Mall-urile deschise în acest an sunt pe jumătate goale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mall-urile deschise în acest an sunt pe jumătate goale
Mall-urile deschise în acest an sunt pe jumătate goale

Criza le-a suflat chiriaşii dezvoltatorilor de centre comerciale din ţară, care s-au vâzut nevoiţi să deschidă larg porţile chiar dacă mai bine de jumătate din spaţiul disponibil nu era închiriat, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanţă imobiliară Colliers International.

În provincie, cele două mall-uri inaugurate în acest an au întâmpinat primii vizitatori cu până la 60% din spaţii neînchiriate. În Capitală lucrurile au stat ceva mai bine, rata de neocupare ajungând la cel mult 50%.

Pentru creşterea ratei de ocupare, proprietarii de mall au fost dispuşi să scadă chiile chiar şi cu 40%, fără ca acest lucru să schimbe semnificativ situaţia. Explicaţia este una destul de simplă: criza economică a îngheţat bugetul de extindere al celor mai mulţi retaileri.

Criza economică nu a determinat doar creşterea alarmantă a ratei de neocupare a spaţiilor comerciale, ci a avut un impact şi a supra proiectelor livrate pe piaţă în acest an. Din 82 de proiecte anunţate anul trecut pentru a fi livrate pe piaţa în perioada 2008-2009, doar şase au lucrări în derulare.

În opt luni de zile au fost finalizate şi inaugurate doar două centre comerciale în provincie, Era Shopping Park din Oradea şi Galleria din Suceava.

 "Livrarea a două noi centre comercile, Grand Arena şi Militari Shopping Center, precum şi extinderea Plaza România au crescut stocul total de spaţii comerciale cu 66.670 metri pătraţi", a declarat Georgiana Andrei, reprezentanta Colliers International din cadrul diviziei de retail.

Alte două centre comerciale îţi vor disputa din toamnă banii bucureştenilor, respectiv Sun Plaza şi Cotroceni Park.

Criza suflă şi pe marile artere comerciale ale Capitalei, unde dacă în trecut retailerii de lux se băteau pentru câţiva metri pătraţi, în acest an circa 4.000 de metri pătraţi de pe Calea Victoriei, Bulevardul Magheru sau Calea Dorobanţi aşteaptă chiriaşi.

Pe timp de criză sectorul alimentar este cel mai puţin afectat

Românii au tăiat pe vreme de criză din chelttuieli. Prodcătorii de electrocasnice au costatat asta pe propria piele, vânzările scufundându-se cu până la 40-50% faţă de anul precedent. Pe de altă parte, segmentul care a cunoscut cea mai mică scădere este cel alimentar.

"Criza economică a afectat comportamentul de consum al populaţiei, aceasta devenind mai sensibilă la nivelul preţurilor. Astfel, oamenii sunt dispuşi să renunţe acum la confort în favoarea unor preţuri mai mici, orientându-se de la supermarketuri către hipermarketuri şi chiar retaileri de tip discount", a explicat reprezentanta Colliers.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite