Mitul minotaurului in pictura lui Alexandru Radvan

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numele expozitiei de pictura a lui Alexandru Radvan, de la Anaid Art Gallery (deschisa pana pe 16 iunie), poarta un nume foarte potrivit si sugestiv, "Soma" - soma insemnand in limba greaca "trup".

Numele expozitiei de pictura a lui Alexandru Radvan, de la Anaid Art Gallery (deschisa pana pe 16 iunie), poarta un nume foarte potrivit si sugestiv, "Soma" - soma insemnand in limba greaca "trup". Dar fac o paranteza si amintesc de o posibila perspectiva interesanta: in mitologia vedica circula o anume soma, inrudita cu "haoma" din mitologia iraniana, care semnifica si sacrificiul animalelor, dar in primul rand bautura zeilor vedici, o licoare a sacrificiilor, amanand sau inlaturand moartea, conducand ca bautura ritualica la extaz, intr-o distantare dispretuitoare fata de lume. Minotaurul, simbol negativ, ascuns in labirintul din Knossos, trece printr-o interpretare personala a lui Alexandru Radvan. Se trece, dintr-o perspectiva, as spune, mistica, printr-o incercare a trupului, in tandemul psyche/soma, printr-o incercare a somei, cu o duritate si o perseverenta de fachir, tinzand spre o rotunjire interioara, nu o interogatie, ci un eveniment (impregnat in pielea panzelor prin culori intense) care atrage dupa sine o modificare spirituala, trecand, ca sa folosesc doua cuvinte din limba germana mai expresive, de la "Kreatur" ("fiinta abjecta") la "Sein" ("fiinta existenta" pur si simplu), depasind granitele impuse de ceea ce mitul "spunea" despre el. Jumatatea devine intreg. Atitudinea taurului, postura in care este pus de pictor, atat de umana, este a unei fiinte care, dezertand din propria lui istorie, impune o reconsiderare a povestii sale . De cele mai multe ori priveste in jos, spre pamant, intr-o atitudine de umilinta cristica - se poate remarca faptul ca in unele dintre panze, taurul-om este surprins intr-o pozitie care aminteste de cea in care se afla Iisus pe cruce (lucru evident in "Adorator") intr-o combinatie interesanta cu imaginea cinica a unei vite transate la abator (carligele in care sta suspendat). Subiectul din centrul panzelor este de fapt nu un minotaur, ci personificarea unui "minos" (in limba greaca) - arhetipul omului-fiinta ganditoare, constienta de ea insasi, de lumea in care subzista, de existenta unei fiinte supreme, aproape de "manu" - inteligenta cosmica care reflecta lumina spirituala pura. Asadar, trecand prin cercurile suferintei fizice (foarte interesanta pictura "Mors ianua vitae"), iesi purificat, trecut prin focul unei experiente mistice, intr-un gest de automutilare, de autoflagelare.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite