Revolta muncitorilor sârbi faţă de patronii străini

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Acţiune de grevă a angajaţilor uzinei Fiat din Kragujevac FOTO AFP
Acţiune de grevă a angajaţilor uzinei Fiat din Kragujevac FOTO AFP

Calificaţi, prost plătiţi şi slab protejaţi de lege, angajaţii sârbi conduc o adevărată revoltă împotriva multinaţionalelor străine.

Serbia, o ţară candidată pentru aderarea la Uniunea Europeană, este cuprinsă de o nemulţumire generală a angajaţilor multinaţionalelor străine care activează în teritoriul său. Trei cazuri au ţinut prima pagină a ziarelor în ultimul an, cu relatări despre abuzuri, ore suplimentare neplătite, condiţii de muncă precare şi chiar sinucideri la locul de muncă, în contextul în care statul luptă pentru încurajarea investiţiilor şi reducerea şomajului.

Nemulţumirile cresc printre angajaţii multinaţionalelor străine din Serbia, cea mai mare ţară din Balcani. La sfârşitul lui iunie, cei 2.400 de angajaţi ai uzinei Fiat din Kragujevac (centru) au intrat în grevă şi au cerut creşterea remuneraţiei cu 18%, adică încă 30 de euro la salariul mediu lunar de 370 de euro. Însă greva de la Fiat nu este decât ultima acţiune de manifestare a problemelor cu care se confruntă muncitorii sârbi.

Anul trecut, compania sud-coreeană Yura, specializată în producerea de echipamente electronice pentru automobile, a ţinut prima pagină a ziarelor, cu articole tratând hărţuirea şi abuzul la locul de muncă.

Statul nu îi apără

Dacă angajaţii Yura au evitat să vorbească direct de teama pierderii locului de muncă, cei ai uzinei de vagoane Gosa din Smederevska Palanka, un orăşel situat la 80 de kilometri sud de capitala Belgrad, nu mai au nimic de pierdut. Ei nu mai sunt plătiţi de la începutul anului şi sunt în grevă din primăvară. Din cauza problemelor financiare, un angajat al acestei companii s-a spânzurat chiar la locul de muncă. Recent, angajaţii Gosa au organizat o manifestaţie la Belgrad, pentru a îndemna Guvernul să le vină în ajutor.

Statul „lasă multinaţionalele să facă tot ce vor, pentru a se putea lăuda cu o rată de angajare istorică“, spune liderul sindicatului ASNS, Ranka Savici.

Pentru a atrage investitorii străini, statul sârb oferă reduceri fiscale şi beneficii în privinţa angajării, notează AFP. Iar gestionarea situaţiei de la Fiat reprezintă un exemplu al modului în care statul încearcă să trateze între apărarea intereselor muncitorilor şi încercarea de încurajare a investiţiilor străine. Dacă Fiat a ales tăcerea şi răspândirea zvonurilor cu privire la plecarea din Serbia, unde se află din anii 1950, premierul Ana Branbici, o tehnocrată de 41 de ani, a avertizat sindicatele că nu va negocia atât timp cât greva va continua. Plecarea contructorului italian ar fi redus cu 3% PIB-ul ţării, în contextul în care rata şomajului este de 15%, potrivit Institutului Naţional de Statistică. Negocierile au dus la un acord privind o creştere salarială cu 4,5% până în 2018, dar nemulţumirile sunt departe de a fi stinse. 

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite