NSC

Studii şi analize de securitate

Dezvoltată în urma a opt dezbateri şi întâlniri în perioada martie 2016-martie 2017, această analiză evidenţiază că programele de achiziţii militare, cooperarea industrială şi dezvoltarea unei industrii naţionale puternice de securitate sunt elemente vitale pentru conturarea unui profil securitar robust al României.

Ministerul Apărării Naţionale este marele câştigător al proiectului de buget prezentat în 27 ianuarie şi adoptat apoi de CSAT şi Guvern în 31 ianuarie. De la 11.022.232 miliarde lei, reprezentând 1,35% din PIB, aşa cum arăta finanţarea pentru MApN în varianta de buget din 23 ianuarie, alocarea bugetară a crescut în câteva zile la suma de 16,322232 miliarde lei. Aceasta reprezintă angajamentul de 2% asumat de România în cadrul NATO.

Încercarea de a privi Balcanii şi regiunea Mării Negre (zona 2B) în mod integrat, ca zonă complementară de securitate, poate părea un efort dificil. Unul dintre motivele pentru care cele două regiuni gemene pot fi abordate în mod integrat constă în suprapunerea intereselor actorilor externi care îşi exercită influenţa în zonă. În această logică va fi urmărită interacţiunea principalilor actori în zona 2B: Uniunea Europeană şi Rusia.

Pornind de la conceptul dezvoltat de către New Strategy Center şi partenerii săi, zona 2B (Black Sea-Balkans) trebuie descrisă şi din prisma unui alt element esenţial: binomul investiţii-comerţ. La intersecţia dintre rutele comerciale, Marea Neagră şi Balcanii reprezintă o zonă de confluenţă unde numeroşi actori concurează inclusiv pentru pieţele acelor state.

Vezi mai multe