FOTO Scrisoare deschisă către premierul Ponta. Primarii din zona Ştei-Beiuş se pâng de DN 76, considerat a fi drumul groazei
0Primarii bihoreni din zona Ştei-Beiuş i-au transmis o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta, căruia îi cer să se implice în finalizarea Drumului Naţional 76, considerat a fi unul dintre cele mai proaste drumuri din ţară.
Şoferii care aleg să circule pe DN 76 trebuie să se aştepte la o adevărată aventură. Ritmul foarte lent de executare a lucrărilor îi numulţumeşte atât pe şoferi cât şi pe locuitorii care nu au acces la propriile case. După vizita şefului CNADNR, Narcis Neaga, pe şantierul DN 76, primarii din zonă au decis să trimită o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta, în care îşi exprimă nemulţumirile cu privire la situaţia principalei artere de circulaţie din zonă şi îi cere să se implice în rezolvarea problemei şi finalizarea lucrărilor în termenele stabilite. Scrisoarea este trimisă în atenţia ministrului Transporturilor, Iulian Matache, directorului CNADNR, Narcis Neaga, şi prefectului Claudiu Pop.
"Noi considerăm că acest drum este cel mai important din judeţ, făcând legătura între cele două reşedinţe de judeţ, Oradea şi Deva, dar şi între Autostrada Transilvania şi Autostrada Bucureşti-Nădlac, adică cu coridorul IV Pan-European. Mai mult, acest drum face legătura directă şi indirectă a cel puţin 40 de comune din judeţul Bihor cu municipiul reşedinţă de judeţ, Oradea", se arată în scrisoarea deschisă semnată de primarii din zona Ştei-Beiuş.
Scrisoare şi imagini
Primarii îl roagă pe premier să se deplaseze „pe acest drum al groazei" cu maşina personală, pentru a vedea prin ce trec, zi de zi, oamenii din zonă şi nu numai. Totodată, ei îi solicită primului ministru să convingă CNADNR să plătească lucrările efectuate de constructori şi să se implice în finalizarea proiectului de reabilitare a DN 76 în termenele stabilite. Ei au mai atras atenţia că din cauza tărăgănării lucrărilor la DN 76 agenţii economici fug din zonă, deşi există forţă de muncă calificată. Pe lângă scrisoare, primarii au ataşat şi imagini în care este reflectată situaţia din teren pe tronsoanele drumului.
Nemulţumiri mari sunt şi în rândul locuitorilor, mai ales că unii dintre ei nu au acces în curte ca urmare a săpăturilor efectuate la marginea drumului. Unii localnici sunt nevoiţi să folosească scări ca să treacă peste şanţuri şi să ajungă în stradă.
Situaţia a fost observată chiar de către Narcis Neaga, directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi, care a făcut o vizită pe şantier.
„Am văzut oameni care voiau să iasă din casă şi voiau să treacă strada coborând pe scări. Mi s-a părut anormal aşa ceva”, a spus Neaga.
Potrivit directorul CNADNR, săpatul de şanţuri adânci şi abandonarea lor este o practică frecventă a constructorilor.
Muncitorii susţin că nu pot termina lucrările pentru că nu au fost plătiţi de stat, însă directorul CNADNR susţine că firmele nu au documente pentru decontarea banilor europeni.
„De trei ani asistăm la bâlciul ăsta, la bătaia asta de joc”, susţine şeful CJ Bihor, Cornel Popa, adăugând că modul în care se implică guvernanţii în soluţionarea problemei DN 76 este „sfidare pe faţă la adresa judeţului Bihor”, la adresa cetăţenilor care îşi plătesc taxele la zi. „Ce s-ar întâmpla dacă bătaia de joc ar începe de jos”, a afirmat Popa.
Drumuri la Bucureşti
Şeful administraţiei judeţene a precizat că lunar merge la Bucureşti unde se interesează despre lucrările la DN 76, însă i se spune nu vin facturi valide de la constructori. Pe de altă parte, Popa susţine că există un război între CNADNR şi firma din Timişoara care asigură dirigenţia de şantier, astfel că documentele nu sunt semnate de diriginţii de şantier.
La rândul său, primarul din Rieni, Sorin Bota, a ridicat problema accesului în locuinţele cetăţenilor, menţionând că ambulanţele sau maşinile de pompieri nu pot ajunge în casele prin faţa cărora drumul a fost săpat şi apoi abandonat de câteva săptămâni.
„Cum poate spune şeful CNADNR că deconturile nu sunt valide din moment ce au mai decontat până acum. Ne gândim că intenţionat ne blochează, ca să trăim acest coşmar”, a menţionat primarul Bota.
Sunt ani buni de când promisiunile că DN 76 va fi reabilitat curg din toate părţile. Ultinul anunţ a fost făcut de către prefectul Claudiu Pop la începutul lunii septembrie, când a anunţat că au fost stabilite firmele câştigătoare care vor executa lucrările pe cele trei sectoare în care a fost împărţit tronsonul Oradea-Pocola al DN76.
„În urma licitaţiei desfăşurate în data de 20-21 august 2015 s-au stabilit firmele câştigătoare care vor executa lucrările pe cele trei tronsoane (15, 15 şi 17 km) de pe DN76 ale sectorului Oradea-Pocola. Menţionez că termenul de execuţie asumat prin semnarea contractului este de 90 de zile”, preciza prefectul Claudiu Pop într-un comunicat de presă.
După mai bine de trei ani, în care lucrările pe tronsonul Oradea – Pocola au stagnat, în luna mai a acestui an, CNADNR a reuşit să rezilieze contractul cu SCT Bucureşti şi a decis scoaterea la licitaţie a celor 47 de km. De asemenea, pentru a mări ritmul de lucru s-a decis împărţirea pe trei sectoare, de 15 km, 15 km, respectiv 17 km.
„Vor fi trei contracte distincte. Termenul de finalizare este de 75 de zile. La licitaţie s-au prezentat peste 15 firme. Timp de zece zile ofertele se vor afla în analiză”, a mai precizat prefectul Claudiu Pop.
Valoarea estimată pentru „lucrările de reciclare in situ” ale celor trei tronsoane se ridică la 45 milioane lei.