Turistul vrea vacanţe on-line
0Pe o piaţă care a adus anul trecut 1% din PIB doar din banii cheltuiţi de străini în România, turismul autohton nu are încă un suport pentru a deveni "prietenos" şi a face faţă valului tot
Pe o piaţă care a adus anul trecut 1% din PIB doar din banii cheltuiţi de străini în România, turismul autohton nu are încă un suport pentru a deveni "prietenos" şi a face faţă valului tot mai mare de clienţi care vor să îşi creeze vacanţe on-line.
Atenţie însă la trendul internaţional, jucătorii din rândul agenţiilor de turism investesc în programe care să le permită o mai bună gestionare a comenzilor venite din aria internetului. Deşi deocamdată acestea nu reprezintă un procentaj considerabil din afacerile companiilor de turism, reprezentanţii domeniului spun că în viitorul apropiat turistul român va folosi această metodă pentru a-şi construi vacanţele, inclusiv plătind on-line pentru servicii.
"Oamenii nu au mereu timp să meargă la agenţie şi să petreacă acolo câteva ore. Desigur că va exista mereu o piaţă şi pentru aşa ceva, pentru unii mers şi văzut oferta este ca şi cum ar merge la cumpărături", spune Cristian Bălcescu, directorul general al agenţiei de turism CMB Travel. Potrivit acestuia, în străinătate, până la 30% din totalul vacanţelor se contractează on-line. În România mai avem de aşteptat. "Estimez că în doi-trei ani am putea ajunge ca o pondere de 5-10% din totalul vacanţelor să fie contractate on-line", spune el.
Ce presupune contractarea on-line a unei vacanţe?
În primul rând, existenţa unui software dezvoltat de o agenţie împreună cu un expert, care să funcţioneze ca o interfaţă între client şi sistemele globale de rezervări. Propriu-zis, turistul intră pe site-ul agenţiei şi îşi alege unde vrea să meargă, pe ce perioadă, la ce hotel să stea, eventual să îşi închirieze şi o maşină, ajuns acolo. Totul din câteva clicuri, plata urmând să se facă şi ea on-line, prin intermediul unui card bancar.
"Problema este că nu există o coordonare între sistemul bancar şi segmentul de turism. Alte tipuri de comerţ on-line dispun de suficient adaos comercial încât să suporte şi comisioanele impuse de bănci la tranzacţii on-line. Turismul nu poate", explică Bălcescu. Pe lângă comisioanele bancare, există şi problema lipsei de încredere în tranzacţiile virtuale, fiind cunoscute numeroase scandaluri legate de furturi on-line. Astfel, românii încă nu au mentalitatea de a plăti pentru astfel de servicii cu card. Pe de altă parte, spune Bălcescu, dacă ar exista oferta, piaţa s-ar alinia la ea.
"Omul vrea să îşi creeze vacanţa singur, iar cererea a luat-o înaintea ofertei în România", explică reprezentantul CMB Travel. Pentru a întâmpina noul trend, agenţia condusă de Bălcescu derulează o investiţie de circa 150.000 de euro într-un software specializat destinat construirii de pachete de vacanţă on-line. Bălcescu vizase iniţial lansarea noii platforme odată cu demararea sezonului estival 2006, însă a fost nevoit să amâne mişcarea, pe fondul neînţelegerilor cu dezvoltatorul IT.
"Este un trend demn de luat în seamă. Cu cât trec mai repede la pachete on-line, cu atât mai bine pentru agenţiile care vor să rămână relevante pentru clienţii lor", declara recent Ruxandra Nicolescu, general manager al Octopus Travel. Potrivit acesteia, în anul 2010 se vor dubla încasările din turism la nivel mondial faţă de anul trecut. În 2004, veniturile totale din această arie au atins nivelul de 52,4 mld. dolari. Piaţa de turism on-line a înregistrat venituri de 23,3 mld. dolari în 2004, în Europa.
"În 2005, estimăm că prin agenţiile de turism s-au consumat 800.000 de pachete turistice pe turism intern şi 200.000 pe turism extern. Dintre acestea, ponderea rezervărilor on-line a fost cuprinsă între 5 şi 10%. Dacă luăm în calcul că o rezervare on-line reală implică plata cu credit card, confirmarea şi primirea voucherului electronic în timp real, cifra poate fi şi mai mică, de 3-5%", spun reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.
La polul opus, companiile dezvoltatoare de software specializat sunt mult mai optimiste. "În maximum patru-cinci ani, peste trei sferturi din rezervările de cazare, transport şi excursii (pachete) se vor face prin internet", consideră Radu Ionescu, preşedintele companiei de software Kinecto. Potrivit acestuia, un procentaj de 80-90% din rezervările on-line se vor face prin intermediul a maximum doi mari jucători din domeniu. Ionescu estimează intrarea gigantului din domeniul turismului Expedia Travel pe piaţa românească până în 2010.