Proprietarii de drone îşi fac asociaţie şi protestează împotriva interdicţiilor impuse de Ministerul Transporturilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Asociaţia Producătorilor de Film şi Fotografie Aeriană protestează oficial împotiva ordinului de ministru care obligă proprietarii de drone să obţină certificate de identificare de la Autoritatea Aeronautică Civilă. Ordinul nu se aplică dronelor mai mici sau egale cu greutatea de 1 kg cu condiţia să nu fie dotate cu aparate de fotografiat şi filmat.

Ordinul nr. 8/2014 va intra în vigoare la 13 februarie 2014. Ministerul a motivat emiterea actului normativ de dezvoltarea continuă a industriei aeronautice în ceea ce priveşte fabricaţia şi utilizarea aeronavelor fără pilot la bord şi faptul că pe plan internaţional nu au fost stabilite încă standarde comune de certificare şi operare a acestui tip de aeronave.

Reprezentantul Asociaţiei Producătorilor de Film şi Fotografie Aeriană, producătorul Eduard Schneider din Sebeş (cunoscut în lumea muzicală şi ca DJ Phantom), a transmis Ministerului Transporturilor o scrisoare prin care solicită anularea ordinului incriminat. Schneider susţine că aeromodelele radiocomandate fără pilot la bord sunt mijloace de mare interes pentru jurnalişti şi reporteri, care pot prezenta o imagine de ansamblu care nu este altfel posibilă fără eforturi tehnice de amploare. De asemenea, aceste obiecte pot fi utile în găsirea unor persoane dispărute sau a combaterii incendiilor şi pot contribui semnificativ la găsirea unor persoane în zone izolate, chiar dacă acestea sunt în incapacitate de a-şi semnala prezenţa”. Mulţi dintre proprietarii de drone susţin că măsura seamănă cu cele luate în perioada comunismului.

Scrisoarea deschisă a Asociaţiei Producătorilor de Film şi Fotografie Aeriană

Suntem Asociaţia Producătorilor de Film şi Fotografie Aeriană (APFFA) (în curs de înfiinţare) şi dorim să ne exprimăm dezacordul cu privire la Ordinul Nr.8/2014, emis de Ministerul Transporturilor şi publicat în Monitorul Oficial la data de 21.01.2014. Din asociaţia noastră fac parte atât persoane fizice, cât şi societăţi comerciale care prestează servicii de filmare/fotografie aeriană pentru cele mai diverse domenii: Construcţii, Cinematografie, Situaţii de Urgenţă şi Criminalistică, Jurnalism, Media, Turism, Arhitectură, etc. Prin ordinul sus numit, activităţile pe care le desfăşurăm devin ilegale iar reglementările stipulate nu pot fi îndeplinite în mod realist. De aceea vă solicităm revizuirea acestui ordin datorită următoarele considerente:

1. Fiind vorba de aeromodele radiocomandate fără pilot la bord, cu o greutate la decolare sub 10 kg şi o altitudine de zbor situată în general sub 150 m, considerăm că nevoia de creaţie a unui spaţiu aerian segregat 

(cum ar fi normal pentru un miting de aviaţie) nu este măsura potrivită pentru un zbor de aeromodel. Activitatea noastră nu interferează cu cea a aviaţiei civile sau militare.

2. Activitatea noastră depinde în proporţie de 99% de condiţiile meteorologice (precipitaţii, vânt, etc), care se pot schimba uneori radical in 24 ore. De aceea cererea unei autorizaţii de zbor cu cel putin 45 de zile în prealabil este un non-sens. Este nerealistă planificarea unei misiuni de zbor cu cel puţin 45 zile înainte, care implică uneori deplasarea a zeci, chiar sute de persoane şi echipament la costuri enorme, cum ar fi în domeniul cinematografiei, care depind de această filmare aeriană.

3. Interdicţia de zbor în afara unui spaţiu aerian segregat sau special amenajat doar de către Federaţia Română de Modelism constituie o îngrădire a drepturilor fundamentale şi un monopol inacceptabil pentru noi. Este absurd să nu fie permis zborul cu o aeronava radiocomandată de mici dimensiuni peste un teren privat (proprietate proprie sau cu acordul proprietarilor) sau peste un teren public unde aeronava nu periclitează în nici un fel. Caz concret: Realizarea de imagini aeriene pentru un film documentar sau de prezentare firmă, evident la solicitarea acesteia. Libertatea alegerii locului de desfăşurare a respectivei activităţi după caz, este esenţială, desigur ţinând cont de restricţiile în vigoare, legate de obiective strategice (aeropoarte, obiective militare, frontiera de stat, etc). Întruniri de aeromodelism în afară de cele organizate de Federaţia Română de Modelism ar deveni ilegale. Nu putem fi de acord cu aşa ceva.

4. Respectarea vieţii private este stipulată în Legea 287/2009 Art. 74, astfel încât interdicţia folosirii unor aeronave sub 1kg, dotate cu camere de filmat sau transmisie de date (Ordinul Nr.8/2014 – Art. 5 – Litera B.) nu are sens. Nu este nevoie neapărat de o dronă pentru a filma peste un gard sau într-un apartament de bloc. 

5. Accesul la informaţii de interes public este garantat prin Constituţia României. Considerăm că aeromodelele radiocomandate fără pilot la bord sunt mijloace de mare interes pentru jurnalişti şi reporteri, care pot prezenta o imagine de ansamblu care nu este altfel posibilă fără eforturi tehnice de amploare.

6. Excluderea totală a echipamentelor de zbor fără pilot din mediul urban ar înseamna că arhitecţii şi dezvoltatorii imobiliari nu vor mai putea beneficia de aceste mijloace pentru a-şi desfăşura activitatea.

7. Impactul economic legat de acest domeniu de activitate este considerabil. Se cheltuiesc muţi bani pentru o astfel de activitate, care contribuie la Bugetul de Stat si creează locuri de muncă. 

8. Autoritatea Aeronautică Civilă Română ar fi confruntată zilnic cu zeci sau chiar sute de cereri prevăzute de către Ordinul Nr.8/2014 şi birocraţie inutilă, în loc să vegheze asupra evitării unor catastrofe aeriene, precum cea din 21.01.2014. Competenţa înregistrării/înmatriculării unui aeromodel radiocomandat ar trebui să-i revină Federaţiei Române de Modelism, nu Autorităţii Aeronautice Civile. Limita clasificării actuale a FRMd nu ia în calcul toate ramurile în care se dezvoltă aeronautica şi nu dorim ca aceasta să fie o frână în calea progresului tehnologic.

9. Universităţi şi centre de cercetare ar trebui să abandoneze proiecte prin care se dezvoltă astfel de echipamente, în vreme ce asemenea proiecte reprezintă apanajul multor centre de cercetare ale universităţilor din occident.

Imagini aeriene cu avionul prăbuşit în munţii Apuseni

10. Aviaţia civilă nu poate să realizeze fotografierea sau filmarea la joasă altitudine, din unghiuri multiple şi din proximitate a unor obiective precum structuri de rezistenţă, construcţii vechi, linii de înaltă tensiune, etc. Ordinul Nr. 8/2014 nu ar permite să realizăm noi aceste aceste activităti, de importanţă vitală. 

11. Promovarea turistică şi imaginea României au avut doar de câştigat pe urma fotografiilor si a filmărilor aeriene postate pe internet, fără nici o speculaţie de beneficii materiale. Sunt filme recent realizate fără nici un fel de buget, care au strâns în câteva săptămâni mai multe vizualizări si aprecieri decât majoritatea campaniilor plătite din Bugetul de Stat.

12. Avem în vedere organizarea unei reţele naţionale de entuziaşti din rândurile noastre, care ar ajuta benevol cu echipament şi competenţă în cazul unor situaţii de urgenţă precum găsirea cu toate mijloacele şi în timp util a unor persoane dispărute sau a combaterii incendiilor, etc, în serviciul ISU, UPU, SMURD, etc. Folosirea unui aeromodel radiocomandat, dotat cu camera de termoviziune poate contribui semnificativ la găsirea unor persoane în zone izolate, chiar dacă acestea sunt în incapacitate de a-şi semnala prezenţa.

13. Nu în ultimul rând le aducem bucurie în suflet românilor aflaţi la muncă sau stabiliţi în străniătate, văzând imagini şi filmări din perspectiva aeriană de joasă altitudine ale frumuseţilor acestei ţări, pe care o iubim. Vrem să credem că am contribui, câtuşi de puţin la o hotărâre de a se întoarce în tară, pe considerente sentimentale. De aceea, vă încurajăm să ţineţi cont de reglementările din acest domeniu adoptate în ţările Uniunii Europene şi să nu restricţionaţi abuziv activitatea noastră, aşa cum considerăm că este cazul prin prezentul ordin.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite