Dusterul-spion identifică maşinile din "lista neagră" a poliţiei
0De săptămâna viitoare, poliţia va patrula, pe Autostrãzile A1 şi A2, cu o Dacia Duster echipată cu o aparatură ce poate identifica maşinile furate după numărul de înmatriculare.
Poliţiştii îi mai spun şi Dusterul-robot, pentru că are dotări de ultimă generaţie, în valoare de peste 30.000 de euro. Piesa de rezistenţă de la bordul maşinii este „Sistemul de supraveghere video a traficului rutier", adus din Italia. Aparatura, în valoare de 22.000 de euro, este capabilă să găsească, în „lista neagră" a poliţiei, un autovehicul furat sau declarat cu probleme, chiar dacă infracţiunea s-a petrecut în alt stat din spaţiul Schengen.
Potrivit comisarului-şef Marian Zane, de la Poliţia Rutieră, în această listă sunt stocate numere de înmatriculare ale maşinilor furate pe teritoriul României sau cele care sunt implementate în sistemul SIS-Schengen. Ansamblul funcţionează după un sistem foarte simplu. Camera de luat vederi identifică zona plăcuţelor de înmatriculare şi citeşte numărul. Imaginile sunt transmise într-o unitate centrală. De aici, programul accesează automat baza de date şi le compară cu cele din „lista neagră". Dacă maşina apare ca fiind furată sau este dată în urmărire pentru alte probleme, sistemnul va emite un semnal sonor. Atunci echipajul va opri maşina respectivă în trafic şi va clarifica despre ce faptă este vorba.
Acesta este sistemul care identifică o maşină după număr
Amprente la minut cu Fingerprint
Acelaşi sistem are şi funcţie de recunoaştere a amprentelor digitale, printr-o simplă atingere a unui scanner. Comisarul Marian Zane a explicat pentru Adevărul că „Fingerprintul, este utilizat doar în situaţia în care o persoană nu poate fi identificată decât prin amprentare. Dacă nu are documentele asupra lui, un şofer poate fi verificat prin staţie, după nume şi alte câteva date pe care poliţistul le solicită. Dacă persoana găsită de dispecer în baza de date nu seamănă cu cea care susţine că are identitatea respectivă, poliţiştii rutieri pot să recurgă la amprentare.
Pur şi simplu omul pune degetul pe un display, iar dacă amprenta este în baza de date, în câteva secunde sistemul o poate vedea". Deocamdată amprentele vor fi căutate în baza de date naţională. Poliţiştii spun că atunci când aceasta va fi comună cu cea din Schengen, se poate vedea dacă persoana amprentată este căutată pentru o infracţiune în alt stat. Ulterior, sistemul ar putea identifica şi maşinile care nu au rovinietã, asigurare sau ITP.
Drugtestul spune cu ce te-ai drogat
Tot la bordul acestei maşini, poliţiştii dispun şi de un Drugtest de ultimă generaţie, adus din Germania, şi care costă aproximativ 6.000 de euro. Aparatul poate spune, în câteva minute, dacă persoana testată este sub influenţa drogurilor sau este consumator de ocazie, având în vedere că urmele stupefiantelor pot rămâne în sânge şi şase luni. Acelaşi aparat poate determina şi tipul de drog consumat.
Alcoolmetrul nemţesc
Tot din Germania a fost adus şi alcoolmetrul de la bordul maşinii. Acesta costă 2.300 de euro. Principiul de funcţionare este similar cu cel al alcooltestului. Suspectul suflă într-un dispozitiv de unică folosinţă şi, în câteva secunde, pe ecran apare rezultatul. În unele ţări, testele alcoolmetrului pot fi considerate probe în instanţă, fără a mai fi nevoie de analiza la sânge. Deocamdată, la noi, doar analiza sângelui poate decide dacă este vorba de o infracţiune.
"Poliţiştii nu vor amprenta fiecare persoană care spune că nu are acte asupra ei.''
Marian Zane comisar Poliţia Rutieră