În plină decolare, un avion de pasageri a lovit un cal

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Inconştienţa autorităţilor era să provoace o catastrofă aeriană pe aeroportul din Bacău

la decolare un cal care se afla pe mijlocul pistei. În momentul de faţă, aerodromul nu este împrejmuit cu un gard, aşa cum prevăd normele europene de siguranţă a zborului. În aceste condiţii, este inexplicabil cum Autoritatea Aeronautică Română a acordat certificatul de operare pentru aeroportul din Bacău.
Un avion SAAB 2000, aparţinând companiei Carpat Air, a lovit un cal în timpul decolării, ieri-dimineaţă, pe aeroportul Bacău, din cauza ceţii. Din fericire, niciunul dintre cei 10 pasageri aflaţi la bord nu a fost rănit, iar aeronava a aterizat cu bine la Timişoara. Avionul având destinaţia Roma, cu escală la Timişoara, a decolat la ora 6,47 de pe aeroportul din Bacău. Imediat ce s-a desprins de la sol, pilotul a raportat turnului de control că în timpul manevrelor a văzut o haită de câini şi a lovit unul dintre ei. O echipă de la aeroport s-a deplasat imediat la faţa locului şi a constatat că animalul lovit era de fapt un cal. Alţi doi cai păşteau liniştiţi în zonă. "Meteorologul şi cei de la controlul traficului aerian au controlat, aşa cum cere procedura, pista şi nu au văzut nimic. Afară era întuneric, iar vizibilitatea foarte redusă din cauza ceţii care de câteva zile ne dă probleme", a declarat Cristi Stanciu, comandantul Aeroportului Bacău. Aeronava şi-a continuat zborul spre Timişoara, unde a aterizat fără probleme. În urma investigaţiilor, nu s-a constatat nicio defecţiune vizibilă a trenului de aterizare.
Calul erape mijlocul pistei
Prezenţa animalelor pe pistă a fost posibilă din cauza faptului că aeroportul, înfiinţat în 1946 şi modernizat în 1971, nu este împrejmuit cu gard decât pe partea de vest. "Avem proiect, avem finanţare, dar a apărut o altă lege care interzice efectuarea de investiţii atât timp cât pe terenul pe care îşi desfăşoară activitatea aeroportul sunt notificări de la vechii proprietari", mai spune Cristi Stanciu, comandantul aeroportului. "La controlul efectuat pe pistă, ca urmare a raportului echipajului, a fost descoperit un cal care zăcea în apropierea axului pistei, prezentând o lovitură la cap. Echipajul şi compania au fost informate corespunzător, iar aeronava având parametrii normali şi-a continuat zborul spre Timişoara. Înaintea aterizării la Timişoara s-au luat toate măsurile de precauţie, inclusiv trecere pe deasupra pistei cu trenul de aterizare scos pentru verificarea eventualelor avarii", a declarat directorul general al Carpat Air, Nicolae Petrov. Carmen Stoica, purtătoarea de cuvânt a Aeroportului Internaţional "Traian Vuia" din Timişoara, spune că pasagerii care se aflau la bordul avionului nu au simţit în niciun fel impactul şi nici măcar nu au ştiut despre incident. "Doar pilotul a fost informat", susţine aceasta.
La Timişoara s-a pus gard de frica oilor
Pista aeroportului din Timişoara a fost împrejmuită anul trecut cu un gard, tocmai pentru a preveni pătrunderea animalelor. Conform declaraţiilor lui Marian Chivu, directorul operaţional, pe pistă nu pot intra acum decât persoane avizate şi autorizate, pentru că există puncte de acces controlate şi patrule mobile. În urmă cu câţiva ani, pe Aeroportul Internaţional "Traian Vuia" din Timişoara s-au întâmplat câteva accidente, cauzate, în special, de lipsa unui sistem de control eficient. Angajaţii îşi amintesc de un incident care putea să aibă consecinţe grave dacă nu se intervenea prompt. În timpul unei vizite a unor înalţi oficiali din Serbia, un cioban a pătruns pe pistă, chiar înainte de decolarea avionului. Bărbatul, care voia numai să ajungă pe scurtătură într-o localitate învecinată, Remetea, s-a ales cu o amendă din partea poliţiştilor. Un accident foarte grav s-a produs însă în anul 2002, când un jandarm a murit călcat de roţile unui avion care rula pe pistă. Sergentul angajat Paul Marius Tudoran se afla în serviciu de patrulare pe pistă şi a decedat pe loc, fiind lovit de un avion care ateriza. (A.S.)

Incidentul este cercetat de o comisie de la Ministerul Transporturilor
După incidentul de ieri, Ministerul Transporturilor a trimis la aeroportul din Bacău o comisie de anchetă condusă de inspectorul-şef al Inspectoratului Aviaţiei Civile. Chiar dacă aerodromul se află sub tutela Consiliului Judeţean Bacău, certificatul de operator este eliberat de Autoritatea Aeronautică Română în baza unor auditări. Conform anexei 14 a ICAO (Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile), una dintre condiţiile de bază pentru autorizarea zborurilor pe un aeroport este asigurarea împrejmuirii acestuia astfel încât să fie prevenită pătrunderea animalelor. Pe plan local, responsabilitatea asigurării siguranţei zborurilor o are conducerea aeroportului, care ar fi trebuit să asigure paza perimetrului.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite