Statul închide linii ferate care puteau fi utile firmelor
0Aproape 1.500 de kilometri de linii industriale şi de manevră vor fi desfiinţate, obligându-i pe industriaşi să-şi transporte mărfurile cu camioane în locul trenurilor. România este pe cale să repete greşeala Spaniei, care pierde anual miliarde de euro din cauză că şi-a desfiinţat liniile ferate industriale.
Citiţi şi:
Un proiect de hotărâre de guvern prevede închiderea a 1.474 de kilometri de cale ferată din motive de (ne)rentabilitate, dar şi pentru că „prin reutilizarea elementelor neexploatate şi excedentare se pot realiza economii importante". Din anexa proiectului normativ, obţinută exclusiv de „Adevărul", reise că vor fi afectate liniile şi echipamentele aferente din 129 de secţii feroviare şi din peste 500 de staţii de cale ferată. Mai exact, în majoritatea staţiilor vor fi închise acele linii numite „abătute", respectiv cele care sunt folosite ca refugiu pentru trenuri. Dar tocmai din acest statut de „parcare" pentru trenuri al respectivelor linii rezultă utilitatea lor, lucru care nu pare să conteze la nivelul Ministerului Transporturilor - iniţiatorul proiectului.
Dispariţia acestor refugii va duce la o aglomerare a liniilor curente şi chiar la imposibilitatea opririi pentru încărcare/descărcare a trenurilor, ceea ce va duce în final la excluderea respectivelor staţii din rândul celor utile pentru firme. Cel mai elocvent exemplu este Portul Constanţa, unde se vor desfiinţa peste 84 de kilometri de linii abătute (inclusiv cea de ferry-boat de la Agigea) şi mai mult de 50 de kilometri de linie curentă, în condiţiile în care sunt refuzate nave la descărcare din motivul lipsei... capacităţilor de infrastructură.
Industriaşii, gata să cumpere
Secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare (AIF), Ştefan Roşeanu, ne-a declarat că prin închiderea acestor linii se diminuează dramatic capacitatea de preluare/primire a mărfurilor. „O serie de fabrici şi operatori feroviari şi-a manifestat interesul de a cumpăra o parte dintre liniile propuse spre închidere, pentru a le menţine în funcţiune. Dar invitaţia la dialog lansată de AIF pentru a identifica liniile cu potenţial economic a fost tratată cu superficialitate de Ministerul Transporturilor. AIF a propus vânzarea sau concesionarea liniilor către companiile interesate, măsură prin care calea ferată ar fi capabilă să răspundă cerinţelor de transport şi să genereze venituri la bugetul de stat", a spus Roşeanu.