Constantin, despre proiectul care obligă retailerii să aibă 51% produse româneşti: Trebuie să vedem dacă măsura respectă statutul de economie de piaţă funcţională
0Proiectul care introduce obligativitatea pentru comercianţi ca cel puţin 51% din produse să fie româneşti are un scop absolut nobil, dar trebuie să vedem dacă acest lucru corespunde conceptului de economie de piaţă funcţională, a declarat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii.
Proiectul a fost aprobat de Senat şi se află acum la dezbateri în Camera Deputaţilor.
”Trebuie să vedem dacă acest lucru corespunde conceptului de economie de piaţă funcţională, pe care ne-am zbătut foarte mult să îl avem”, a declarat Constantin, în cadrul unei conferinţe despre retail.
”Până atunci, însă, trebuie să facem mai multe pentru a vedea mai multe produse româneşti la raft”, a completat el. Ministrul a enumerat trei astfel de măsuri.
Prima ar fi creşterea productivităţii în agricultură, Constantin afirmând că productivitatea nu a ajuns încă la potenţialul maxim. El a dat ca exemplu sistemul de irigaţii, unde Guvernul ar dori investiţii de un miliard de euro de la buget pe cinci ani. Integrarea producţiei este a doua măsură de stimulare vizată de oficialităţi. ”Noi încă suntem exportatori de materii prime, singurul produs pe care îl exportăm integrat este tutunul”, a arătat Daniel Constantin.
A treia este asocierea şi organizarea mai bună a fermierilor. ”Vrem să trecem o lege care să stimuleze organizarea de cooperative”, a spus el. Iar pentru a convinge fermierii să se asocieze, Constantin propune o serie de facilităţi fiscale: scutirea impozitului pe norma de venit pentru cei 800.000 de fermieri români care lucrează pe cont propriu, reducerea impozitului pe profit cu 20% pe cinci ani, plus scutirea de impozit pe bunurile cu care fermierii intră în cooperativă (teren, animale, utilaje etc). De asemenea, pentru a evita problemele avute în comunism, fermierii vor rămâne în continuare proprietari pe bunurile lor şi pe producţia realizată, dar vor fi obligaţi prin lege să vândă cel puţin 50% din recoltă prin cooperativă.
În fine, Constantin a mai afirmat că Eexistenţa marilor magazine nu trebuie să elimine micile magazine de cartier, care devin mai specializate.