Majorarea accizelor se poate întoarce împotriva Guvernului

Majorarea accizelor se poate întoarce
împotriva Guvernului

Deşi Guvernul doreşte să majoreze accizele la carburanţi pentru că are nevoie urgentă de bani la buget pentru a implementa restul măsurilor pe care le are în plan, această decizie se poate întoarce împotriva sa.

Ştiri pe aceeaşi temă

Majorarea accizelor la benzină şi motorină de la 1 septembrie ar putea să nu aibă efectul pe care îl doreşte Guvernul. Asta pentru că, deşi românii de rând care deţin maşini nu vor avea prea multe opţiuni şi vor fi obligaţi să alimenteze în ţară indiferent de preţ, transportatorii, care susţin o mare parte din consum, se vor reorienta. Astfel, va avea loc o scădere importantă a consumului la nivel naţional, dar şi a volumului accizelor încasate de stat, chiar dacă ele vor fi majorate.

„Realitatea indică faptul că aproximativ 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali (români şi străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român”, susţin reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

De exemplu, potrivit UNTRR, un operator român care face transport internaţional cu 200 de camioane şi în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România şi 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puţin 500.000 litri de motorină în afara României şi sub 100.000 litri de motorină în România. Astfel, prin reorientarea alimentării se anulează orice câştig ipotetic al statului român.

Transportul internaţional va migra

Constantin Isac, vicepreşedintele UNTRR, susţine că efectele vor fi extrem de urâte. „Transportul internaţional va migra către ţările din jurul României, în special către Ungaria şi Austria. Un TIR are un rezervor de circa 1.200 de litri, ceea ce îi permite o autonomie de peste 3.000 de kilometri“, a afirmat el, pentru News.ro.

Acesta a atras atenţia totodată că în Ungaria rambursarea unei părţi din acciză se face rapid, în 30 de zile. Când preţurile vor depăşi nivelul din Ungaria şi vor ajunge la nivelul celor din Austria, mulţi şoferii vor prefera să alimenteze din cele două ţări.

Practic, îi ajutăm pe unguri şi austrieci să-şi construiască noi autostrăzi, având în vedere că o parte din banii proveniţi din acciză sunt folosiţi pentru finanţarea unor lucrări de infrastructură.

Constantin Isac

vicepreşedintele UNTRR

Probleme cu rambursarea accizelor

În plus, UNTRR atrage atenţia autorităţilor că schema de rambursare a accizei suplimentare a funcţionat cu dificultate. Transportatorii spun că vor organiza proteste, atât pentru a critica majorarea accizelor, cât şi pentru a reacţiona la problemele privind rambursarea. „Transportatorii nu şi-au recuperat nici banii din accizele plătite până la finalul anului trecut. Am cerut din partea Ministerului Finanţelor clarificări în urmă cu câteva luni, nu am primit nimic clar. Protestele sunt o modalitate de a reacţiona la această măsură“, a afirmat preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu.

Începând cu 1 septembrie, Guvernul doreşte să majoreze accizele la carburanţi, începând cu luna septembrie, pentru a „menţine preţurile competitive“. Guvernul propune, astfel, revenirea la nivelul accizelor practicate în anul 2016, când conţineau şi supraacciza de 7 eurocenţi pe litru. Această schimbare ar aduce o majorare de circa 45 de bani pe litru pentru carburanţi.

 

 

 

citeste totul despre: