Incursiune în spaţiul virtual al Fiscului. „Adevărul“ a testat aplicaţia „Spaţiul privat virtual“, prin care românii îşi pot verifica online situaţia fiscală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Adevărul“ a testat sistemul online prin care contribuabilul poate intra în contact cu Fiscul. Cu mai multe clickuri şi un drum la administraţia fiscală, am putut vedea din faţa calculatorului care sunt obligaţiile fiscale şi ce contribuţii a plătit angajatorul.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat luni un sistem online, denumit „Spaţiul privat virtual“, prin care persoanele fizice pot afla date despre situaţia lor fiscală. Platforma găzduită pe site-ul www.anaf.ro poate oferi contribuabilului, la cerere, în urma înregistrării şi autentificării, informaţii precum situaţia obligaţiilor de plată, nivelul contribuţiilor sociale declarate de angajator şi decizia de impunere. 

Platforma este dedicată deocamdată doar personelor fizice, în cadrul unui proiect pilot pentru Bucureşti şi Ilfov, iar datele pot fi consultate 24 din 24 de ore. Platforma urmează să fie extinsă la nivel naţional în 2015 şi va conţine în viitor mai multe informaţii. 

„Adevărul“ a testat sistemul online al Fiscului, urmând toţi paşii pentru a ajunge în momentul în care toate datele fiscale ale unui contribuabil, înregistrat şi autentificat, să poată fi vizualizate din faţa calculatorului. Vă prezentăm mai jos toţi paşii din incursiunea „Adevărul“ în platforma online a Fiscului. 

Înregistrare în 16 paşi, dar nevalidată

Pentru început, am intrat pe portalul Fiscului, www.anaf.ro, care găzduieşte platforma online „Spaţiul privat virtual“. În partea de sus a paginii, dar şi mai jos, în categoria „Servicii online“, secţiunea Serviciul de înregistrare/înrolare persoane fizice, se regăseşte opţiunea de înregistrare pentru utilizatori. Tot aici, sunt ataşate instrucţiuni de înregistrare şi utilizare pentru contribuabili, în format text şi video. Pentru a evita problemele de înregistrare, instrucţiunile pot fi de un real ajutor. Aşadar, am citit instrucţiunile, apoi am apăsat pe opţiunea de înregistrare utilizatori. 

image

Pasul 1: intră pe www.anaf.ro şi apasă pe opţiunea „înregistrare persoane fizice“

image

Pasul 2: apasă pe butonul „înregistrare utilizatori“, după ce citeşti instrucţiunile

După acest click, am ajuns într-o fereastră securizată unde sunt cerute mai multe date personale necesare înregistrării. Mai exact: prenume, nume, CNP, tip act de identitate, seria actului de identitate şi numărul actului de identitate. Tot aici, există o rubrică – „tipul de aprobare“ – unde ţi se cere să optezi pentru „aprobare la ghişeu“ sau pentru „verificare număr înregistrare decizie“. 

image

Pasul 3: apasă pe opţiunea „înregistrare utilizatori“

Întrucât nu deţineam nicio decizie de impunere, am optat pentru aprobarea la ghişeu. Decizia de impunere este emisă de Fisc pentru cei care obţin venituri din activităţi independente. 

Mai departe, pentru înregistrare, sistemul cere să introduci un nume de utilizator, o parolă, să o confirmi, dar şi o adresă de e-mail. Eşti avertizat că, din cauza unor dificultăţi tehnice, nu sunt acceptate adrese cu domeniul Yahoo. De asemenea, trebuie să introduci numărul de telefon mobil. Pentru siguranţă, răspunzi la o întrebare, de tipul „Care este culoarea preferată“, şi introduci un cod de validare înscris mai jos într-un chenar. Am completat toate aceste date, în 16 paşi, şi am apăsat butonul „Continuă“. Automat, a fost generată o pagină de răspuns, cu un număr de înregistrare şi cu toate datele introduse. 

image

Pasul 4: introdu datele de înregistrare solicitate de sistem

De asemenea, pagina de răspuns includea şi mesajul: „Pentru a valida înregistrarea în Spaţiul Privat Virtual, este necesar să vă prezentaţi la orice administraţie fiscală de pe raza Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, în termen de 10 zile de la data primirii acestui mesaj, împreună cu actul de identitate în original şi cu numărul de înregistrare ce v-a fost atribuit“.    

image

Pasul 5: mesajul primit de la Fisc, în urma înregistrării, care te trimite la administraţia fiscală pentru validare

„Am nimerit în clădirea nouă“

Am căutat cea mai apropiată administraţie fiscală pentru a-mi putea valida înregistrarea pe platforma online „Spaţiul privat virtual“. Am ales Administraţia Finanţelor Publice Sector 1 situată pe Strada Roma, din apropierea Pieţei Dorobanţi, şi m-am îndreptat într-acolo. 

Ajunsă acolo, am intrat în camera 5 – „Asistenţă contribuabili“ din „clădirea nouă“. O cameră cu şase birouri, multe multe dosare şi şase funcţionari, niciun contribuabil. Explic unui funcţionar de ce mă aflu acolo, iar acesta îmi răspunde că nu mă aflu în locul potrivit, că trebuie să merg în „clădirea veche“ de alături, la camera 8, să întreb de doamna X, dar că îmi poate face o copie a actului de identitate, că voi avea nevoie. 

În timp ce îmi face copia, încerc să aflu mai multe detalii despre procesul de înregistrare în sistemul online al Fiscului. Întreb dacă o altă persoană se poate înregistra în sistem fără să mai fie nevoit să vină la ghişeul Fiscului. Îmi spune că există această posibiliatate pentru cei care au decizii de impunere pe anul 2013, adică contribuabilul să fi obţinut anul trecut venituri din activităţi independente, nu numai pe contractul de muncă. Adaugă că, din câte ştie, nu se poate realiza înregistrarea cu o decizie de impunere din 2012. Mulţumesc, iau buletinul, iau copia şi plec spre clădirea veche. 

Problema se rezolvă în „clădirea veche“

Ajung în clădirea veche, aflată în aceeaşi curte cu cea nouă. Aici e ceva mai multă agitaţie, oamenii aşteaptă la ghişee. Pe o uşă mare, căptuşită cu piele, scrie „Camera 8“. Intru, mă strecor printre dulapuri, birouri şi dosare şi întreb de doamna X. Am nimerit la fix. 

Spun că am venit pentru validarea înregistrării pe Spaţiul Virtual „Da, da, ştiu despre ce este vorba. Doar o clipă şi se rezolvă“, îmi răspunde funcţionarul. Cu numărul de înregistrare şi cu o copie de buletin am primit în două minute o „imensă“ coală A4 cu mesajul minuscul „Înregistrarea cu numărul 678785 a fost aprobată cu succes“. 

Doamna îmi explică că voi primi pe e-mail, în maximum două zile lucrătoare, un cod de siguranţă. După ce primesc acest cod, mă autentific cu nume de utilizator şi parolă pe pagina anaf.ro, iar la pasul următor trebuie să introduc codul de siguranţă. Apoi, am acces la datele mele fiscale.

Funcţionarul îmi mai spune că de la anul sistemul va fi mai complex, ca el a fost pornit doar de o zi şi că s-au primit deja câteva mii de cereri de înregistrare, că şi ei experimentează pe colegi pentru a putea oferi informaţii contribuabililor. Am stat cam trei minute la ghişeu, iar cu tot cu plimbarea mea între clădiri, vizita la Fisc a durat mai puţin de 15 minute. 

În contact cu Fiscul 

Ajung în faţa calculatorului în mai puţin de o oră. Deschid e-mailul şi văd „deja“ un mesaj de la ANAF: „Contul dumneavoastră cu numele de utilizator XXX a fost activat“. Am intrat din nou pe site-ul Fiscului, www.anaf.ro, şi am dat click pe butonul „autentificare username“ din partea de sus a paginii (în dreapta). 

image

Pasul 6: după ce primeşti de la Fisc un e-mail că înregistrarea ta a fost validată, te poţi autentifica în sistem cu username şi parola

Am introdus apoi username-ul şi parola setate şi m-a direcţionat într-o nouă fereastră în care mi se cerea acel cod de siguranţă. Cod pe care l-am primit pe e-mail în mod automat după autentificare. În e-mail eşti avertizat că acest cod expiră în 300 de secunde (5 minute)!!! Introduc repede codul şi apăs pe „continuă“. Gata, am ajuns în spaţiul meu privat, dar şi virtual şi încep să-l explorez. 

image

Pasul 7: introdu codul de siguranţă trimis pe e-mail în maximum 5 minute de la primire

Pe centrul ecranului am opţiunea de schimbare a parolei, de editare a profilului sau de a-mi vedea istoricul activităţilor. În partea din stânga, am profilul utilizatorlui, cereri şi mesaje. Intru în cereri. Aici pot transmite solicitări Fiscului pentru a-mi transmite informaţii despre obligaţiile de plată, restanţele sau despre contribuţiile solicitate de angajator. Trimit o cerere pentru obligaţiile de plată. Automat, răspunsul este trimis, îl găsesc la „mesaje“. Este vorba despre impozitele şi taxele pe care le am de achitat către Fisc. Aici nu sunt incluse impozitele locale, pe locuinţă, maşină, amenzi etc. Fac o cerere şi pentru contribuţii sociale. Automat primesc un mesaj cu toate contribuţiile (sănătate, şomaj şi pensii) declarate de angajator/angajatori în fiecare lună a anului. 

image

Pasul 8: eşti în Spaţiul Privat Virtual, îţi poţi vizualiza obligaţiile de plată 

Pentru orice autentificare, sistemul îţi cere acel cod de siguranţă pe care îl primeşti pe e-mail de fiecare dată după ce introduci username şi parola şi care e valabil doar 5 minute.  

Aşadar, după câteva clickuri, coduri introduse şi un drum până la administraţia fiscală am reuşit să-mi vizualizez profilul fiscal. Până când Fiscul va introduce şi opţiunea de plată a taxelor online, voi putea totuşi să văd din faţa calculatorului care sunt datoriile pe care le am de achitat către stat.  

2.400 de înregistrări în prima zi

Aplicaţia electronică prin intermediul căreia contribuabilii persoane fizice din Bucureşti şi Ilfov au acces la propria situaţie fiscală a primit 2.390 de solicitări de înregistrare de la lansare, luni, ora 16.30, şi până marţi, ora 11.00, potrivit datelor transmise de Ministerul Finanţelor. În acest interval, au fost descărcate 571 de documente, respectiv declaraţia 112 (contribuţiile sociale declarate), nota privind obligaţiile de plată, soldul obligaţiilor neachitate. Finanţele arată că punerea în aplicare a acestui serviciu face parte dintr-un peoirct mai amplu, care are în vedere îmbunătăţirea relaţiei contribuabilului cu administraţia fiscală şi stimularea conformării voluntare.  

Ghidul de înregistrare în aplicaţie "Spaţiul privat virtual“

GHID pentru utilizatorii aplicatiei "Spatiul Privat Virtual"


Mai puteţi citi:

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite