„Forbes 500 miliardari“: Vişoiu, Lazăr şi Dumitru, miliardarii Argeşului
0Cel trei oameni de afaceri au averi cuprinse între 63 şi 24 de milioane de euro. În clasamentul naţional „Forbes 500 miliardari“, Valentin Vişoiu ocupă locul 82, Ion Lazăr este pe locul 172, iar Virgil Dumitru este pe locul 218.
Cei trei miliardari ai Argeşului, prezenţi în clasamentul „Forbes 500 miliardari“ sunt: Valentin Vişoiu (60-63 milioane euro, locul 82), Lazăr Ion (30 milioane euro, locul 172) şi Dumitru Virgil (24 milioane euro, locul 218).
Valentin Vişoiu, cel mai bogat din Argeş
Argeşeanul are, la 43 de ani, o avere estimată la 60-63 milioane de euro şi are afaceri în construcţii şi imobiliare. Criza l-a făcut să îngheţe unele proiecte imobiliare, dar nicidecum pe toate.
După finalizarea proiectului Răsărit de Soare din cartierul bucureştean Titan în toamna anului trecut, începutul anului viitor va aduce o altă noutate: un hotel la Piteşti, care va opera sub franciza Ramada.
Acesta este dezvoltat de către Confiden Travel, o companie în care deţine 50% din acţiuni, restul aparţinând lui Virgil Dumitru, patronul Comesad. Valoarea totală a investiţiei este de 15 milioane euro, fiind asigurată din surse proprii, dar şi din finanţare acordată de BRD.
Despre 2010, Vişoiu spune că a fost un an extrem de greu în special prin prisma viitorului. În aceste condiţii concurenţa s-a acutizat, iar preţurile au atins valori nesustenabile în termeni reali, „dumpingul devenind o practică curentă“.
„Haosul şi lipsa unor repere au distorsionat şi mai mult piaţa, decizia devenind oarecum empirică. Eu am încercat să-mi păstrez lucidiatea şi echilibrul în această degringolada generalizată. Consider că in mare parte am reusit, dar eforturile au fost deosebite“, spune Vişoiu.
Răsărit de Soare din Titan a fost finalizat în toamna anului trecut, fiind în curs de vânzare. La Quadra2 din zona Politehnică (Capitală) lucrările au fost stopate o perioadă de timp pentru redefinirea conceptului şi adaptarea proiectului la noile cerinţe ale pieţei.
Ansamblul va fi dezvoltat în două etape. Lucrările la prima etapă sunt în curs de desfăşurare, urmând să fie finalizate în toamna acestui an. Spaţiile locative se adresează mediului studenţesc. Cel de-al treilea proiect (Prelungirea Ghencea) a fost îngheţat deocamdată pe termen nedefinit, la stadiul de concept.
Antreprenorul declară că cele mai importante probleme cu care se confruntă firma în contextul crizei actuale sunt legate de scăderea drastică a volumului lucrărilor de construcţii şi a preţurilor, creşterea până la paroxism a concurenţei şi influenţa politică în mediul de afaceri.
Ar mai fi şi instabilitatea cursului de schimb, costul ridicat al finanţării şi, cel mai grav, în opinia lui Vişoiu, lipsa perspectivelor, a coerenţei politicilor economice şi fiscale ale statului.
Vişoiu controlează direct Conarg la care deţine aproximativ 95% din acţiuni, iar în mod indirect, prin intermediul participaţiilor acesteia, celelalte societăţi ale grupului: Conarg Real Estate, Conarg Construct, Conarg Consulting şi Conarg Trade.
Grupul Conarg a terminat 2009 cu o cifră de afaceri de circa 66,1 mil. euro, mai mică cu 20% faţă de 2008 şi un profit net de aproximativ 16,9 mil. euro, în creştere cu 20%. Pentru 2010, estimările sunt în scădere raportat la 2009.
„Rezultatele anului trecut sunt foarte bune datorită inerţiei contractelor încheiate înaintea instalării crize“, declară Vişoiu care adaugă că în această perioadă este foarte important să ai activitate care să-ţi asigure continuitatea şi capacitarea tuturor resurselor, chiar şi cu un profit foarte mic.
Este pasionat de sport, în special tenis pe care îl practică de fiecare dată când are timp liber. De asemenea, călătoreşte foarte mult.
Ion Lazăr are 30 milioane de euro
La 50 de ani, argeşeanul are afaceri în transporturi, industrie petrolieră, logistică, imobiliare şi sport. Chiar dacă în 2009 grupul Lazăr a avut vânzări mai mici cu circa 30% faţă de anul anterior, Ion Lazăr pare optimist în ce priveşte 2010.
Vede chiar o creştere a afacerilor de circa 10% de până la 70-72 milioane de euro. Anul trecut, afacerile International Lazăr, principala companie a grupului, au scăzut cu circa 20%, la 30 de milioane de euro.
Antreprenorul din Piteşti mizează în 2010 în primul rând pe parteneriatul cu Dacia sau, mai bine zis, pe exporturile constructorului auto român şi, de ce nu, pe contracte noi, mai ales că Ford a început producţia în România. După un an 2009 destul de slab, se pare că livrările Automobile Dacia la externe au revenit, iar pe acest lucru mizează şi transportatorul. Lazăr mai deţine prin intermediul International Lazăr un pachet minoritar de acţiuni la Hoedlmayer Lazar, un joint venture între Hodlmayr International şi International Lazăr Company, realizat în 2002.
Austriecii au semnat la începutul lunii iunie un contract cu Dacia pentru a transporta 56.000 de maşini în şapte ţări din Europa. Practic, potrivit reprezentanţilor firmei austriece, circa jumătate din numărul de maşini vor fi transportate pe calea ferată, deoarece se reduce timpul de livrare.
Anul 2009 nu a fost însă foarte bun pentru firma Hoedlmayer Lazăr, fiind consemnată o reducere a afacerilor de la 25 milioane de euro în 2008 la 15 mil. euro în 2009.
Explicaţia este faptul că din cauza crizei camioanele care au adus maşinile Dacia în afară s-au întors goale în ţară. Nu în ultimul rând, cererea de autovehicule s-a redus semnificativ, la nivelul întregii pieţe fiind consemnat un recul de 55% raportat la anul 2008. În acelaşi timp, vânzările Mecanpetrol, firmă din grup, s-au redus, ceea ce s-a văzut şi în business-ul lui Lazăr.
Mecanpetrol Găeşti face parte din grupul Lazăr, fiind specializată în construcţii şi reparaţii de utilaj petrolier, producţia de construcţii metalice şi piese de schimb, instalaţii şi accesorii pentru industria extractivă de petrol şi gaze. Anul trecut, Lazăr International a fost desemnată al treilea transportator din Europa, fiind aleasă dintr-un total de 1.200 de companii de transport.
Pe lista contractelor derulate de firma din Piteşti se află cele cu Dacia (pentru care a creat o nouă rută pentru Maroc), Pirelli (activităţi logistice şi de organizare a livrărilor), Michelin (transport intern şi internaţional) sau Continental.
Virgil Dumitru are 24 de milioane de euro
La 53 ani, argeşeanul are afaceri în construcţii, industrie petroliera şi turism. Criza a redus afacerile lui Virgil Dumitru cu circa 15% în 2009 până la 27 milioane de euro.
Şi profitul a fost mai mic, fiind înregistrată o scădere de la 6,5 mil. euro în 2008 la 4,25 mil. euro. Antreprenorul spune că este greu să găseşti termeni de comparaţie pentru anul 2009. În niciun caz nu se poate face referire la 2008, cu care nu trebuie să ne „mai comparăm niciodată“. Poate la 2007.
Au fost şi activităţi care au mers bine anul trecut, cum a fost cea de construcţii-montaj, care s-a situat la nivelul lui 2008. Au fost şi scăderi, cum s-a întâmplat la Comesad Drumuri în ce priveşte profitul în special.
Nici perspectivele pentru 2010 nu sunt grozave. Este tare greu, iarna lui 2010 a fost şi mai grea, iar în construcţii nu prea sunt investiţii, ceea ce îl face pe Dumitru să susţină în calitate de preşedinte al Camerei Oamenilor de Afaceri din Argeş că 2010 va fi cel mai critic.
Creşterile vor veni abia în 2011, dar vor fi foarte mici, iar antreprenorii trebuie să se obişnuiască cu ele. În ciuda contextului dificil, Dumitru nu a făcut restructurări de personal. De altfel, din 2008 nu a mai dat oameni afară, poate şi pentru că e greu să-i formezi.
Anul 2011 va aduce finalizarea hotelului din Piteşti, care va opera sub franciza Ramada. Acesta este dezvoltat de catre Confiden Travel, o companie în care deţine 50% din acţiuni, restul aparţinând lui Valentin Vişoiu. Valoarea totală a investiţiei este de 15 mil euro, fiind asigurată din surse proprii, dar şi din finanţare acordată de BRD. Cel puţin pe acest segment, criza i-a adus unele avantaje: materiale mai ieftine şi manoperă mai mică. Până la urmă este o perioadă bună să construieşti, dar ai nevoie de cash, susţine Dumitru.
Antreprenorul a intrat în afaceri în 1993 cu fratele lui (Nicolae). Au plecat aproape de la zero cu cinci muncitori. La început făceau lucrări de drumuri pentru Petrom. După aceea a pus pe picioare mai multe firme. A avut profit chiar din primul an de activitate pe fiecare, se laudă Dumitru.
„Pe mine mă îngrijorează de fapt starea de fapt a lucrurilor, pentru că trebuie încercat cu un program anticriză corect şi să se repornească motorul economiei. Aceasta se poate face numai prin investiţii şi fonduri europene. Trebuie să fim foarte atenţi, pentru că altfel nu vom porni“, afirmă Dumitru.
Fără susţinerea companiilor private, va fi ca un bumerang la un moment dat, nu va mai fi ce să fie colectat la bugetul statului, este de părere patronul Comesad.