O ţeapă de vacanţă, la promoţie: vezi care este agenţia de turism care poate să-ţi spulbere visele!
0O agenţie de turism cu sediul într-un apartament din zona Obor a lăsat cu ochii-n soare mai mulţi clienţi după ce le-a promis sejururi la superpreţuri. Majoritatea păgubiţilor nu au primit despăgubiri.
Turismul mai este numit şi „industria viselor". Pentru sute de bucureşteni visele s-au spulberat după ce au plătit în avans câte 200 de euro pentru excursii de care nu s-au mai bucurat nici până astăzi. Deşi au fost achitate în octombrie 2011. „Am cumpărat un pachet promoţional de la Shell Tour, pentru trei zile la Istanbul, şi am plătit 185 de euro. Reprezentanţii agenţiei ne-au anunţat că nu vom mai pleca pentru că nu s-au strâns suficienţi doritori. Dar că ne vom primi banii", susţine Florentina, una dintre clientele care susţine că a fost înşelată.
Plângerile au curs gârlă, iar majoritatea păgubiţilor spun că nu au văzut niciun ban până astăzi, deşi au primit facturi cu termene de limită de returnare a banilor şi notificări de plată. Toate fără efect.
Reclamaţii la OPC
Alţii au sperat să ajungă în Barcelona, plătind o vacanţă la preţ de chilipir, însă nu au făcut decât să incingă telefoane către agenţia Shell Tour, care le-a promis marea cu sarea, le-a încasat banii, şi s-a dat lovită. „Pe 10 septembrie, anul trecut, am încheiat un contract cu ei, iar plecarea era pe 15 noiembrie. M-au anunţat că s-a anulat excursia şi le-am zis că optez să îmi returneze banii. De-atunci, dintr-un total de 1.400 de lei am recuperat decât 150 de euro, după lungi insistenţe la telefon. Recent am făcut reclamaţie şi la OPC, dar nu cred că s-au mişcat cu nimic", spune şi Iulia, alta clientă a agenţiei. Neoficial, cei care susţin că au fost înşelaţi, aproximează că Shell Tour ar fi vândut în noiembrie 2011 , numai către Barcelona, 150 de pachete promoţionale. Ceea ce, teoretic, înseamnă că firma ar fi încasat circa 30.000 de euro. Această agenţie. „Pe data de 13 decembrie 2011 am furnizat servicii de cazare pt clienţii acestei agenţii şi mi s-a transmis un ordin de plată în format electronic, semnat şi ştampilat de agenţie. Ordinul de plată transmis s-a dovedit a fi o simplă foaie de hârtie, deoarece banii nu au ajuns în contul nostru",a povestit un alt păgubit.
Riscă să rămână fără licenţă
Reprezentanţii agenţiei susţin însă că, într-adevăr, „din varii motivii", există o problemă cu aceste pachete promoţionale. „Motivele unor aşa-zise anulări nu sunt datorate relelor intenţii, ci mai ales unor conjuncturi nefavorabile în relaţiile cu unii furnizori de servicii", a declarat Georgiana Râjnoveanu, managerul agenţiei. Aceasta mai susţine că majoritatea celor care au rămas cu buza umflată şi-au primit între timp o parte din bani.
Agenţia Shell Tour nu este membră membră a Asociaţiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT), ci o firmă mică, de apartament, înfiinţată chiar anul trecut. În astfel de situaţii, dacă se dovedeşte că Shell Tour şi-a păcălit clienţii riscă să-i fie retrasă licenţa şi chiar să fie trasă la răspundere în instanţă.
Poliţa de asigurare încheiată de societatea SC Alexandra Viaggi SRL, care deţine agenţia de turism Shell Tour a încheiat o poliţă de asigurare, în caz de faliment, în valoare de 50.000 de dolari. Oficiul pentru Protecţia Consumatorului (OPC) a aplicat deja o amendă agenţiei din care activează în zona Obor, deşi reprezentanţii ei au negat categoric.
Cum să-ţi alegi agenţia de turism: 7 ponturi
Specialistul în turism, Traian Bădulescu, membru al ANAT, susţine că pentru a nu cădea victime "ţepelor profesioniste", date de agenţii care dispar peste noapte cu banii clienţilor trebuie verificat încă de la început dacă firma are licenţă dată de către Ministerul Turismului. La fel de important, verificaţi dacă agenţia este membră ANAT. Ulterior, căutaţi pe internet numele ei. "Dacă găsiţi prea multe opinii negative, poate chiar şi furnizate de mass-media, atunci este o problem", susţine Bădulescu. De asemenea, citiţi cu atenţie contractul cu turistul, care cuprinde toate clauzele şi oferta agenţiei. Puneţi întrebări la orice nelămurire.
Comparaţi oferta agenţiei alese cu alte oferte şi nu vă lăsaţi păcăliţi de preţurile foarte mici. Dacă preţul e exagerat de mic, diferă cu 20% sau mai mult faţă de preţurile oferite de toţi ceilalţi şi, mai ales, agenţia este şi "no name", feriţi-vă. S-ar putea să suportaţi costuri suplimentare sau să luaţi pur şi simplu ţeapă şi să pierdeţi toţi banii.
Vechimea pe piaţă este şi ea o garanţie în plus a seriozităţii. Dacă agenţia a rezistat, înseamnă că a oferit şi servicii bune sau cel puţin nu a avut probleme mari cu clienţii. Piaţa dictează, până la urmă.