Cum să faci să conteze ceea ce spui. Secrete mărturisite de Hillary Clinton într-o carte
0Nu mai e un secret pentru nimeni că un lider trebuie să ştie să comunice excelent cu angajaţii săi ca să-i facă să obţină rezultate concrete şi să fie perseverenţi. Cum face asta e marele secret. În cartea „Hillary Clinton. Secrete de leadership“, autoarea Rebecca Shambaugh scrie despre lecţiile de succes oferite de Hillary Clinton.
Un studiu citat de Rebecca Shambaugh, expertă în leadership din SUA, arată că noi, oamenii, petrecem zilnic 80% din timp comunicând, dar 60% din această comunicare nu e clară, e interpretată greşit sau e incorectă. Atunci ce e de făcut?
„Un lider perseverent este în stare să-i pună în mişcare pe oameni şi să-i facă să meargă înainte, în ciuda obstacolelor şi a provocărilor“, scrie ea în cartea „Hillary Clinton. Secrete de leadership“, publicată în 2010 la Editura Curtea Veche. „În această carte am încercat să descriu ce este perseverenţa şi cum poate o persoană să acceseze propriile rezerve de perseverenţă. Am ilustrat acest fapt prin relatări, experienţe personale şi interviuri cu Hilary Clinton, în care povesteşte cum şi-a descoperit şi valorizat propria perseverenţă“, îşi justifică autoarea demersul.
Iar când vine vorba de a face să conteze ceea ce spui, Rebecca Shambaugh pleacă de la exemplu lui Hillary şi oferă cinci idei esenţiale ale unei comunicări excelente: adaptarea stilul tău de comunicare la publicul tău/ la cine te adresezi, ascultarea, purtarea acelor conversaţii dificile care le tot amână.
Un prim pas este cel de a inspira acţiune - „Ai observat vreodată că discursul marilor lideri este foarte sigur? Chiar şi tonul vocii lor transmite o atitudine care-ţi spune ”da, pot s-o fac”. Iar ei folosesc acest optimism reconfortant în două feluri: se concentrează pe aspectele pozitive ale oamenilor şi pe speranţele lor de viitor“, explică Shambaugh.
Şi cum îi determini pe oameni să acţioneze?
Câteva idei din carte:
- folosind un limbaj comun în cazul celor cu experienţe şi interese diferite de ale tale - identificând valorile, obiectivele, ambiţiile şi visele pe care le împărtăşeşti - concentrează-te pe viitor şi pe ce se poate face - dă-le oamenilor de înţeles că le pricepi îngrijorările şi transmite-le mesaje optimiste ca să-i încurajezi să se gândească la ce opţiuni au - foloseşte imagini şi poveşti care să dea viaţă şi tărie mesajului tău - puterea pluralului – înlocuieşte „vom încerca“ cu „vom fi“ sau „suntem“
Al doilea pas spre o comunicare excelentă e să discuţi sincer şi să fii empatic. „Empatia este o componentă de bază a inteligenţei emoţionale. Nu demonstrează doar că înţelegi cum stau lucrurile, ci şi că îţi pasă îndeajuns de mult de cealaltă persoană încât să te asiguri că ai înţeles cum trebuie“, notează autoarea cărţii.
Câteva idei inspirate din experienţa lui Hillary Clinton: demonstrează că înţelegi ce zic şi simt oamenii, arată că-ţi pasă şi că eşti decis să schimbi lucrurile, apropiindu-te sufleteşte de ei, fă trecerea de la sentimente la inspiraţie.
Al treilea pas e să îţi adaptezi stilul de a comunica. În primul rând, e bine de ştiut că sunt mai multe stiluri de socializare şi comunicare. În 1960, doctorul david Merrill a sintetizat patru. Le vedeţi descrise mai jos:
Imagine din cartea scrisă de Rebecca Shambaugh despre o clasificare a modului în care oamenii comunică
Un al aspect important ce ţine de o comunicare foarte bună e ascultarea.
Un studiu, citat de autoare, spune că tonul vocii reprezintă 38% din eficienţa comunicării, iar cuvintele doar 7%.
Sfaturi: nu te gândi la ce vrei răspunde când cineva îţi vorbeşte; nu întrerupe interlocutorul, ascultă-l; ţine cont şi de aspectele nonverbale; fii empatică, să fii receptiv la bucuria şi durerea interlocutorului.
În 2008, la Convenţia Naţională a Partidului Democrat, Hillary şi-a anunţat susţinerea faţă de Obama şi a încropit un discurs care a cuprins şi pasajul de mai jos, în care a aplicat principiile descrise de Rebecca Shambaugh, discurs din care unele idei sunt actuale şi azi:
„Avem din nou nevoie de lideri capabili să dea dovadă de acel amestec tipic american de încredere şi optimism care a ajutat generaţii întregi înaintea noastră să se confrunte cu cele mai grele provocări. Lideri care ne pot ajuta să ne demonstrăm nouă înşine şi lumii întregi că, ajutaţi de ingeniozitate, creativitate şi spirit inovativ, nu există limite cu privire la ce se poate realiza în America. Nu va uşor. Progresul nu e niciodată uşor. Însă va deveni imposibil dacă nu luptăm pentru a instala un Democrat la Casa Albă. Trebuie să votăm Barack Obama“.
Vă mai recomandăm:
De mai bine de jumătate de secol îl preocupă succesul. Atât profesional, cât şi personal. Brian Tracy are 72 de ani şi e unul dintre cei mai experimentaţi consultanţi de afaceri şi traineri din ume. A susţinut peste 5.000 de cursuri în peste 70 de ţări şi a consiliat giganţi de care toată lumea a auzit - IBM, Ford, Suzuki, HP, Coca Cola. Pentru el, succesul înseamnă libertate. Libertatea de a face ce vrea.
Unul dintre cel mai bine cotaţi speakeri din lume în domeniul leadershipului, Jim Bagnola (67 de ani), susţine că oamenii nu părăsesc companiile, ci îşi părăsesc şefii, dar şi că un manager prost îl poate poate băga pe angajat în spital. Italianul se simte legat de România, unde ţine cursuri de 16 ani şi unde a fost naş de botez de 3 ori.
Jack Canfield (71 de ani), speakerul motivaţional ale cărui cărţi inspiră oameni de pe toate continentele, a ţinut, pentru prima dată în România, un seminar în care i-a învăţat pe antreprenorii veniţi la Cluj regulile de bază ale succesului.