FOTO Cine scrie „Priveşte cerul“?

FOTO Cine scrie „Priveşte cerul“?

Una dintre inscripţiile realizate în Capitală de Grig. FOTO Facebook/ Regarde le ciel

„Mergeam prin Paris şi afară totul era gri. Lumea se învârtea aşa, fără un scop anume. În interiorul lor, deşi oamenii ardeau mocniţi, flacăra lipsea“, îmi spune Grig. Tânărul, în vârstă de 23 de ani, este cel care îndeamnă oamenii să-şi arunce privirea în sus, scrijelind pe trotuarele, pereţii şi pasajele pietonale din Bucureşti şi Paris mesajul „Priveşte cerul“.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

L-am întâlnit la Piaţa Unirii. Mi-a întins o mână şi s-a prezentat, zâmbind binevoitor. L-am contactat pe Facebook, printr-un mesaj trimis pe contul lui. Nu are nicio poză publicată cu el. Nici acum nu este de acord să fie fotografiat.

Deşi a atins corzile sensibile printr-un singur mesaj şi a mizat pe umanitate într-o era a robotizării, tânărul nu-şi asumă nimic. „Ce faci pe stradă, nu-ţi aparţine. Îl oferi societăţii de bunăvoie“, îmi explică autorul proiectului „Priveşte cerul”. Mesajul şi destinatarul sunt singurule care contează în această ecuaţie, şi nu emiţătorul. Plus că sunt destui deranjaţi de iniţiativa lui Grig, aşa că alege anonimatul pe cât cu putinţă.

„Priveşte cerul“ a pornit ca o provocare. „Am vrut să atrag atenţia celor din jur în momentele lor de pauză. Ce am dorit să transmit? Pace interioară, linişte, siguranţă. În Paris se sinucid foarte multe persoane, iar altele sunt date dispărute. Mi-am dorit ca oamenii să simtă că fac parte dintr-un univers şi nu dintr-un sistem economic“, îmi spune tânărul cu ochi albaştri.

Întrebat care au fost sursele de inspiraţie ce l-au determinat să-şi exteriorizeze latura sensibilă, Grig aminteşte de pasiunea sa pentru ştiinţă şi de filosoful Epicur, ale cărui învăţături propovăduiesc plăcerea spirituală şi pasivă. „Chiar şi el, în Grecia Antică, grava pe zidurile pieţelor centrale mesaje anticonsumerism“, susţine Grig. Tânărul este pasionat de publicitate acum, motiv pentru care iniţial a intrat la Facultatea de Economie din Paris, dar a schimbat-o, după un an, cu filozofia.

În 2010, rebelul Grig făcea stenciluri (litere decupate pe o radiografie – n.r.) şi ieşea noaptea pentru a le aplica. „În prima seară, am gravat aproximativ 50 de mesaje“, mărturiseşte el, adăugând că prima trecere de pietoni pe care a personalizat-o a fost cea de lângă blocul său, în arondismentul cinci al Parisului. După patru luni, aventura a continuat, doar că în loc să folosească zebra ca spaţiu creativ, studentul  la Facultatea de Filozofie din Paris a ales pereţii clădirilor, trotuarele sau panourile publicitare.

Înarmat cu un spray, optimism şi revoltă, poate, împotriva monotoniei cotidianului, Grig a gravat „Regarde le ciel“ (priveşte cerul - n.r.) nu doar pe zidurile din oraş, ci şi în inimile parizienilor. 

A venit, mai apoi, rândul pereţilor uzaţi din Bucureşti. Cu litere de un roşu sângeriu sau negru cărbune scrise de mână sau cu ajutorul unui şablon, Grig a etichetat Capitala de la un colţ la altul. Desigur, grafferii români n-au fost prea încântaţi. „O parte dintre cei care desenează prin oraş au avut o reacţie negativă, pentru că eu am îndreptat atenţia de la estetică spre mesaj. Adică, am încălcat o lege a culturii lor“, povesteşte tânărul.

Deşi iniţiativa sa a stârnit proteste, sunt mulţi alţii care o susţin. Sute de persoane au simţit nevoia să transmită mesajul mai departe, fie că au avut sau nu acordul lui Grig. „La un moment dat, fratele unui prieten de-al meu a observat că pe zidul casei sale era scrijelit «Priveşte cerul». De fapt, era opera de artă a unei fete“, a povestit tânărul cu amuzament.

De altfel, toate pozele pe care le are cu „opera sa de artă” nu-i aparţin. Sunt imagini găsite de el pe Google la doar o lună de la prima etichetă. 

„Priveşte cerul“, deşi a început ca un joc, ca o invitaţie de a ieşi din rutina urbană, s-a transformat uşor, uşor într-o revoluţie. Fiecare vede şi percepe mesajul după propriul cod interior. Punctele de suspensie, pe care Grig le-a gravat după aproximativ trei luni, simbolizează o continuare a ideii. Mesajul este, de fapt, un îndemn către meditaţie, susţine tânărul. „Privitul la cer este o activitate filozofică, aşa cum scria însăşi Ovidiu în lucrarea sa, «Metamorfozele». Poetul latin arată că holbatul în sus este caracteristica principală a omului, singura fiinţă al cărui chip este întors către cer“, povesteşte Grig.

Entuziasmat de mediatizarea de care proiectul său s-a bucurat, studentul plănuieşte să schimbe mesajul care l-a consacrat, provocându-i, de data aceasta, pe alţii să vină cu sugestii. „O să scriu doar priveşte şi, mai jos, voi desena o spânzurătoare. În felul acesta, fiecare va veni cu o idee proprie“, punctează el.

Deşi a încercat să păstreze distanţa, fără să-şi asume drepturile de autor, Grig recunoaşte că s-a mai folosit de puterea celor două cuvinte magice. „Voiam să particip la o petrecere într-o casă din Paris, doar că era foarte aglomerat şi proprietarii nu mai lăsau pe nimeni să intre. Le-am scris pe o foaie să privească cerul şi, surprinzător, m-au lăsat să intru“, susţine grafferul.

Au existat şi momente în care a trebuit să răspundă în faţa legii pentru pasiunea sa. Poliţia din Paris a înţeles mesajul şi nu l-a pedepsit pentru tagurile din oraş. Reacţiile pozitive au continuat să apară. „Am auzit oameni care folosesc «Regarde le ciel» ca expresie, în timp ce o trupă pariziană a lansat un album cu numele ăsta. Chiar şi pe carcasele de telefon a apărut îndemnul meu“, explică Grig.

Arta graffiti nu este singura pasiune a tânărului, pictura în ulei şi dorinţa de a-şi deschide o galerie în cadrul căreia să vândă propriile tablouri este un alt plan pentru viitor. Totuşi, nu are de gând să se ajute de semnătura „Priveşte cerul“ pentru a-şi spori notorietatea.

În afara pozitivismului pe care mesajul îl transmite, Grig îi sfătuieşte pe cei din jur să uite de cel care a scrijelit „Priveşte cerul“ şi să se concentreze mai mult pe conţinut. „«Priveşte cerul» nu-mi aparţine. Aşa cum am mai spus. Ceea ce faci pe stradă, rămâne al străzii“, a conchis tânărul

 

citeste totul despre: