Erou în al doilea război mondial, ars cu trei sferturi din pensie
0Un fost pilot, cu 17.000 de ore de zbor la activ, care şi-a pus viaţa în slujba Aviaţiei, a fost transformat brusc în pensionar de mizerie. A pilotat avioane militare şi a fost doborât în timpul războiului. În plus, a fost campion la aviaţie acrobatică. Acum, Dumitru Mîţu, 91 de ani, a rămas cu 1.700 de lei din 6.000, pensie.
Dumitru Mîţu s-a năcut la Fălticeni într-o familie de opt copii. Încă din copilărie şi-a dorit să se facă aviator şi pentru asta a învăţat mult, a terminat liceul, după care a dat examen şi a fost admis la Şcoala de Pilotaj de la Braşov, iar la 21 de ani a fost brevetat şi şi-a văzut visul cu ochii.
"Când eram copil îmi făceam avioane de jucărie din lemn şi mă uitam spre cer. Am învăţat pe rupte şi am reuşit până la urmă. Când am fost brevetat nu îmi mai încăpeam în piele de fericire", povesteşte Dumitru Mîţu.
Viaţă de erou
Imediat după ce a fost brevetat, în 1940, tânărul aviator de atunci a fost trimis pe front unde a şi fost rănit. "Îmi amintesc ca acum noaptea aia. Avionul a fost doborât dar a vrut Dumnezeu să supravieţuiesc. Am fost grav rănit la un picior dar după ce m-am vindecat, am plecat din nou pe front", îşi aminteşte "Mîţu Nebunul - Mână de Aur", cum îi spuneau colegii de branşă.
La sfârşitul răzbiului, Dumitru Mîţu s-a apucat de acrobaţie aeriană iar în anul 1952 a fost chiar campion naţional. A fost apoi pilot pe aeronavele de transport persoane la Liniile Aeriene Române.
Aşa se face că până în anul 1972, când a ieşit la pensie, a acumulat 17.000 de ore de zbor şi pilotase toate modelele de avioane existente la acel moment, numele său ocupând un loc de cinste în istoria aviaţiei române.
"Chiar şi când eram la transport persoane riscurile erau maxime. De mine depindea practic viaţa a zeci de oameni pe care îi aveam în spate. Eu de obicei nu îmi luam bani la mine când plecam, pentru că nu ştiam dacă mai cobor viu de acolo", ne-a declarat Dumitru Mîţu.
"Guvernanţii ne tratează ca pe mucea"
După o carieră plină de glorie, aviatorul a ieşit la pensie dar a continuat să studieze ca să fie tot timpul la current cu ultimele noutăţi în ale aviaţiei. Mândria de fost aviator i-a fost, însă, ştirbită când a primit decizia de micşorare a pensiei de la 6.000 de lei la 1.700 de lei.
Pensiile speciale au fost hăcuite. Un fost pilot Tarom rămâne doar cu 450 lei pe lună din 16.531!
"Nu pot să cred că după 32 de ani în care mi-am sacrificat viaţa pentru ţara asta, guvernanţii ne tratează acum ca pe mucea. Nu îmi vine să cred că ne compară pe noi, cu alţii care o viaţă întragă au stat la birou. Dacă ăştia sunt banii pe care îi dă România pe noi, eu nu mai am ce să mai comentez", ne-a declarat, dezamăgit, Dumitru Mîţu.