Donald Trump şi CNN, o poveste de dragoste şi ură: Cum arată drumul de la o alegere „excelentă“ până la acuzaţii de răspândire de ştiri false

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Captura CNN
FOTO Captura CNN

Donald Trump s-a dezlănţuit împotriva presei care îl critică şi nu intenţionează să cedeze niciun pas în această luptă. Pumnii aplicaţi siglei CNN reprezintă o dovadă clară a determinării în acest sens a preşedintelui american. Însă relaţia Trump-CNN nu a fost mereu tensionată.

Alergic la critici, Donald Trump a propus recent redenumirea CNN în FNN, de la „Fraud News Network“.  De asemenea, a distribuit fără nici cea mai mică reţinere pe Twitter un filmuleţ în care ia la pumni un bărbat acoperit cu sigla acestui post de televiziune.  După calificativele „Clinton News Network“ şi „organ de furie şi ură“, precum şi atacurile frecvente la adresa jurnaliştilor, distribuirea acestui filmuleţ montat în baza unei lupte de wrestling a reprezentat cea mai dură reacţie a preşedintelui american la adresa presei incomode.  CNN a reacţionat oarecum reţinut, evocând o „zi tristă“ şi cerându-i liderului republican de la Casa Albă să-şi „facă treaba“. La rândul său, Trump s-a declarat şi mai hotărât să lupte cu presa.

Însă dincolo de aceste animozităţi afişate în public, preşedintele Trump şi şeful CNN Jeff Zucker par făcuţi din acelaşi aluat. Ambii au o apetenţă aparte pentru spectacol şi, după cum se vede, au nevoie unul de celălalt.

Cei doi bărbaţi se cunosc de peste 15 ani. Jeff Zucker a fost văzut la căsătoria fiicei mai mari a lui Donald Trump, Ivanka, cu Jared Kushner, celebrată în 2009, şi a primit ode din partea preşedintelui american, care l-a numit un om „minunat“ într-una din cărţile sale. Mai mult, Trump a scris la 5 noiembrie 2012 pe Twitter că alegerea lui Zucker la şefia CNN este „excelentă“. Aceste gesturi ale excentricului multimiliardar american nu au fost întâmplătoare. De fapt, Jeff Zucker este cel care l-a făcut pe Donald Trump un star de televiziune, i-a crescut popularitatea şi l-a ajutat, indirect, să ajungă în fotoliul din Biroul Oval.  Totul a început pe vremea când Zucker era director la NBC şi a dat curs reality show-ului „Ucenicul“, produs şi prezentat de Trump. Stilul neconvenţional al multimiliardarului newyorkez a fost văzut ca o sursă de audienţă şi scos cu pricepere în faţă de tânărul manager de presă. La ani buni distanţă, Zucker şi-a dorit să repete povestea. Dar contextul este total diferit.

„Trump reality show“

Apărut în iulie 1980 la iniţiativa magnatului media Ted Turner, CNN s-a remarcat rapid prin breaking news-urile sale constante. După anii de glorie din timpul Războiului din Golf din 1991, a urmat o perioadă de prăbuşire latentă în audienţe. Candidatul şi ulterior preşedintele Donald Trump a venit ca un cadou. Jeff Zucker a făcut din CNN un adevărat „Trump reality show“, conform New York Times Magazine. Orice postare pe Twitter a preşedintelui american reprezintă un subiect de lungi comentarii la CNN, multe dintre ele neîndurătoare. De cealaltă parte, Trump nu a rămas dator, menţionând CNN de aproape 450 de ori în ultimul an în postări critice pe contul său de Twitter. Atacurile lui Trump la adresa CNN l-au alarmat atât de tare pe Zucker, încât acesta a comandat un studiu pentru a vedea în ce măsură pot afecta imaginea postului. Concluziile studiului arată bine pentru CNN.

În afară de CNN, Trump se războieşte mai ales cu NBC, CBS, ABC, NY Times şi Washington Post. În opinia preşedintelui american, aceste instituţii de presă nu fac altceva decât să răspândească ştiri false despre el. Doar Fox News scapă de criticile sale.  Însă lupta are toate şansele să se încingă, pe măsură ce ancheta legată de implicarea Kremlinului în alegerile din Statele Unite pentru favorizarea candidaturii lui Trump se adânceşte, iar gafele prezidenţiale şi deciziile contrare establishment-ului american se înmulţesc.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite