Festivalul Shakespeare, temă cu variaţii „Hamlet“
0Ediţia a VII-a a Festivalului Internaţional Shakespeare se va desfăşura la Craiova de vineri, 23 aprilie, până la 4 mai, iar în Capitală, de sâmbătă, 24 aprilie, până la 9 mai, aducând regizori de renume. Zilele lui „Hamlet“ la Craiova includ un program unic: de la „Monologul“ lui Robert Wilson la spectacole puse în scenă de mari regizori Oskaras Korsunovas, Eimuntas Nekrosius sau Thomas Ostermeier.
Shakespeare în întregime poate fi redus, într-un ceas de pasiune, la „Hamlet". Acesta-i pariul unic, aceasta-i provocarea pe care Emil Boroghină o lansează la Craiova cu un curaj exemplar. „Tot teatrul pentru un...«Hamlet», pare a spune el asemeni lui Richard al III-lea care-şi oferă „coroana pentru un cal".
Piesa pieselor va fi zece zile văzută în limbile lumii, comentată şi revizitată de specialişti, de studenţi, de spectatori graţie acestui act de iubire şi pasiune: zilele lui „Hamlet"! Acum „când lumea şi-a ieşit din ţâţâni", el ne va acompania şi poate ne va înălţa chiar dacă la capăt vom recunoaşte împreună cu el că „restul e tăcere". Dar până atunci cât zgomot şi câtă melancolie vor inve-sti teatrul craiovean.
De la „istoricul" Nekrosius la „modernul" Korsunavas
Din Lituania, două nume recunoscute, două generaţii de regizori se vor întâlni: celebrul, istoricul „Hamlet", al lui Nekrosius şi cel mai recent şi la fel de vital al lui Korsunavas. Ce gest splendid acest dialog între artiştii aceleiaşi naţiuni de teatru pe care Europa o admiră constant. Evenimentul de excepţie e „Hamletul" lui Thomas Ostermeyer care a strălucit pe scenele lumii şi a cărui primă jumătate de oră genială face deja parte din antologia vie a teatrului modern.
Surprizele din Extremul Orient
Festivalul ne rezervă surprize graţie unor Hamleţi veniţi din Extremul Orient, cel semnat la Shanghai de reputatul teatrolog american Richard Schechner şi apoi alte două, unul coreean şi altul japonez, ce pot uimi sau...decepţiona! Dar surpriza tot atât cât şi confirmările prestigioase dau sens unui festival. Cum să nu aşteptăm un „Hamlet" polonez de la Wroclaw sau un altul belgian semnat de un regizor a cărui identitate s-a impus deja la Bruxelles.
Şi din Anglia însăşi vine un grup „Factory Theater" a cărui prestaţie o aşteptăm. Faptul că e englez nu-i garantează imperativ reuşita. Temă cu variaţii, ca în muzică, e ceea ce ne propune acest festival exemplar.
Monologul lui Robert Wilson şi „duelul" lui Caramitru
Intervenţii inedite pornind de la „Hamlet" nu sunt mai puţin intrigante. Marele Robert Wilson va prezenta într-o conferinţă - spectacol celebra sa versiune, monolog în care el joacă toate personajele ieşite din cartea/castel pe care prinţul - regizor o răsfoieşte sub ochii noştri până la ultima pagină.
Doi interpreţi celebri ai lui „Hamlet", Ion Caramitru şi Michael Pennington, se vor „duela", trecând de la o limbă la alta, alternând scene şi replici. Un cunoscut interpret polonez va da un recital în aer liber (optimism meteorologic!) şi doi reputaţi regizori bulgari, Margareta Mladenova şi Ivan Dobtchev, vor semna un eseu inspirat de „Hamlet" căci, dintotdeuana, ce i-a interesat e să pună în scenă textul, dar şi ecoul său în conştiinţa lor de artişti moderni.
La această constelaţie „Hamlet"iană se adaugă vernisaje şi concerte, ateliere de lucru şi seminarii. „Hamlet" e o piesă ce se joacă de secole, dar care, tot de secole, permite şi cere să fie regândită.
Emil Boroghină ne invită la întâlnirea cu „Hamlet". Ce va modifica şi ea în noi? Ce gânduri vor zămisli, ce satisfacţii vom trăi? Nu poţi rămâne acelaşi după o asemenea conversaţie cu prinţul danez. „A fi sau a nu fi?" - cu câtă bucurie neliniştită îi vom auzi ecoul repetat aici la Craiova, în vecinătatea lui Brâncuşi.
„Shakespeare, lumea-i teatru"
Antologia renumitului teatrolog George Banu (foto), „Shakespeare, lumea-i teatru", editată de Nemira, este o călătorie în universul plin de contradicţii al lui Shakespeare, reunind pentru prima oară metafore, comparaţii, aforisme shakespeariene despre teatrul în viaţă, despre disimulare şi rol, despre improvizaţie şi reprezentaţie.
Printre capitolele cărţii se numără: „Actorul şi dublul său statut", „Visul unei nopţi de vară: repetiţiile pregătesc jocul", „Spectator şi public", „Puterile şi deriziunea teatrului", „Prologuri şi Epiloguri: convenţie şi vis", „Teatrul improvizat: jocuri şi capcane", „Viaţa ca piesă de teatru şi omul ca actor", „Lumea-i un teatru".
Info
Lansarea volumului „Shakespeare, lumea-i teatru", de George Banu
Editura: Nemira
Preţ: 23.92 lei
Când : miercuri, 28 aprilie, ora 12.00
Unde : Teatrul Naţional „Marin Sorescu" / Foyer
Participă: George Banu, Ioana Ieronim, Ileana Littera, Valentin Nicolau, Dana Moroiu
Prezintă: Cristina Modreanu