Statul coboara din vagoane subventiile pentru CFR Calatori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Satul sa finanteze an de an in gol transportul feroviar din Romania, in absenta unor rezultate pozitive concrete, Guvernul a adoptat zilele trecute un plan amplu menit sa scoata din dificultate

Satul sa finanteze an de an in gol transportul feroviar din Romania, in absenta unor rezultate pozitive concrete, Guvernul a adoptat zilele trecute un plan amplu menit sa scoata din dificultate acest sector. Planul va fi aplicat cu incepere din aceasta toamna si prevede atat majorari ale tarifelor de calatorie cu cote substantiale, cat si spargerea monopolului CFR Calatori. Se prevede ca aceasta societate sa exploateze in viitor doar trenurile Intercity si internationale. Cursele de importanta regionala sau locala, care sunt utilizate in prezent cam de doua treimi din numarul total de calatori, vor fi gestionate de societati regionale de transport sau operatori privati. Vasile Olievski, director general pentru transporturi feroviare in Ministerul Transporturilor, spune ca nu este vorba de pur si simplu o noua majorare a tarifelor, deoarece va avea loc si o restructurare a transporturilor feroviare. Scopul masurilor este "de a aduce cat mai rapid la o situatie de echilibru financiar, caci sistemul lucreaza pe pierderi". "Problema noastra este dezechilibrul intre capacitatea noastra de a sustine financiar transportul de calatori si veniturile provenite din tarife", ne-a declarat acesta.
In 2010 concurenta va fi aproape libera
Odata restructurat, transportul de calatori va putea face fata mai usor cerintelor europene, care prevad pentru orizontul anului 2010 o concurenta aproape libera in acest sector. Mai precis, este vorba de retragerea CFR Calatori din o buna parte a acestui sector, miscare ce va permite aparitia unor competitori privati. Se asteapta ca acestia sa preia in exploatare cel putin rute de importanta locala, daca nu si regionale. Dreptul de exploatare a rutelor locale va fi obtinut in urma unor licitatii in care vor castiga cei care solicita statului subventii minime. Ponderea cheltuielilor cu platile salariale in structura principalelor cheltuieli ale SNCFR Calatori este de circa 20%, in conditiile in care media europeana este cuprinsa intre 40% si 50%, si ca preturile aferente combustibilului, electricitatii sau materialului rulant au crescut semnificativ in ultimii ani. Autoritatile considera ca aceasta situatie a creat trei dezavantaje majore in sistemul feroviar si anume ca ponderea contributiei statului in acoperirea costurilor serviciilor de transport feroviar de calatori a depasit media europeana de 50%, ca nivelul tarifelor platite de calatori este mult sub media europeana - fapt considerat negativ in contextul integrarii europene - si ca lipsa veniturilor a condus la neplata de catre operatori a obligatiilor fata de administratorul infrastructurii - Compania Nationala de Cai Ferate.
Subventiile vor fi mentinute doar pentru trenurile de categorie inferioara
Va fi elaborata si o noua strategie de plata a serviciilor publice sociale, diferentiata in functie de categoria trenurilor, urmand ca trenurile personale de scurt parcurs sa fie sustinute in continuare prin contracte cu statul pentru plata serviciilor publice, iar trenurile de rang superior - Intercity si internationale - sa ajunga treptat la tarife cu o subventie cat mai redusa - pana la eliminare - de la bugetul de stat. Noua structura va fi realizata pe masura ce parcul actual de material rulant va fi modernizat, axandu-se in special pe rame electrice si automotoare. in ultimii ani, contributia statului la transportul feroviar din Romania s-a situat la circa 0,7% din PIB, din care mai mult de jumatate a revenit transportului de calatori, iar restul a fost alocat pentru modernizarea si repararea infrastructurii. Potrivit lui Vasile Olievski, nu se poate spune ca statul nu sprijina financiar acest sector atat timp cat media europeana pe care tarile o aloca pentru caile ferate este de 0,5% din PIB. Sumele totusi raman mici atat timp cat PIB -ul Romaniei este redus, comparativ cu media europeana. Parcul feroviar invechit si ineficienta transportului feroviar autohton, combinat cu capacitatile financiare reduse, au dus la restante in efectuarea lucrarilor de reparare capitala a infrastructurii feroviare de 8.000 miliarde lei, in timp ce societatile CFR Calatori si CFR SA se numara an de an printre principalii datornici la bugetul statului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite