Delegaţie a Băncii Mondiale în vizită la Primăria Alba Iulia pentru discuţii pe tema fondurilor europene
0Primarul Mircea Hava se va întâlni marţi, 5 februarie, cu reprezentanţi ai Băncii Mondiale, în cadrul unei misiuni programate la Alba Iulia. Întâlnirea este prilejuită de derularea Memorandumului de înţelegere privind sprijinul pentru implementarea proiectelor în vederea absorbţiei fondurilor structurale şi de coeziune ale Uniunii Europene în Romania.
Documentul a fost încheiat între Guvernul României prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi Banca Mondială. Municipiul Alba Iulia este unul din studiile de caz selectate în cadrul acestui memorandum, la nivelul întregii ţări fiind selectate doar trei oraşe.
Obiectivul îl reprezintă simplificarea şi îmbunătăţirea sistemului de planificare pentru o dezvoltare teritorială durabilă, integrată perioadei de programare a Comisiei Europene 2014 – 2020, respectiv fundamentarea corectă a politicilor cu impact teritorial, caracteristice comunităţilor locale. Formularea recomandărilor de către Banca Mondială va avea în vedere premisele şi oportunităţile principale pentru creşterea eficienţei teritoriale, coordonarea programelor de investiţii şi modificările instituţionale. Raportul final al Băncii Mondiale, care va fi realizat în urma discuţiilor cu reprezentanţi din sectoarele cheie ale oraşelor de referinţă, precum şi Municipiul Alba Iulia, va cuprinde soluţii care să răspundă nevoilor reale de dezvoltare din teritoriu.
Preocupările reprezentanţiilor Băncii Mondiale, în cazul municipiului Alba Iulia, vizează aspecte importante: strategia urbană şi sistemul de planificare spaţială, strategia de dezvoltare în relaţia cu localităţile vecine, problemele de transport şi mobilitate urbană, identificarea şi sprijinirea comunităţilor marginalizate, etc. Vizita de lucru urmăreşte şi identificarea problemelor cu care se confruntă Primăria Alba Iulia în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor structurale, identificarea dificultăţilor întâmpinate în implementarea proiectelor finanţate prin Programul Operaţional Regional, relaţia dintre beneficiari şi instituţii precum ADR şi AMPOR. Scopul este identificarea de soluţii şi recomandări pentru eficientizarea implementării Programului Operaţional Regional în contextul viitoarei programări bugetare 2014-2020.
„În cadrul discuţiilor cu reprezentanţii Băncii Mondiale vom sublinia dificultăţile pe care le-am avut şi pe care le avem în implementarea proiectelor cu fonduri europene, precum corecţiile financiare aplicate procedurilor de achiziţii publice, întârzierea de către Autorităţile de Management a plăţilor la termen a obligaţiilor financiare conform condiţiilor contractuale. Vom viza modificările unilaterale la contractele de finanţare, regimul TVA, numărul mare a instituţilor cu drept de control, lipsa comunicării şi dezacordurile între aceste instituţii, situaţii care compromit implementarea proiectelor aflate în derulare. Ne intereseză şi viziunea Băncii Mondiale asupra necesităţii unei noi legislaţii în materie de parteneriat public – privat. Vom insista şi asupra unei discuţii privitoare la o soluţie de finanţare şi punere în valoare a Palatului Principilor”, a afirmat primarul Mircea Hava.
„În cadrul acestei vizite Primăria Municipiului Alba Iulia va profita de prezenţa specialiştilor Băncii Mondiale pentru a discuta şi despre problemele de dezvoltare socio-economică existente la nivelul Municipiului Alba Iulia, despre realizările şi proiectele investiţionale implementate până în prezent şi cum poate fi maximizat impactul acestora. Vom analiza posibilitatea ca Banca Mondială să ofere asistenţă de specialitate în vederea consolidării capacităţii de formulare şi implementare a proiectelor Municipiului Alba Iulia pentru perioada de finanţare 2014 – 2020 a Comisiei Europene, dar şi posibilitatea propunerii de soluţii pentru atragere de investiţii care să genereze noi locuri de muncă şi condiţii mai bune de trai pentru locuitorii municipiului”, a precizat Nicolaie Moldovan, administratorul public al municipiului Alba Iulia.