Jeremy Clarkson, starul care i-a jignit pe români la „Top Gear“, despre Dacia Duster: Nimeni nu îl va conduce cu demnitatea întreagă
0Starul britanic Jeremy Clarkson, fost realizator al emisiunii Top Gear şi cunoscut drept critic al românilor, a realizat o recenzie pentru noua generaţie Dacia Duster pentru Sunday Times, în care ridiculează faptul că această maşină este produsă de „puţinii oameni care mai trăiesc în România” şi că nimeni nu va conduce vreodată un Duster cu demnitatea întreagă.
„Duster este produs de câţiva oameni care încă locuiesc în România, folosind unelte şi piese de care proprietarul Daciei, Renault, nu mai are nevoie. Noul Duster este, în realitate, un vechi Clio”, spune Clarkson. El subliniază însă că nu e nimic în neregulă cu asta, pentru că vechiul Clio a fost un lucru frumos şi sigur, de asemenea, pentru acea vreme.
Clarkson apreciază că maşina costă mai puţin de 10.000 de lire sterline, cu o treime mai ieftină decât oricare dintre rivalii săi. „Ai presupune că noul Duster a fost făcut din cutii de CD reciclate într-un atelier murdar vietnamez de către copii sclavi”, spune el.
În schimb, în ceea ce priveşte motorul, aici lucrurile încep să o ia pe o cale greşită, spune Clarkson, pentru că maşina pe care el a testat-o a fost una cu patru cilindri pe benzină, de 1,6 litri, care vine din zilele dinaintea turbo-încărcării.
În cea de-a şasea viteză, pe autostradă, această maşină nu va accelera deloc. Doar dacă nu cobori, dar numai din cauza gravitaţiei. Ceea ce vei face cu piciorul drept este irelevant. Pentru a rezolva problema, trebuie să cobori până în viteza a patra, care îţi dă un anumit control în picior, dar zgomotul trece de la a fi enervant la asurzitor.
În oraş, maşina are o problemă şi mai mare. Maşina condusă de Clarkson a avut tracţiune integrală, dar în loc aibă o cutie de viteze cu rază mică de acţiune, care ar fi fost costisitoare, Dacia a încercat să ofere o senzaţie de rază mică la prima şi la a doua viteză. Acest lucru înseamnă că trebuie să schimbi în a treia viteză dacă mergi cu aproximativ 4 mile per oră.
„Am învăţat după puţin timp să încep în a doua viteză, să urc până la linia roşie, până când sângele mi-a ţâşnit din urechi şi apoi să trec în a treia, unde serviciul normal a fost reluat. A patra a fost normală. Dar de acolo a fost logic să mergem direct la a şasea, ceea ce înseamnă că a cincea era inutilă”, spune Clarkson.
Aici critica lui se înrăutăţeşte şi spune: „Nimeni nu va conduce un Duster fără probleme. Sau liniştit. Sau cu demnitatea intactă. Şi are personalitatea unei lămpi stradale sau a unei maşini de spălat. Permiteţi-mi să spun aşa: nimeni nu va da Duster-ului lor un nume drăguţ”.
El mai spune că i-ar plăcea să încheie spunând că, dacă te concentrezi din greu, maşina va zbura destul de frumos, dar nu va face acest lucru: să accelereze de la 0 la 62 mph durează 12,9 secunde, ceea ce e mult. Iar viteza maximă este de 105 mph, ceea ce, după cum arată fanii vârstnici ai Daciei, este mai mult decât suficient. „Nu pot să mă complic să critic asta. Are un preţ din 1956, deci presupun că nu ar trebui să fiu dezamăgit că are o viteză maximă de 1956”, mai spune starul britanic.