„Bicicletele comuniste Pegas revin cu stil“, scrie The Guardian

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andrei Botescu, directorul general al companiei Pegas FOTO Mediafax
Andrei Botescu, directorul general al companiei Pegas FOTO Mediafax

Publicaţia britanică „The Guardian“ dedică un text bicicletelor Pegas, „un simbol al epocii proletariatului“ transformate în vehicule ale secolului 21.

„În România comunistă, aproape toţi copiii aveau o bicicletă Pegas. Într-o ţară ruptă de lumea exterioară, bicicletele fabricate de compania deţinută de stat reprezentau tot ceea ce ştiau oamenii. Cu toate acestea, după sfârşitul violent al lui Nicolae Ceauşescu, în 1989, totul s-au schimbat“, îşi începe jurnalistul Kit Gillet articolul intitulat „Reînvierea Pegas: bicicletele comuniste ale României revin cu stil“.

După ce mărcile străine au invadat ţara, românii au renunţat la Pegasuri şi la alte „vestigii“ ale erei comuniste, iar compania s-a văzut nevoită să-şi înceteze activitatea de producţie în anul 2001. În 2012, patru tineri au cumpărat marca cu ideea de a recrea bicicletele copilăriei, adaptând designul la secolul XXI. 

„După revoluţie, nimeni nu aprecia produsele româneşti, dar acum acest lucru se schimbă“, a declarat pentru The Guardian, citat de News.ro, Andrei Botescu, unul dintre co-fondatorii companiei şi directorul general. „Acum, aceste biciclete trezesc amintiri din copilărie. Parţial este vorba despre reîntoarcerea la rădăcini.“

Echipa a reînviat câteva elemente de design ale bicicletelor din anii '60 şi '70, inclusiv şaua de tip „banană“ şi coarnele în stil chopper, şi a decis să modificile culorile în fiecare an, astfel încât posesorii să ştie cărei generaţii corespunde fiecare model. „Avem o mulţime de clienţi de 30, 40 şi 50 de ani, care cândva aveau un Pegas, dar avem şi clienţi tineri care doresc să aibă o astfel de bicicletă considerată cool“, mai spune Botescu.

FOTO PR Company Handout

image

În primul an de la relansare, au fost vândute 500 de biciclete Pegas, însă de la an la an numărul vânzărilor s-a dublat. În 2016, compania a vândut 10.000 de biciclete, lucru favorizat şi de cumpărarea de către eMag a majorităţii acţiunilor. Anul acesta, Pegas speră să vândă 20.000 de biciclete.

Pe de altă parte, din ce în ce mai mulţi români îşi aduc în atelierul companiei bicicletele vechi pentru a fi restaurate: „Unii oameni îşi iubesc vechile biciclete Pegas, au o valoare emoţională pentru ei, aşa că nu le pasă dacă trebuie să plătească mai mult pentru a le repara decât i-ar costa să cumpere una nouă.“

În trecut, bicicletele Pegas erau realizate într-o fabrică aflată în centrul ţării care producea, de asemenea, arme. Jurnaliştii The Guardian fac referire şi la o glumă care apăruse la vremea respectivă: un muncitor fura componente pentru a-i construi fiului său o bicicletă şi oricât le-ar fi asamblat făcea o puşcă.

Noua echipă Pegas s-a bazat, iniţial, pentru componente pe fabricanţi străini, însă acum compania vrea să instaleze utilaje de producţie la Zărneşti, oraşul în care bicicletele originale erau produse.

Multe dintre bicicletele noi Pegas au fost cumpărate de românii care trăiesc în străinătate, însă acum compania vizează şi atragerea clienţilor de alte naţionalităţi. „Oamenii din alte ţări comuniste rezonează cu noi. Şi ei au propriile branduri, nu Pegas, dar modele similare. Modelul nostru principal, cu şa în stil «banană», a fost lansat în anii 60 în multe ţări. Este un stil retro care se potriveşte tuturor“, a mai spus Botescu.

Stil de viață



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite