Crize, mize si devize

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu numai festivalurile pot produce evenimente estivale. O dovedeste cu prisosinta premiera de joi, 25 iulie, pe scena Casei de Cultura a Sindicatelor Constanta, cu "My Marilyn", a Teatrului de Balet

Nu numai festivalurile pot produce evenimente estivale. O dovedeste cu prisosinta premiera de joi, 25 iulie, pe scena Casei de Cultura a Sindicatelor Constanta, cu "My Marilyn", a Teatrului de Balet "Oleg Danovski" (TBOD). Sala cu peste 700 de locuri s-a umplut, publicul a urmarit cu rasuflarea taiata demonstratia de har si virtuozitate de sub luminile rampei, ovationand minute in sir dupa caderea cortinei. Rar se intampla ca publicul sa fie pe aceeasi lungime cu critica. Si acesta este unul dintre momentele faste. In fapt, se dovedeste, a cata oara? (dar in acest caz repetitia chiar este mama invataturii) ca etichetarea spectatorului tomitan si a celui "de vacanta", in plan mai larg, drept devorator exclusiv de comedioare bulevardiere ori insailari comerciale presarate cu manele si vulgaritati grosiere este o prejudecata de doi bani. Lucru reconfirmat joi seara, la prima montare de cine-dans-teatru din tara, care poate miza, fara falsa modestie, pe "succes european garantat". Directorul Operei din Karlsruhe (Germania), Pierre Wyss, regizorul si coregraful acestei socante si fascinante premiere, a fost contactat imediat dupa spectacol, telefonic, de impresarul continental al trupei, Agentia Konzertdirekton Landgraf, nerabdator sa afle "cum a fost". Si Wyss n-a fost deloc zgarcit cu superlativele. Ba, a marturisit ca prestatia balerinilor TBOD nu este cu nimic mai prejos decat a celor de la Opera din Braunschweig, cu care a montat, in 1995, premiera absoluta cu 'My Marilyn". Turneul TBOD in Germania cu "replica romaneasca" este deja perfectat. Nu inainte, desigur, de turneul bucurestean, programat pentru septembrie. Ceea ce face ca "My Marilyn" sa treaca rampa chiar de la ridicarea cortinei este daruirea completa a balerinilor pe masura, exigentelor, adesea "tiranice", ale regizorului-coregraf. El si-a propus sa valorizeze, concomitent cu evocarea unei vieti ramasa, ea insasi, un spectacol plin de suspans, zbuciumul sufletesc al unui om ajuns jucaria mitica a carnivorei, nemiloasei masinarii holywoodiene de fabricat si decimat staruri. El imagineaza trei ipostaze ale irezistibilului, stralucitorului si tragicului sex-simbol american; starul adulat fara rezerve, femeia bantuita de fantasmele unui trecut cu dramatice sfasieri, un destin uman curmat de chemarea si sabia mortii. Prim-balerina TBOD, Aliss Tarcea, reuseste o evolutie de palmares, dezvaluind nu numai resurse spectaculare de exceptie, dar si o buna traire dramatica. O secondeaza cu aplomb Vinodora Haivas (Marilyn Death) si Emilia Meiusi (Golden Marilyn), notabile intrupari ale Normei Jean 14, respectiv, 21 (numele real al lui Marilyn), creioneaza Bianca Manta si Simona Costea. O compozitie aplaudata izbuteste Mircea Craciun (Groucho Marx), alaturi de Cristian Tarcea (tatal) si Melinda Veres (Jane Russel). Pierre Wyss a avut in scenograful Johannes Conen (Olanda), din nou, dupa atatia ani de parteneriat artistic, un colaborator pe masura. Nu in ultimul rand, este de remarcat muzica creata special de Oliver Beltz, cu decupaje originale din filmele actritei si elemente de hip-hop. Spectacolul a fost realizat in numai 3 saptamani. S-a lucrat zi lumina, atelierele au robotit pana seara tarziu. Materialele costumelor sunt furnizate de Agentia Landgraf, astfel ca, pana la urma, costul spectacolului nu depaseste 400 milioane lei. Putin in comparatie cu unele premiere de opera care jongleaza cu miliarde.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite