Catastrofă aviatică
0Spania a înregistrat cea mai gravă catastrofă aeriană din ultimii 25 de ani, ieri, după ce un avion al companiei Spanair a fost implicat într-un accident, pe aeroportul din Madrid, care s-a
Spania a înregistrat cea mai gravă catastrofă aeriană din ultimii 25 de ani, ieri, după ce un avion al companiei Spanair a fost implicat într-un accident, pe aeroportul din Madrid, care s-a soldat cu moartea a 153 de persoane şi rănirea altor 19, relatează AFP.
Lista pasagerilor care au fost la bordul aeronavei implicată în accidentul de ieri de pe aeroportul Barajas a fost publicată pe site-ul companiei Spainair.
Corespondenţii Adevărul au contactat serviciul de informaţii pus la dispoziţie rudelor celor implicaţi în accident, pentru a confirma naţionalitatea și starea pasagerei Carmen Ciprian. Reprezentantul Ambasadei României la Madrid, Florin Ghica, ne-a declarat că Span Air a publicat numele incomplet. "Persoana respectivă se numea Maria del Carmen Ceprian Valverde şi este de naţionalitate spaniolă. În avionul respectiv nu se afla nici un român".
Zborul JKK 5022 având la bord 172 de călători, dintre care doi bebeluşi şi şapte membri ai echipajului, avea destinaţie finală Gran Canare.
Aeronava s-a prăbuşit în momentul decolării de pe pista terminalului T-4 al aeroportului Barajas din Madrid.
Decolarea era programată la ora 13.00, însă avionul a pornit abia la 14.35, după ce a fost supus unei revizii tehnice.
Catastrofa s-a produs la numai câteva minute după începerea operaţiunii de decolare. Deocamdată sunt necunoscute cauzele care au provocat catastrofa. Se ştie doar că aeronava nu s-a putut ridica de la sol. Conform purtătorului de cuvânt al serviciilor de urgenţă din Madrid, doar 28 de persoane au supravieţuit accidentului. La bordul aeronavei se aflau 166 de pasageri şi 6 membri ai echipajului.
Surse din cadrul ambasadei spun că nu li s-a comunicat existenţa niciunei victime de origine română. Aeronava a depăşit viteza V3 (aproximativ 250 km/oră), cunoscută şi ca punct fără de întoarcere, în momentul în care unul dintre motoare a luat foc. Accidentul s-a produs cu motorul în flăcări. Aparatul a ieşit de pe pistă, iar la impactul cu solul s-a declanşat un incediu ce a putut fi observat de la câţiva kilometri.
Nu s-a publicat lista victimelor
Lista cu identităţile pasagerilor care se aflau la bordul aeronavei nu va fi dată publicităţii până când nu vor fi anunţate toate familiile celor implicaţi în accident.
Şeful guvernului spaniol, Jose Luis Rodriguez Zapatero, şi-a întrerupt vacanţa pentru a se deplasa la aeroportul din Madrid. La fel a procedat şi liderul opoziţiei, Mariano Rajoi. Răniţii au fost transportaţi în spitalele LaPaz şi Ramon y Cajal din Madrid.
În incinta aeroportului s-a creat un cabinet de criză format din reprezentanţii Guvernului Comunităţii Madrid, ai Serviciului de Protecţie Civilă şi medici. Au fost implicate 230 de unităţi medicale, 170 de agenţi ai poliţiei locale, 70 de pompieri, 45 de ambulanţe şi mai mult de 200 de voluntari.
Primarul Madridului, Alberto Ruiz-Gallardon, s-a aflat în aeroportul Barajas pentru a urmări desfăşurarea operaţiunii de salvare.
Scene de groază
Imaginea cu care s-au întâlnit medicii ambulanţelor când au intrat în avion a fost dantescă. "Totul era plin de cadavre carbonizate", a afirmat unul dintre aceştia ziarului "El Mundo". Temperatura foarte ridicată din interiorul avionului a îngreunat accesul pompierilor. Astfel, au cerut ajutor unui elicopter pentru a stinge focul. "Avionul, încărcat cu kerosen, a explodat în momentul în care s-a prăbuşit", explică asistentul de pe ambulanţă.
"Nu am văzut în viaţa mea aşa ceva. Mi se va întipări în memorie pentru toată viaţa", spune Luis Ferreras, delegat din partea conducerii aeroportului pentru a se ocupa de coordonarea celor 60 de ambulanţe de la locul accidentului.
Un muncitor de la firma AENA (Aeroporturi şi Navigaţie Spaniolă), martor ocular al accidentului de pe aeroportul Barajas, Madrid, a declarat ziarului "El Pais": "Avionul s-a rupt în două şi peste tot se puteau vedea corpuri carbonizate".
"Cadavrele fierbeau"
"Nu a mai rămas nimic. Este oribil, totul a ars", au declarat doi agenţi ai Gărzii Civile care ieşeau din aeroport. "Ceea ce am văzut seamănă îngrozitor cu iadul. Cadavrele fierbeau, iar noi ne-am ars când le-am scos", spune unul dintre poliţişti.
McDonnell Douglas MD-82
McDonnell Douglas MD-82 este un model mai vechi aflat încă din anii `80 în dotarea mai multor companii aeriene.
Compania low-cost Spanair deţine 36 de aparate de zbor MD-82 şi MD- 83.
Acest tip de avion poate lua la bord între 120 şi 170 de pasageri.
Autonomia de zbor este de maximum 3.800 km.
Viteza maximă de croazieră este de 811 km/h.
La nivel mondial, din generaţia MD 80/90 au fost vândute 1.309 avioane.
În acest moment, orele 18:20, ora locală, nu avem informaţii oficiale privind prezenţa la bordul aeronavei
a unor cetăţeni români.
Florin Ghica, consilier în cadrul Ambasadei României la Madrid
Citiţi şi
Au fost localizati ultimii doi pasageri dispăruti
Accidentul aviatic de la Madrid s-a soldat cu 153 de morţi şi 19 răniţi - bilanţ oficial
Cronologie: Principalele accidente aviatice din Europa în ultimii 15 ani