Zuckerberg intenţionează să-şi asume personal răspunderea faţă de „erorile“ comise de Facebook, în Congres
0CEO-ul Faceboo, Mark Zuckerberg, intenţionează să-şi asume răspunderea personală faţă de „erorile” comise de reţeaua de socializare, care nu a ştiut să anticipeze utilizarea abuzivă a resurselor sale, în audierile foarte aşteptate de săptămâna aceasta în Congres, relatează AFP.
”Noi nu am făcut suficient să împiedicăm aceste instrumente să fie folosite în mod rău intenţionat (...). Nu ne-am dat seama de cât de mare sunt responsabilităţile noastre şi a fost o eroare gravă. Este eroarea mea şi îmi pare rău”, urmează el să spună, potrivit textului intervenţiei sale transmis luni de Comisia pentru Comerţ din cadrul Camerei Reprezentanţilor, care urmează să-l audieze miercuri.
El urmează să fie audiat marţi în Senat.
În acest text, el enumeră încă o dată măsurile deja adoptate şi măsurile promise în vederea rectificării tirului, una dintre numeroasele încercări de a limita pagubele unui scandal care costă scump Facebook în privinţa imaginii şi care a condus la deprecierea valorii sale pe bursă.
Audierile în faţa parlamentarilor americani, marţi şi miercuri, vor reprezenta un adevărat test pentru tânărul conducător, în vârstă de 33 de ani, şi reţeaua de socializare pe care a creat-o, care revendică în prezent peste două miliarde de membri.
El este pus la stâlpul infamiei pentru că a permis să fie divulgate date personale aparţinând câtorva zeci de milioane de utilizatori - până la 87 de milioane potrivit Facebook - ce au ajuns pe mâna societăţii de analiză de date Cambridge Analytica (CA), care a lucrat apoi pentru campania candidatului republican Donald Trump în alegerile prezidenţiale americane din 2016.
Grijuliu în pregătirea terenului acestor audieri în mai multe comisii parlamentare, la Washington, Zuckerberg şi-a multiplicat anunţurile şi interviurile în ultimele săptămâni, promiţând o îmbunătăţire printr-o serie de măsuri, dintre care unele intră în vigoare de luni, în vederea unei mai bune protejări a datelor utilizatorilor şi împotriva unei manipulări politice prin intermediul reţelei de socializare.
Mark Zuckerberg, care nu reuşeşte să scape de imaginea de tânăr arogant şi puţin comunicativ, va trebui ca de această dată să-i convingă atât pe congresmeni - foarte porniţi împotriva Facebook, pe care unii vor să îl încadreze şi mai mult juridic -, cât şi pe utilizatorii săi - a căror încredere este puternic zdruncinată de scandaluri.
Tot luni Facebook a promis să înceapă să-şi informeze - printr-o alertă pe fluxul de actualităţi - clienţii ale căror date au ajuns, fără ca aceştia să ştie, pe mâinile Cambridge Analityca, printr-o aplicaţie de teste psihologice descărcate pe contul lor de Facebook de către aproximativ 300.000 de persoane.
La acea vreme, în 2013, sistemul permitea acestui tip de aplicaţii externe să acceseze profilul celor care l-au descărcat, dar şi pe cele ale prietenilor lor, o posibilitate suprimată între timp, care explică numărul atât de important de membri potenţial vizaţi.
Parametrii cu privire la confidenţialitate - consideraţi de către unii de neînţeles sau înşelători - ar urma, tot de luni, să fie mai ”lizibili” şi mai uşor accesibili utilizatorilor.
”Ştiţi, nu putem să le dăm pur şisimplu oamenilor un mod de a se exprima. Trebuie, de asemenea, să ne asigurăm că acest mijloc nu este folosit pentru a se orchestra din străinătate ingerinţe străine în alegeri sau a se difuza informaţii false”, a declarat Mark Zuckerberg într-un interviu pentru revista The Atlantic.
Reţeaua este vizată de anchete şi plângeri din toate direcţiile, pe ambele maluri ale Atlanticului, după izbucnirea, la jumătatea lui martie, a scandalului Cambridge Analityca.
Facebook, la fel ca Google sau Twitter, au servit, fără să vrea, drept o trambulină a unei vaste operaţiuni de destabilizare a alegerilor americane în 2016, atribuită de către justiţia americană Rusiei, cu scopul de a-l ajuta pe Trump să fie ales preşedinte.
Facebook a anunţat duminică faptul că a suspendat altă firmă de analize de date - Cubeyou -, după ce postul CNBC a afirmat că aceasta a cules date personale ale utilizatorilor - fără acordul acestora - în scopuri comerciale, prin teste psihologice prezentate ca având scopuri pur ştiinţifice.
Facebook a promis vineri să verifice identitatea persoanelor sau organizaţiilor care dau anunţuri publicitare electorale sau abordează subiecte de societate polemice.
Într-un nou semn de bunăvoinţă, Facebook a acceptat luni să colaboreze cu cercetători independenţi la un studiu menit să evalueze influenţa pe care o are în alegeri şi democraţie.
Până acum, Facebook a afirmat că a observat doar un impact financiar infim al scandalului CA, în pofida unei mişcări care-i îndeamnă pe utilizatori să părăsească reţeaua de socializare şi a unor îngrijorări ale unor agenţi de publicitate.
Facebook îşi obţine aproape toate veniturile din publicitate, ţintită cu fineţe cu ajutorul datelor personale pe care utilizatorii le posteazăpe reţeaua de socializare.
Un simbol al dezaprobării reţelei, cofondatorul Apple Steve Wozniak a anunţat că pleacă de pe Facebook.
”Oamenii îşi dau toate detaliile vieţii pe Facebook”, a declarat el pentru cotidianul USA Today.
"Facebook face mulţi bani din publicitate prin asta. Aceste profituri au toate la bază informaţii ale utilizatorilor, însă utilizatorii nu primesc niciun profit în schimb”, a declarat el.