Îndemnul eco de pe rablele ultrapoluante la Iaşi
0Primăria Iaşi promovează un transport „accesibil, ecologic şi sigur“ pe autobuze second-hand
FOTO Bătaie de joc pe bani UE. Pista de biciclişti din Iaşi, spartă de două ori în jumătate de an
Oficialii municipalităţii nu încetează să-şi demonstreze nerozia atunci când trebuie să cheltuiască banii europeni puşi la dispoziţie prin proiectul Archimedes Civitas, în valoare de 4,7 milioane de euro.
Edilii au amenajat mai întâi o pistă de biciclişti doar cu numele, construcţie care a fost distrusă în nenumărate rânduri după inaugurare, ulterior au montat 50 de staţii moderne de transport care au fost vandalizate şi au dotat zece microbuze cu rampe speciale pentru persoane cu dizabilităţi care nu sunt folosite. Acum, edilii au ales o formă de promovare aberantă pentru aceste „succese“.
Archimedes, un fiasco pe bani europeni la Iaşi
Autobuzele murdare, vechi de 30 de ani, care lasă în urmă nori de fum negru, au fost inscripţionate cu mesaje care invită la un „transport public accesibil, ecologic, sigur şi economic“. „Transportul auto în comun oricum este poluant. De aceea, vrem să reabilităm liniile de tramvai. Vrem să promovăm transportul cu tramvaiul şi aceste vehicule vor aduce un plus de valoare transportului din Iaşi“, a spus Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al Regiei Autonome de Transport Public. Conform şefilor regiei, cele mai poluante mijloace de transport sunt cele 20 de microbuze Van Hool, închiriate din Bulgaria cu 600 de euro bucata, urmate de cele Mercedes şi de autobuzele MAZ.
Autobuzele răblăgite din Iaşi, echipate cu sisteme de supraveghere de 500.000 de euro
„Toate maşinile au inspecţia tehnică la zi, ceea ce înseamnă că emisiile de noxe sunt în limitele legale. Oraşul nu poate fi acoperit în totalitate de tramvaie din cauza configuraţiei“, a spus Maricel Ghercă, directorul RATP. Experţii europeni au recunoscut ieri că proiectul Archimedes a fost implementat cu probleme la Iaşi. „Fiecare din cele şase oraşe partenere au avut provocările lor. În unele cazuri au fost întârzieri sau dificultăţi de implementare. La Iaşi au existat întârzieri mari, dar suntem încrezători că proiectul va fi un success şi suntem mulţumiţi de rezultate. Din cauza procedurilor de achiziţii publice, a fost nevoie să găsim soluţii alternative“, a spus Mette Skamris Holm, lider de proiect din partea Aalborg - Danemarca.
Autobuze şi tramvaie monitorizate prin GPS
Şefii RATP au prezentat ieri sistemul de supraveghere prin GPS a mijloacelor de transport, ultima achiziţie în cadrul proiectului, în valoare de 28.000 de euro. Prin intermediul a 24 de camere video instalate în intersecţiile din oraş şi a altor 10 mobile, montate în interiorul unor maşini, şoferii vor fi supravegheaţi non-stop în trafic.
„Camerele sunt puse în intersecţiile cele mai importante. Lucrăm cu acest sistem de câteva luni şi beneficiile deja s-au văzut. Sistemul înregistrează date privind consumul de carburant, urmăreşte în timp real orice oprire la capăt de linie, depăşirile de viteză, timpii de staţionare“, a spus Maricel Ghercă, directorul RATP.