Taxa de 10 eurocenţi la benzină măreşte inflaţia cu încă 1%

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creşterea preţurilor la carburanţi va determina scumpirea în lanţ şi a altor produse, chiar şi a celor bancare

Pe lângă creşterea tarifelor la utilităţi, necesarul de cofinanţare al proiectelor de mediu ar putea conduce, în următorii doi ani, la scumpirea carburanţilor. Introducerea unei taxe de 10 eurocenţi/litru, în 2007 şi 2008, va aduce banii necesari pentru mediu, dar cu riscul majorării inflaţiei.
Taxa de mediu de 10 eurocenţi adăugată la preţul benzinei şi motorinei va avea cu certitudine efecte asupra preţurilor din economia românească şi, implicit, asupra inflaţiei. Un studiu realizat de Centrul Român de Politici Economice, la cererea Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP), relevă faptul că majorarea preţului benzinei ar putea strânge banii necesari pentru cofinanţarea proiectelor de mediu. Florin Cîţu, economistul-şef al ING Bank, a precizat pentru Adevărul că introducerea acestei taxe influenţează, în mod cert, preţurile pe termen scurt. De asemenea, Ion Ghizdeanu, preşedintele CNP, adaugă faptul că eventuala creştere a preţului carburanţilor va fi vizibilă şi în rata inflaţiei.
Studiul arată faptul că majorarea preţului la carburanţi cu câte 10 eurocenţi/litru, la jumătatea anului viitor şi la începutul lui 2008, va aduce Ministerului Mediului peste un miliard de euro anual. Totuşi, introducerea taxei va avea un efect asupra inflaţiei de un punct procentual, atât în 2007, cât şi în 2008. Circa 0,7% ar proveni din majorarea directă a preţului combustibililor, iar alte 0,3% vor fi generate de majorări ale altor tarife ce sunt influenţate de evoluţia costului carburanţilor.
Sugestie pentru întărirea politicii monetare
Florin Cîţu spune că, anul viitor, sunt aşteptate presiuni semnificative de majorare a preţurilor. ţinta Băncii Naţionale pentru inflaţie în 2007 este de 4%, însă estimările oficiale indică o creştere a preţurilor de consum, în medie cu 4,7%. Iar în cazul în care taxa de mediu va fi introdusă în preţul carburanţilor, este posibil să asistăm la noi majorări ale ratei inflaţiei.
Studiul solicitat de CNP spune că efectele introducerii acestei taxe pot fi contracarate prin întărirea politicii monetare, astfel încât Banca Naţională să încerce să menţină rata inflaţiei în limitele stabilite. Acest lucru se traduce însă prin scumpiri ale creditelor acordate de băncile comerciale, astfel încât să fie descurajat consumul. Or, dacă acest lucru se dovedeşte greu de realizat, există posibilitatea explicării publicului că ratarea ţintei de inflaţie a fost cauzată de modificarea politicii fiscale. Însă anul trecut, când rata anuală de creştere a preţurilor de consum a fost de 8,6%, cu numai 0,1% peste limita superioară stabilită de Banca Naţională, primul efect a fost reducerea încrederii în capacitatea BNR de a ţine în frâu preţurile. Pe de altă parte, aprecierea monedei naţionale comparativ cu dolarul vine în favoarea unor preţuri reduse ale carburanţilor. Motivul ţine de faptul că importurile de combustibili sunt decontate în dolari. Iar Banca Naţională a raportat, ieri, un curs de schimb de 2,5758 lei noi/dolar, în scădere cu aproape 17% faţă de începutul acestui an. Astfel, o eventuală întărire a monedei naţionale ar putea contracara introducerea unei noi taxe în preţul benzinei şi al motorinei.

BNR mizează pe petrol ieftin
În urmă cu mai puţin de o lună, oficialii Băncii Naţionale au precizat faptul că au propus majorarea preţului carburanţilor pentru a strânge fondurile necesare cofinanţării proiectelor de mediu. Iar unul dintre argumentele care susţinea introducerea acestei taxe era faptul că preţul internaţional al barilului de petrol a ajuns la un nivel redus.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite