Zsolt Szalay:„Este o experienţă extraordinară să fii expat“
0Zsolt Szalay (38 de ani) conduce operaţiunile din România ale grupului petrolier ungar MOL. Tânărul manager consideră că autorităţile române trebuie să încurajeze parteneriatele public-private şi accesul la banii europeni.
Zsolt Szalay a venit la cârma subsidiarei locale a MOL în ianuarie 2006,într-un moment crucial din istoria companiei, în plin proces de integrare a celor 60 de benzinării achiziţionate de la Shell. Szalay îşi aminteşte că din culturile celor două companii a creat una unitară.
Acum, uitându-se în urmă, Szalay realizează că procesul s-ar fi putut implementa mult mai rapid. „Am întâmpinat anumite obstacole şi au existat opinii divergente referitoare la cea mai bună abordare. Acum nu m-aş lăsa la fel de impresionat. Dacă ar fi să o iau de la capăt, aş face integrarea mult mai repede şi fără ezitări“, spune preşedintele MOL România.
În vâltoarea businessului real
Ce l-a determinat să vină în România? „În afară de provocările de management legate de o astfel de poziţie, îmi place statutul de expat. Este o experienţă unică şi extraordinară“, spune el, caracterizându-se drept o persoană dinamică, asociată întotdeauna cu medii provocatoare. Szalay crede în învăţarea continuă şi consideră că experienţa sa personală este o dovadă în acest sens, amintindu-şi primul contact cu businessul real ca proaspăt absolvent al universităţii.
„Mi s-a dat o camionetă plină cu marfă şi am fost trimis în partea de nord-est a ţării, cea mai săracă din Ungaria, pentru a vinde. După două săptămâni m-am întors în Budapesta şi a trebuit să explic de ce vânzările fuseseră sub aşteptări“, povesteşte el, adăugând: „Este supărător să auzi în timpul şedinţelor operative de ce vânzările scad, dar este şi surprinzător atunci când totul merge bine şi nimeni nu ştie de ce“.
Strategia lui Szalay în fruntea MOL România nu a pus accent doar pe creşterea numărului de benzinării, ci şi pe eficienţă. „A trebuit să demonstrăm că achiziţia Shell a fost o investiţie bună, şi aşa a fost“, spune Szalay. Compania deţine în prezent locul patru pe piaţa distribuţiei de carburanţi, cu un lanţ de 135 de benzinării.
Consumul de carburanţi îşi revine
Diminuarea activităţii economice din acest an, odată cu scăderea puterii de cumpărare, a redus consumul de carburanţi în primele şase luni. Însă cererea s-a revigorat, iar în perioada ianuarie-septembrie, vânzările la nivelul pieţei au revenit la valorile de anul trecut, arată Szalay, citând date ale Asociaţiei Române a Petrolului - organizaţie din care face parte şi MOL România.
Pentru atenuarea efectelor negative ale crizei, tânărul manager şi-a propus să minimizeze costurile care nu afectează semnificativ operaţiunile, să renegocieze contractele cu furnizorii şi să analizeze minuţios potenţialul clienţilor mari. Până la sfârşitul acestui an, 10 benzinării vor avea o nouă identitate vizuală. „Noul layout aduce o scădere cu 30% a costurilor cu consumul de electricitate“, adaugă Szalay.
De la cosmetice la benzină
După terminarea studiilor universitare, în 1996, Zsolt Szalay a lucrat timp de un an pentru L’Oreal Ungaria, apoi pentru Laboratoires Garniers - ca brand manager.
Din 1998 a ocupat diferite funcţii în departamentele de marketing ale unor companii renumite, precum Porsche sau Michelin. Anul 2002 a marcat intrarea sa în MOL ca director de marketing pentru întregul grup, poziţie pe care a deţinut-o până la venirea în România.