Contele de Dealu Mare
0Gonit de concurenţa acerbă din Franţa, Guy de Poix a cumpărat peste 100 de hectare de viţă-de-vie în România şi acum exportă cu succes soiul de vin românesc Fetească Neagră. Citiţi în revista „Forbes România“ povestea unuia dintre puţinii investitori străini în vinurile româneşti, ajuns la noi în 1993.
Ajuns pe coama unui deal de lângă satul Ceptura (judeţul Prahova), contele corsican Guy de Poix (54 de ani) nu mai conteneşte să-şi laude „bébé-luşii“: strugurii movulii pe care îi admiră, crocanţi când ajung între dinţi şi dulci de ţi-i strepezesc, n-au fost nicicând mai viguroşi.
Pentru că strugurii sunt buni, jumătate din treabă este deja realizată. La sfârşit de septembrie, boabele parfumate au fost transformate în vinuri şi vor purta etichetele Terra Romana, Cuvée Charlotte, Cuvée Amaury şi Vinul Cavalerului; soiul este Fetească Neagră şi pe el mizează Guy de Poix la export anul viitor, întocmai precum o face de la începutul anilor 2000.
În 2008, după foarte mult timp, exporturile de vinuri româneşti au depăşit importurile, fenomen favorizat de scăderea cererii pe piaţa internă. Spre deosebire de ceilalţi exportatori de vinuri, care mizează pe soiurile internaţionale (Pinot Noir, Merlot, Chardonnay etc.) contele francez este convins că un soi românesc get-beget, Fetească Neagră, îi „ameţeşte“ cel mai bine pe străini.
Vinificator şi în Corsica
Guy de Poix este primul investitor străin pe piaţa vinurilor din România. I-au urmat exemplul Carl Reh (1995), britanicii de la Cramele Halewood (1997) şi şase investitori francezi şi italieni, care au format Vinarte (1998). De Poix a înfiinţat compania SERVE (Société Euro-Roumaine des Vins d’Exception) în 1993 şi s-a apucat de afaceri în Dealu Mare din pură încăpăţânare.
În Corsica, acolo unde a moştenit 40 de hectare de viţă-de-vie pe care familia lui le exploatează din 1540 sub numele Domeniul Peraldi, De Poix, fost stomatolog, şi-a dat seama că businessul nu era deloc provocator. Piaţa corsicană, precum şi cea franceză, erau deja împărţite între câteva familii cu tradiţie.
„Mă visam un împărat în businessul cu vinuri“, spune el amuzat, aluzie la faptul că în Ajaccio, oraşul în care îşi are sediul compania sa, s-a născut Napoleon.
Cu Feteasca prin lume
Odată cu căderea comunismului, s-a orientat către România, despre care nici măcar nu ştia că este producător de vinuri. Cum România nu prea contează pe piaţa mondială a vinului (sau cel mult are o reputaţie proastă) şi producătorii se bat în general pe soiurile clasice, De Poix a găsit o portiţă: exportul de Fetească Neagră, un soi tipic românesc, produs de un oenolog român şi pe care îl vinde distribuitorilor deschişi către noutăţi.
Anul trecut, a vândut 3.000 de sticle din soiul Fetească Neagră (dintr-un total de 40.000 de sticle) în Europa şi a testat şi piaţa canadiană, despre care a aflat ulterior că este „îngheţată“ în soiul Pinot Noir. Aceleaşi pieţe străine vor fi debuşeu al scăderii cererii din România, cu 20% până acum pentru compania lui Guy dePoix.
Investiţii la Ceptura
Acum, Guy de Poix deţine 56 de hectare de teren cu viţă-de-vie în zona Dealu Mare şi este în discuţii pentru alte 14 hectare. În urma unei investiţii de trei milioane de euro, a înfiinţat o cramă în Ceptura, de unde ies anual un milion de sticle.
În comparaţie cu Murfatlar, liderul pe vinuri, care îmbuteliază 24 de milioane de sticle, SERVE este un jucător mic. Pentru De Poix însă, afacerea este de patru ori mai mare decât cea din Corsica.
Citiţi povestea lui Guy de Poix, în revista „Forbes România“, din 5 octombrie pe piaţă