Ortacii de la Paroseni - "baby sitteri" la o combina adusa de japonezi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In vreme ce o gramada de ortaci din Romania inca scot carbunele ca in epoca de piatra, cu tarnacopul, minerii de la exploatarea Paroseni se mandresc ca taie carbunele apasand pe butonul unei

In vreme ce o gramada de ortaci din Romania inca scot carbunele ca in epoca de piatra, cu tarnacopul, minerii de la exploatarea Paroseni se mandresc ca taie carbunele apasand pe butonul unei telecomenzi. Aceasta pune in miscare o combina adusa de japonezi care sfarama carbunele direct din stanca. "Marele castig e ca, de la 6 tone de carbune pe zi, cat scotea un miner inainte, cu vechea combina, acum se scot cam 17 tone pe cap de om", zice unul dintre ortacii insarcinati sa supravegheze combina. El este "mai-marele", adica cel care ii regleaza viteza si directia, butonand telecomanda. Mai tine pe langa el inca doi ortaci, care pazesc combina ca pe ochii din cap, sa nu care cumva sa se blocheze ceva. "Trebuie pazita ca pe copil mic", explica ei. Isi amintesc cum s-au trezit cu ea in curtea exploatarii, dezasamblata. "Nu intelegeam nimic din ea, asa desfacuta pe bucati cum ne-au adus-o. Ne-am zis - sa vezi ca asta mai mult o sa ne incurce! Am pus toti umarul si am bagat-o, piesa cu piesa, in inima minei, la o jumate de kilometru adancime. Acolo am asamblat-o cu specialistii", isi amintesc ortacii. Cutitele de otel care musca din stanca sunt asa de rapide, ca ortacii ametesc daca se uita mai mult timp la ele. Pe masura ce reteaza carbunele, masinaria inainteaza in galeria pe care si-a sapat-o singura. Pentru siguranta muncitorilor, in spatele ei sunt prevazuti stalpi foarte puternici care sustin, practic, muntele. "De cand avem combina noua, treaba merge struna. E drept ca muncim tot sase ore pe zi, ca si inainte, si ca trebuie sa lucreze pe langa ea tot atatia mineri ca si pana acum. In afara de combina au mai fost aduse cateva benzi care transporta carbunele prin galerii, pentru a ajunge la suprafata. Sunt mult mai bune decat fostele benzi care, folosite de zeci de ani continuu, se subtiasera rau, explica inginerii de la Paroseni. Cele noi sunt confectionate dintr-un cauciuc special care arde greu si cu mult fum. E conceput asa pentru a preveni micile incendii care s-ar putea produce in subteran. Combina, benzile, plus alte cateva utilaje noi au costat in total 8 milioane de dolari, imprumutati de la marele concern japonez Itochu, cu garantia statului roman ca banii vor fi platiti pana in 2008, esalonat. De cand au fost aduse utilajele noi, mina Paroseni a devenit cea mai moderna din tara. Castigul s-a vazut numai in cresterea productiei. Celelalte au ramas la fel. Ortacii inghit in continuare la fel de mult praf de carbune, sunt la fel de expusi accidentelor, iar riscul intoxicarii cu metan ramane acelasi. Iar de asigurari nu se poate vorbi prea mult. Numai o parte din mineri au asigurari personale, iar asigurarile colective urmeaza sa fie introduse anul acesta. In caz de accidente se dau compensari in bani de la locul de munca.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite