Furtună deasupra portului severinean

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce primarul vrea portul, CNAPDF speră să-şi păstreze proprietatea

Directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale, Dănuţ Ofiţeru, continuă să susţină că preluarea porturilor de către consiliile locale ar duce la o ruptură extrem de inoportună pentru actuala situaţie economică a ţării, iar disensiunile ce vor apărea între porturile dunărene vor avea un impact negativ asupra traficului fluvial. Mai mult, Ofiţeru susţine că statul român a garantat Uniunii Europene, în cele două mari proiecte de dezvoltare a porturilor dunărene, că CNAPDF nu-şi va schimba activitatea timp de 10  ani de zile.

Banii europeni vor trebui returnaţi

În ceea ce priveşte Portul Drobeta Turnu Severin, Dănuţ Ofiţeru susţine că prin preluarea acestuia de către primărie s-ar pierde sume importante de bani. „La ora actuală, prin cele două mari proiecte ale CNAPDF, respectiv TEN-T şi WANDA, portului severinean îi revin în jur de 23 de milioane de euro. În cazul preluării de către primărie, aceşti bani vor fi pierduţi. Însă această sumă va trebui returnată de către primărie. La nivel naţional, CNAPDF va pierde peste 180 de milioane de euro. CNAPDF este prima şi singura companie naţională română care primeşte finanţare de la Comisia Europeană”, susţine Ofiţeru. Conform acestuia, în cele două porturi severinene, cel de călători şi cel comercial, urmau a se executa ample lucrări de modernizare şi dotare.

„La ora actuală, pontoanele existente în porturile severinene aparţin NFR. Noi urmărim achiziţionarea de pontoane noi, nave moderne de intervenţii, platforme, motonave, dar şi dezvoltarea infrastructurii. La Severin urmează a lua fiinţă un terminal de containere ce va deservi toate regiunea de sud-vest şi nord-vest a ţării, plus o rampă pentru piese agabaritice. În cazul preluării acestuia de către primărie, totul se va nărui”, mai susţine Ofiţeru.

Situaţia preluării porturilor de către consiliile locale pare însă a fi încurcată şi de actualul contract de concesiune existent între CNAPDF şi Ministerul Transporturilor. Semnat la 16 octombrie 2008, când ministru al Transporturilor era Ludovic Orban, acesta a fost încheiat pe o perioadă de 49 de ani, cu posibilitatea de prelungire pentru o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata iniţială.

La capitolul VI, Drepturile Concesionarului, este specificat: „Concesionarul are dreptul de a folosi şi a culege fructele bunurilor care fac obiectul concesiunii“, dar şi: „Concesionarul poate subconcesiona sau închiria, urmând procedurile stabilite de legislaţia în vigoare“. La capitolul VIII, Încetarea contractului de concesiune, se specifică faptul că acest contract încetează „în cazul în care interesul naţional o impune, prin denunţarea unilaterală de către concedent, cu plata unei despăgubiri juste şi prealabile aflate în sarcina concedentului“.

„Ministerul Transporturilor nu poate renunţa la acest contract, decât dacă va plăti o despăgubire justă. Referitor la Severin, valoarea patrimonială a acestuia se ridică la peste 500 de miliarde de lei vechi“, a mai specificat Ofiţeru.

Primarul are planuri mari pentru port

Referitor la posibilitatea ca portul severinean să fie preluat de Consiliul Local Severin, primarul Constantin Gherghe susţine că, mai mult ca sigur, portul va fi preluat de municipalitate. „De 20 de ani, Severinul a fost vitregit de existenţa unui port turistic civilizat. Acum există posibilitatea ca şi oraşul nostru să aibă unul. Degeaba susţin ei că trebuie bani, că nu avem, că una, că alta. Avem potenţial şi posibilitatea ca portul să fie reabilitat, amenajat şi dotat la standarde internaţionale. Vreau ca severinenii să se bucure din plin de acest port”, a declarat primarul Constantin Gherghe.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite