Topul brandurilor care produc haine pline de substanţe toxice periculoase. Armani, Versace sau GAP, pe lista neagră

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Organizaţia Greenpeace a avertizat în legătură cu substanţele chimice periculoase folosite de marile branduri din industria textilă. Anul acesta, oragnizaţie de mediu a analizat paşii făcuţi de cele mai importante companii producătoare de haine în vederea eliminării substanţelor nocive. Care sunt brandurile "dependente de substanţe toxice" şi cele lăudate de Greenpeace.

Proiectul Asociaţiei Greenpeace, intitulat “Detox Catwalk” (Dezintoxicarea modei - n.r.) a ajuns în 2016 la a treia ediţie, scopul acestuia fiind de a analiza paşii făcuţi de brandurile de modă pentru a îndeplini angajamentele luate în vederea eliminării substanţelor toxice din articolele vestimentare produse.

În 2016, proiectul s-a concetrat pe implementarea angajamentelor luate. Companiile sunt evaluate din punct de vedere al elementelor adoptate până acum pentru a putea respecta termenul limită 2020 asumat pentru eliminarea substanţelor chimice periculoase.

“Timp de zeci de ani, companiile industriale au utilizaţi mediul înconjurător şi, în special, sistemele de alimentare cu apă pentru a elimina produsele chimice periculoase, nestingherite de reglementările guvernamentale ineficiente. Pentru comunităţile locale care trăiesc în apropierea instalaţiilor de producţie, poluare a apei a devenit o realitate de zi cu zi. Legile nu au împiedicat întotdeauna deversarea de substanţe chimice toxice în mediul înconjurător, în special în partea de sud a globului, deoarece pentru substanţele chimice persistente, periculoase, nu există nici un nivel "sigur". Greenpeace a lansat campania "Detox My Fashion" (Dezintozicarea modei-nr) în iulie 2011, pentru a rezolva această problemă, solicitând industriei textile să-şi asume urgent responsabilitatea pentru contribuţia sa la poluarea toxică. Produse chimice periculoase sunt frecvent utilizate pentru fabricarea de haine de multe branduri bine cunoscute”, arată un raport Greenpeace

Angajamentele industriei textile 

Campania Greenpeace a obţinut angajamente de la 76 de branduri internaţionale, comercianţii cu amănuntul şi furnizori şi a avut un impact politic important, declanşând schimbări de strategie în Europa şi Asia.Brandurile de moda, în special, pot juca un rol important în transformarea sectorului datorită influenţei acestora asupra furnizorilor şi tendinţelor. Acest lucru se întâmplă deja în Italia, unde o colaborare care a început în regiunea Prato are acum 42 de companii care lucrează împreună pentru dezintoxicare.

“Mai avem de lucru la dezintoxicarea industriei textile, în timp ce dependenţa noastră de moda rapidă şi rata tot mai mare în care hainele sunt fabricate, cumpărate, folosite şi aruncate amplifică impactul modei asupra mediului şi asupra oamenilor. În viitor, Greenpeace va face presiuni pentru a determina schimbări mai profunde pe măsură ce ne îndreptăm spre «închiderea şi încetinirea buclei»", susţin reprezentanţii organizaţiei de mediu. 

Modă fără substanţe toxice

“Detox 2020” este un plan pentru a elimina substanţele periculoase. Pe de o parte, se urmăreşte eliminarea PFC, substanţe perfluorinate şi polifluorinate. PFC este un compus chimic care nu există în natură şi care, eliberat în mediul înconjurător, se degradează foarte încet şi ajunge în lanţul trofic, făcând astfel ca poluarea să fie aproape ireversibilă.

“Am detectat în unele dintre produsele The North Face şi Mammut niveluri înalte de PFOA (acid perfluorooctanoic), un PFC care a fost corelat cu varii efecte asupra sănătăţii, printre care şi cancerul. Această substanţă este deja interzisă în Norvegia” a spus, în luna ianuarie,Mirjam Kopp, şeful proiectului Detox Outdoor.
 

Pe de altă parte, se urmăreşte obţinerea  transparenţei  din partea producătorilor - dezvăluirea informaţiilor privind furnizorii şi substanţele chimice periculoase pe care le elimină în urma producerii de haine.

"Am detectat în unele dintre produsele The North Face şi Mammut niveluri înalte de PFOA (acid perfluorooctanoic), un PFC care a fost corelat cu varii efecte asupra sănătăţii, printre care şi cancerul. Această substanţă este deja interzisă în Norvegia”, a spus Mirjam Kopp, şeful proiectului Detox Outdoor.

Companiile aflate în avant-garda detoxificării

Campania “Detox My Fashion 2016” a relevat că după ce au fost analizate cele mai mari branduri de modă, trei dintre acestea au făcut paşi împortanţi pentru a-şi îndeplini angajamentele: Inditex (compania care produce Zara, Bershka, Pull & Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Zara Home, Oysho, Uterqüe), Benetton (United Colors of Benetton  şi Sisley) şi H&M. “Acesta companii sunt cele mai avansate în eliminarea subtanţelor toxice din industria textile, acestea înaintând termene credibile, acţiuni concrete şi punerea în aplicare la faţa locului”, susţine Greenpeace. 

Companiile care progresează

Următoarele 12 companii sunt considerate în “Evolution Mode”, adică sunt angajate în dezintoxicarea modei şi au făcut progrese de punere în aplicare a planurilor lor, dar acţiunile lor trebuie să evolueze mai rapid pentru a atinge obiectivul Detox 2020. Acesea sunt: 

C&A

G Star

Mango

Miroglio

Valentino

Adidas

Burberry

Levis

Primark

  

Puma

M&S

Repetenţii

Următoarele companii au făcut angajamentul “Detox 2020”, dar se îndreaptă în momentul într-o direcţie greşită, neasumându-şi responsabilitatea pentru poluarea pe care o produce lanţul lor de furnizori de materie primă cu substanţe chimice periculoase, spune cei de la Greenpeace. 

Esprit

  

Limited Brands

Li-Ning

Nike

"Dependenţii" de substanţe toxice 

Greenpeace susţine că încă mai există multe companii dependente de substanţe toxice care nu îşi asumă responsabilitatea pentru poluarea cu substanţe toxice pe care o produc şi nu au încheiat un angajament credibil de dezintoxicare, deşi unele dintre produsele lor au fost identificate ca fiind poluante în cadrul investigaţiilor pe care Greenpeace le-a întreprins începând cu luna octombrie 2013. Din păcate, în timp ce sectorul se muta la dezintoxicare, Armani, Bestseller, Diesel, D & G, GAP, Hermes, LVMH Group / Christian Dior Couture, Metersbonwe, PVH, VANCL si Versace continua sa evite abordarea problemei cu seriozitatea pe care o merită.

Citeşte şi

Povestea „somonului ucigaş”. „Ciorba de presă” reîncălzită care m-a făcut să renunţ la peştele norvegian

„Bomba chimică” de pe masa românilor. Cât de toxic poate fi banalul muştar

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite