Sub ameninţarea vulcanului Katla
0Erupţiile repetate ale vulcanului Eyjafjallajökull ar putea antrena o alta, de o amploare considerabil mai mare, a unui „vecin“, Katla, avertizează specialiştii islandezi. Acesta se află la numai 20 de kilometri depărtare de Eyjafjallajökull, cei doi vulcani fiind legaţi printr-o reţea de canale de magmă.
Erupţia vulcanului Katla ar fi de cel puţin şase ori mai puternică şi ar presupune eliberarea unui nor de cenuşă mult mai înalt şi mai dens decât cel ce a dat complet peste cap, timp de mai multe zile, traficul aerian al Europei.
Citiţi şi:
Norul de cenuşă a ieşit din România
De ce nu zboară tancurile ca avioanele
Specialiştii estimează că o erupţie a vulcanului Katla ar avea efecte devastatoare, antrenând chiar schimbări climatice ireversibile, după ce norul de cenuşă ar ajunge în stratosferă şi ar bloca razele soarelui. La fel ca şi „vecinul" său Eyjafjallajökull, Katla, nume care înseamnă „sora înfuriată", este acoperit de un gheţar.
Acest vulcan obişnuieşte să erupă o dată la 80-100 de ani. Ultima dată s-a întâmplat în 1918. Erupţia a durat un an şi a provocat inundaţii masive. În prezent, geologii islandezi monitorizează activitatea ambilor vulcani, pentru că datele din trecut arată că ei devin activi aproximativ în acelaşi timp, avertizează Pall Einarsson, profesor de geofizică la Universitatea din Reykjavik.
Evacuare rapidă
În cazul unei erupţii a vulcanului Katla, localnicii care trăiesc în apropiere ar trebui evacuaţi în mare viteză pentru a scăpa de torentele de apă şi noroi ce ar lua naştere din topirea gheţarului care acoperă vulcanul. La Vik, o localitate care în prezent este acoperită de un strat de cenuşă de trei milimetri după erupţia de la 14 aprilie, locuitorii ar avea la dispoziţie cel mult trei ore pentru a se pune la adăpost.
Alţi localnici însă, care au case în apropierea muntelui, ar trebui să evacueze zona în mai puţin de 20 de minute. Pentru moment, specialiştii islandezi nu înregistrează decât mici mişcări telurice la Katla, care ar fi legate de cele ale gheţarului. Însă activitatea continuă a vulcanului Eyjafjallajökull complică analizarea datelor şi face ca o eventuală erupţie a „vecinului" mai mare să fie greu de prevăzut.
Pagube de miliarde
Companiile aviatice europene au pierdut 400 de milioane de dolari pe zi din cauza traficului aerian dat peste cap de erupţia vulcanului islandez. Pierderile totale sunt în prezent de circa 1,7 miliarde de dolari, a anunţat ieri Asociaţia Internaţională pentru Transport Aerian (IATA).
Traficul aerian din Europa a fost asigurat ieri în proporţie de 75%, ceea ce reprezintă o ameliorare faţă de ziua precedentă, când numai 13.200 de zboruri, mai puţin de jumătate din cele efectuate într-o zi obişnuită, s-au desfăşurat.
Potrivit lui Giovanni Bisignani, director al IATA, mai mult de cinci companii aeriene „de talie medie sau mică riscă să dispară din cauza lipsei de lichidităţi". Bisignani va cere UE să autorizeze guvernele statelor membre să ramburseze firmelor în cauză pierderile suferite din cauza rămânerii avioanelor la sol. Asociaţia companiilor aeriene europene, care reuneşte 36 de societăţi, reclamă un ajutor pentru transportatorii nevoiţi să facă faţă, din punct de vedere financiar, anulării a circa 95.000 de zboruri.
Florile şi somonul, victime colaterale
De la sfârşitul săptămânii trecute, de când traficul aerian european a intrat în haos din cauza norului de cenuşă vulcanică, Olanda, ţară considerată o adevărată placă turnantă a comerţului cu flori, a cunoscut o scădere cu 20% a acestei activităţi.
Vulcanul islandez a făcut şi alte „victime", în contextul în care economia globalizată pare să nu se descurce prea bine în absenţa avioanelor. Printre „victime" se află circa 200.000 de telefoane mobile, ce ar fi trebuit să fie livrate de companiile Samsung şi LG din Coreea de Sud, precum şi somonul norvegian destinat pieţei japoneze. Într-adevăr, 90% din somonul proaspăt consumat în Japonia este importat din Norvergia, evident, „par avion".
La fel, containere întregi cu textile au rămas blocate în Bangladesh. La rândul său, constructorul de automobile Nissan a anunţat că suspendă temporar, pe o perioadă nedeterminată, trei linii de producţie din Japonia, pentru că nu a avut cum să importe, din cauza zborurilor anulate, anumite componente de fabricaţie din Irlanda.