Publicitatea pe bicicletă, o nouă afacere pe piaţa românească
0Această nişă de dezvoltare nu a fost exploatată de marile companii din cauza veniturilor reduse generate de acest business Publicitatea se mută pe biciclete. În curând, centrul
Această nişă de dezvoltare nu a fost exploatată de marile companii din cauza veniturilor reduse generate de acest business
Publicitatea se mută pe biciclete. În curând, centrul Capitalei şi litoralul vor fi străbătute de biciclete pe care vor fi montate panouri publicitare. Deşi la nivel internaţional, publicitatea mobilă montată pe biciclete sau scutere nu mai este de mult ceva inedit, pe plan naţional nu s-a dezvoltat încă un asemenea business de nişă.
Un tânăr entuziast - Dinu Iftode, acţionar în cadrul agenţiei imobiliare Platinum Expert, s-a gândit să implementeze şi la noi ceea ce este un succes pe plan european.
Publicitatea mobilă pe biciclete este un format nou pe piaţa românească şi oferă ceea ce marile companii din domeniu nu au în portofoliu. Promovarea de scurtă durată a produselor oricărui client care alege o astfel de formă de popularizare. Dinu Iftode, director de vânzări al companiei Platinum Expert, ce se lansează acum şi pe piaţa de advertising, spune că noua afacere ce intră acum pe piaţa locală face parte dintr-o strategie mai amplă de a crea un nou tip de agenţie de publicitate.
"În prezent, publicitatea outdoor înseamnă doar reclame montate pe clădiri. La asta se adaugă şi cea pe maşini, caz în care vorbim tot de promovare mobilă", a declarat, pentru "Adevărul", Iftode. În opinia sa, avantajul folosirii de către o companie a unei asemenea modalităţi de reclamă constă în marea libertate de mişcare pe care o au bicicletele. "Acestea, spre deosebire de maşini, pot circula şi în spaţii foarte aglomerate, acolo unde autovehiculele nu au acces, gen parcuri, zone în care circulaţia rutieră este interzisă etc.", spune Iftode. Planurile de dezvoltare sunt măreţe, iar iniţiatorul afacerii a început deja negocieri cu companii mari prezente pe piaţa românească pentru promovarea pe biciclete.
Vehiculele pe două roţi vor ajunge şi pe litoral
În plus, identificarea acestei nişe de business este cu atât mai bine-venită pentru advertiserii importanţi, cu cât în prezent marile firme de publicitate existente nu acceptă contracte de promovare pe perioadă scurtă de timp. "Există un gol de publicitate pe piaţa românească, pentru că nimeni nu îţi face o campanie de două-trei zile, sau chiar o zi. Suntem primii care am identificat această nişă de dezvoltare şi sperăm să tragem foloase", precizează Iftode. În fapt, este vorba despre o investiţie minimă de câteva mii de euro pentru achiziţia unui număr de cinci biciclete pentru început, însă dacă acest concept va prinde, iniţiatorul ei estimează că primul an de activitate va aduce o cifră de afaceri de până la 150.000 de euro.
Planurile de dezvoltare vizează ajungerea la un număr de 50 de biciclete până la sfârşitul sezonului, iar după capitală, principala zonă vizată este litoralul. Vor urma oraşele mari, precum Timişoara, Iaşi, Braşov, Cluj, unde extinderea se va face prin intermediul unor reprezentanţe locale. În sezonul rece, bicicletele vor fi înlocuite cu alte mijloace mobile de transport tot de dimensiuni mai mici decât maşinile. Zilnic, bicicletele vor circula câte patru ore, intervalul putând fi mărit în funcţie de cerinţele clientului. Potrivit lui Iftode, preţul zilnic pentru o bicicletă, pentru un interval de patru ore, se cifrează la aproximativ 40 de euro. Bicicletele şi conducătorii acestora vor fi branduite în culorile companiei ce optează pentru acest tip de promovare. Compania Platinum Expert, iniţiatoarea acestui concept pe piaţa locală, va promova brandul Promo Bikes. Deja compania are un prim client. Este vorba despre un portal de informaţii în agricultură.
În străinătate, KFC sau Tesco îşi fac reclamă pe bicicletă
Promo Group este o firmă specializată în publicitatea mobilă pe piaţa din Marea Britanie. Aici firme cu renume internaţional, precum Esprit, KFC sau Tesco apelează la această formă de promovare. Chiar şi presa scrisă a intrat pe această nişă, "The Times" fiind unul dintre ziarele celebre care au optat pentru publicitatea pe biciclete sau alte mici vehicule mobile. În Marea Britanie, contractarea unei biciclete care circulă zilnic opt ore costă 340 de lire sterline şi coboară până la 280 de lire sterline, atunci când perioada de campanie ajunge la peste 11 zile.
Piaţa outdoor depăşeşte 30 milioane de euro
Piaţa publicităţii outdoor se ridică la peste 30 milioane de euro, fiind controlată în proporţie de 90% de trei jucători. Este vorba despre grupul Epa (în portofoliul căruia se află companiile Betacons şi Euromedia) cu o cotă de piaţă de circa 60%. Urmează News Outdoor cu o cotă de 20%, poziţia a treia fiind ocupată de Affichage, cu 17%. Încet-încet, pe această piaţă îşi fac loc şi companiile de nişă, una dintre ele fiind şi Phoenix Media. Compania este prezentă pe piaţa de outdoor din ţara noastră încă din 2003, fiind de altfel şi prima care a introdus ecranele tv outdoor în România, în noiembrie 2005. În ceea ce priveşte piaţa totală de publicitate din ţara noastră, aceasta se cifrează la aproximativ 300 milioane de euro, la jumătate faţă de cea ungară, care a atins anul trecut 700 milioane de euro.
Spre deosebire de maşini, bicicletele pot circula şi în spaţii foarte aglomerate, gen parcuri, zone în care circulaţia rutieră este interzisă
Dinu Iftode
Director vânzări,
Platinum Expert