Declararea veniturilor din străinătate. Cum funcţionează schimbul internaţional de informaţii pentru impunerea sumelor obţinute în afara ţării

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto arhivă
Foto arhivă

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală realizează un schimb reciproc de informaţii cu diverse state, care facilitează impunerea veniturilor obţinute în străinătate. Schimbul automat de informaţii cu Statele Membre ale Uniunii Europene se realizează în baza unei directive privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, transpusă în legislaţia naţională. Un schimb automat există şi între România şi statele Non-EU.

Românii care pleacă în străinătate pentru o perioadă sau mai multe perioade de şedere care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, au obligaţia completării şi depunerii formularului „Chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei fizice la plecarea din România”.

Totodată, străinii care vin în România şi au o şedere pe o perioadă sau mai multe perioade care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni, consecutive au obligaţia completării formularului “Chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei fizice la sosirea în România”.

Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1099/2016 reglementează obligaţia depunerii acestor chestionare, în baza cărora organul fiscal analizează situaţia concretă a persoanei fizice, luând în considerare prevederile convenţiei de evitare a dublei impuneri sau prevederile Codului fiscal, după caz, precum şi documentaţia prezentată de contribuabili în vederea stabilirii rezidenţei fiscale. În ceea ce priveşte documentele justificative, menţionăm că, organul fiscal poate solicita şi alte documente pe care le consideră relevante pentru stabilirea rezidenţei fiscale.

Pentru informarea contribuabililor care au obligaţia depunerii acestor chestionare şi nu numai, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a publicat pe site-ul propriu Ghidul privind rezidenţa fiscală a persoanelor fizice, ghid ce este accesibil în secţiunea “Asistenţă contribuabili”, rubrica “Ghiduri curente”.

Schimbul reciproc de informaţii cu diverse state
 

Referitor la declararea veniturilor din străinătate, trebuie precizat că Agenţia Naţională de Administrare Fiscală realizează schimb reciproc de informaţii cu diverse state.

Totul în baza Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, transpusă în legislaţia naţională în Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, art. 291 prevăzând sfera de aplicare şi condiţiile schimbului automat obligatoriu de informaţii.

"În ceea ce priveşte schimbul automat dintre România şi statele Non-EU, acesta se realizează în baza Convenţiilor pentru evitarea dublei impuneri, pentru prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitul pe venit şi pe capital care se încheie cu fiecare jurisdicţie în parte.

Având în vedere cele mai sus menţionate, invităm contribuabilii care primesc solicitări de a se prezenta la organele fiscale de a da curs acestora şi de a clarifica aspectele ce le sunt comunicate, pentru a evita dubla impunere şi a stabili statul care are dreptul de impunere a veniturilor realizate, conform prevederilor convenţiilor de evitare a dublei impuneri şi a Codului fiscal", se arată într-un comunicat ANAF.

Dacă organul fiscal solicită prezentarea de documente justificative, ANAF îndrumă contribuabilii să prezinte documentele solicitate iar în cazul în care acestea sunt emise într-o altă limbă, acestea să fie însoţite de traduceri în limba română certificate de traducători autorizaţi, astfel cum legislaţia prevede.

Când contribuabilii nu se prezintă la organul fiscal pentru clarificarea situaţiei fiscale proprie, organele fiscale au obligaţia de a întreprinde în continuare demersurile prevăzute de legislaţia fiscală, în vederea impunerii veniturilor comunicate ca urmare a realizării schimbului internaţional de informaţii.

Call-center disponibil pentru nelămuriri.

Informaţii legate de aceste aspecte pot fi obţinute prin accesarea site-ului www.anaf.ro, secţiunea “Asistenţă contribuabili” sau prin apelarea telefonică a Call-center-ului Agenţei, la numărul de telefon +4031.403.91.60, dar şi la sediile unităţilor fiscale, structurile de asistenţă pentru contribuabili.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite