Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale are un buget de 7,3 miliarde de lei pentru 2015. Ce vor să facă drumarii cu aceşti bani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pentru construcţia de autostrăzi, CNADNR a bugetat 2,2 miliarde de lei în acest an
Pentru construcţia de autostrăzi, CNADNR a bugetat 2,2 miliarde de lei în acest an

Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţă că a aprobat Planul de Acţiune al societăţii pentru anul 2015, care este bazat pe un buget total de 7,3 miliarde de lei, din care 6,16 miliarde de la bugetul de stat şi 1,16 miliarde din venituri proprii.

„În anul 2015 CNADNR SA are prevăzută prin bugetul de stat suma de 6.162.922 mii lei, cu 31,98% mai mult faţă de prevederile bugetare ale anului 2014 (4.669.588 mii lei)“, se arată în Planul de Acţiune al CNADNR pe 2015.

Banii de la buget provin din:
** credite externe (inclusiv cofinantarea): 900.000 mii lei;
** fonduri externe nerambursabile (inclusiv cofinanţare şi neeligibile): 3.891.631 mii lei;
** buget de stat: 1.371.291 mii lei.

La sumele alocate prin Legea bugetului de stat se adaugă 1.166.777 mii lei reprezentând venituri proprii, provenite din încasarea tarifelor pentru: rovinietă, trecere poduri dunărene, utilizarea zonei drumului, autorizaţii de transport, etc.

Rezultă astfel bugetul total pentru 2015, în valoare de 7.329.699 mii lei, reprezentând o creştere de 26% faţă de anul 2014 (care a fost de 5.833.482 mii lei), arată documentul citat.

Cum se vor cheltui banii

Potrivit documentului, principalele programe incluse în proiectul de buget pe anul 2015 în domeniul transportului rutier sunt:
** program construcţie autostrăzi: 2.294.694 mii lei;
** program construcţie variante de ocolire: 745.080 mii lei;
** program reabilitare/modernizare drumuri naţionale: 2.236.431 mii lei;
** program reabilitare poduri şi pasaje şi eliminarea efectelor inundaţiilor: 460.804 mii lei.

Total investiţii: 5.737.009 mii lei - cheltuieli pentru întreţinerea infrastructurii rutiere: 311.209 mii lei; - serviciul datoriei publice externe: 114.704 mii lei.

Proiectele critice

Potrivit CNADNR, proiectele identificate şi încadrate în categoria "Proiectelor Critice" sunt:
    1. DN 18 Moisei-Iacobeni;
    2. DN 67C (Transalpina);
    3. Pasaj Domneşti;
    4. Pasaje la Arad;
    5. Centura Suceava;
    6. Centura Nord Bucureşti;
    7. Centura Sud Bucureşti;
    8. Staţia de Taxare Feteşti;
    9. DN 76 Beiuş – Oradea;
    10. DN 66 Bumbeşti Jiu - Petroşani;
    11. DN 1S Şercaia-Hoghiz;
    12. DN 73 Câmpulung-Braşov;
    13. DN 17C Bistriţa-Salva-Moisei;
    14. DN 17D Beclean-Cârlibaba;
    15. Drum de legătură A3-DN 1 (zona loc. Mărtineşti);
    16. Sens giratoriu pe DN 1, la Floreşti (Cluj);
    17. Pod Borcea - A2, km 145+215;
    18. Pod Cernavodă - A2, km 158+900.

image

"Avem, în sfârşit elaborat şi aprobat acest document foarte important pentru companie. Sunt convins că, pe viitor, vom reuşi să respectăm toate măsurile astfel încât să determinăm realizarea scopului Planului de Acţiune: îmbunătăţirea calitativă a activităţilor desfăşurate de CNADNR SA pentru proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, administrarea, întreţinerea şi exploatarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale, pentru desfăşurarea traficului rutier în condiţii de confort şi siguranţa circulaţiei", a declarat Narcis Ştefan Neaga, directorul general al CNADNR, într-un comunicat.


Cum este structurată CNADNR

CNADNR SA are în structură:
** CNADNR Central;
** şapte subunităţi, fără personalitate juridică, denumite Direcţii Regionale de Drumuri şi Poduri (D.R.D.P.), situate în Bucureşti, Craiova, Timişoara, Cluj, Braşov, Iaşi, Constanţa;
** Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN);
** 45 de Secţii de Drumuri Naţionale (SDN);
** Districte, Agenţii de Control şi Încasare (ACI), Agenţii de Încasare (AI), Centre de Întreţinere şi Coordonare (CIC).

La sfârşitul anului 2014 au fost stabilite 6.035 de posturi bugetate. Pentru anul 2015, CNADNR propune suplimentarea cu 562 de posturi (din care 19% vor fi asigurate prin redistribuirea personalului existent).


Ce drumuri administrează CNADNR

La sfârşitul anului 2014, lungimea reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi aflată în administrarea CNADNR SA este de 16.360 km, din care:
- 15.665 km drumuri naţionale
- 695 km autostrăzi
- 4.130 de poduri în lungime totală de 212.681 m
- 10 tuneluri rutiere în lungime de 1.967,41 m.
În urma evaluării stării tehnice a reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi, circa 61% are durata de serviciu expirată, pentru care este necesară efectuarea unor lucrări de întreţinere periodică şi reparaţii curente în scopul asigurării unei viabilităţi corespunzătoare.
La sfârşitul anului 2014, conform stării de viabilitate a reţelei de drumuri şi autostrăzi din administrare, structura pe tipuri de îmbrăcăminţi rutiere se prezintă astfel:
-- îmbrăcăminţi modernizate (beton de ciment, beton asfaltic) 93,26%;
-- îmbrăcăminţi rutiere uşoare 5,21 %;
-- îmbrăcăminţi pietruite 1,40 %;
-- îmbrăcăminţi din pământ 0,13 %.

Necesarul de lucrări în 2015

În anul 2015 este necesară execuţia lucrărilor de întreţinere la cel putin 1.380 km la partea carosabilă, deşi periodicitatea executării acestor lucrări, stabilită potrivit normativului de întreţinere şi reparare a drumurilor publice, este de 3.000- 3.500 de km/an.

Din totalul de 4130 de poduri, viaducte şi pasaje, un număr de 63 de structuri (1,6%) au durata de viaţă depăşită şi necesită înlocuirea de urgenţă în 5 ani, cu structuri noi, reprezentând un cost de investiţii de circa 48,7 mil. lei/an.

Circa 63% din podurile de pe reţeaua de drumuri naţionale au o durată medie de exploatare de 40 ani, iar conform normativelor specifice, durata de funcţionare între două reparaţii capitale este de 30 ani.

Doar 30% din necesar este acoperit

Necesarul de fonduri estimat pe anul 2015 pentru asigurarea unor condiţii minime de viabilitate a drumurilor naţionale este de 1.700.010 mii lei.

Dar, potrivit Legii bugetului de stat nr. 186/29.12.2014, suma prevăzută pentru activitatea de întreţinere finanţată din transferuri curente de la bugetul de stat este în valoare de 311.209 mii lei la care se adaugă venituri proprii în sumă de 203.148,32 mii lei, reprezentând numai 30,25 % din necesar.

De asemenea, pentru execuţia lucrărilor de întreţinere a podurilor se estimează un necesar de 135.000 mii lei/an care a fost asigurat numai în proporţie de 18.31% (acelaşi procent ca pentru întreaga activitate de întreţinere) prin bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, mai arată documentul citat.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite