong – Ho
(Coreea de Sud, dans, 40min)


„Self-Portrait” este o lucrare introspectivă care ne face să reflectăm la vieţile noastre de zi cu zi şi la cât suntem de ocupaţi.
„Dance with Tetsu” este o compoziţie în timp real cu contrabasistul Saitoh Tetsu, un spectacol de dans bazat pe improvizaţie.

duminică, 16 iunie, ora 22:45, în Piaţa Mare
PEDELEANDO HACIA EL CIELO / PEDALÂND SPRE CER – Theater Tol
(Belgia, spectacole de stradă, 30min)


La căderea întunericului, Theater Tol prezintă un spectacol cu Îngeri şi muzicieni.
„Pedaleando Hacia el Cielo” spune o poveste despre solidaritate în zile negre. Îngeri care sunt la graniţa dintre rai şi iad. Un melanj de imagini cinematografice, cântece şi dansuri care culminează într-un spectacol aerian. Oraşul este atât fundal, cât şi subiect, oferind spectacolului o dimensiune inedită.

duminică, 16 iunie, ora 23:30, la Cazarma 90
FOC DE ARTIFICII
(15min)

Spectacole sold-out până în data de 29 mai


O serie de evenimente din cadrul FITS 2013 au deja biletele epuizate

7 iunie, ora 17:00 / 8 iunie, ora 17:00 / 10 iunie, ora 18:00 / 11 iunie, ora 18:00 / 16 iunie, ora 17:00
Tramvai Sibiu-Răşinari
UN TRAMVAI NUMIT POPESCU

Regia: Gavriil Pinte
Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
ROU / spectacole de teatru / 1h30min
preţ bilete: 30 lei

7 iunie, ora 22:00 / 8 iunie, ora 22:00
Hala Balanţa
FAUST

Regia: Silviu Purcărete
Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
ROU / spectacole de teatru / 2h20min
preţ bilete: 40 lei; 30 lei

11 iunie, ora 19:00
Sala Thalia
ÎN RITM DE FLAMENCO

Coregrafia: Paco Peña
Paco Peña Flamenco Dance Company
ESP / spectacole de dans / 1h50min
preţ bilete: 20 lei; 10 lei

11 iunie, ora 21:00 / 12 iunie, ora 21:00
Hala Balanţa
PESCĂRUŞUL

Regia: Yuri Kordonsky
Teatrul German de Stat Timişoara
ROU / spectacole de teatru / 3h cu pauză
preţ bilete: 20 lei; 15 lei

14 iunie, ora 21:00
Hala Balanţa
WOYZECK

Regia: Vlad Massaci
Théâtre d’Esch
LUX / spectacole de teatru / 1h25min
preţ bilete: 20 lei; 15 lei

14 iunie, ora 23:00
Sala Studio a Teatrului Naţional „Radu Stanca”  
BEZNĂ DE MINĂ

Regia: Sebestyén Aba
Teatrul Naţional Târgu-Mureş - Yorick Studio
ROU / spectacole de teatru / 1h50min
preţ bilete: 20 lei; 10 lei

 

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite