Jale pe calea ferată
0Peste 20.000 de oameni au fost blocaţi în gările din toată ţara, din cauza protestului "spontan" Greva ceferiştilor de ieri a durat numai trei ore, între orele 7.00 şi 10.00, dar
Peste 20.000 de oameni au fost blocaţi în gările din toată ţara, din cauza protestului "spontan"
Greva ceferiştilor de ieri a durat numai trei ore, între orele 7.00 şi 10.00, dar traficul feroviar a fost dat peste cap pentru tot restul zilei. Protestul nu avut însă niciun efect pentru sindicalişti, Ministerul Transporturilor neacordându-le acestora majorarea salarială cerută. Ludovic Orban a găsit şi doi vinovaţi: un mecanic de locomotivă şi o funcţionară de la Informaţii. Cei doi ar putea fi daţi afară.
Calvarul călătorilor a început la ora 7.00, când trenurile au amorţit pe marginea peroanelor Gării de Nord. Lumea nu mai înţelegea ce se întâmplă. Ţărani cu sarsanalele pline sau puştani cu rucsacurile în spinare se mutau de la o linie la alta, că nu mai înţelegeau care tren pleacă, în ce direcţie, dacă se mai mişcă roţile din loc.
Pe urmă a venit şi informaţia, sub forma telefonului fără fir, din gură-n gură. "E grevă", fremăta mulţimea. Se auzise "de la televizor". Mulţi şi-au pus mâna-n cap. Cineva trebuia să ajungă la o înmormântare în Constanţa, altul avea bilete în staţiune, la băi, plus copiii care au scăpat de şcoală şi doreau să ajungă la munte. Ce să mai zici de călătorii de drum lung, care plecau taman la Suceava ori la Satu Mare.
Grevă ilegală
Aproape de ora 10.00 s-a auzit, tot din om în om, că traficul va fi reluat în curând pe calea ferată, "după cum au spus la televizor". Dar la un moment dat forfota creşte brusc în intensitate. Apare în gară ministrul transporturilor, Ludovic Orban, care se duce în sala de aşteptare, stă de vorbă cu lumea, oamenii se plâng, încep vaietele şi ocările, ministrul îşi continuă periplul, liota de ziarişti se ţine după el, oficialul zice că întreruperea lucrului e ilegală.
Între timp, unii oameni, cu biletul în buzunar, s-au gândit că au dreptul măcar la un somn, dacă nu la o călătorie. Şi s-au urcat în vagoanele tăcute, să tragă la aghioase, întinşi pe canapele. Alţii au apucat un loc în sala de aşteptare, resemnaţi, moţăind în capul oaselor. Cei care n-au acceptat ratarea unei zile au dat buzna la casele de bilete, cerând banii înapoi, iar cu bugetul refăcut aveau de gând să sară într-un microbuz, ca să ajungă la destinaţie.
Dar cea mai mare aglomeraţie a fost la tejghelele cu sucuri, pateuri şi alte răcituri, vânzătorii frecându-şi palmele de bucurie că li s-a triplat vânzarea pe nepusă masă. Cu ochii în farfurie şi cu urechile atente la un eventual anunţ din megafoanele gării, cei mai mulţi călători au preferat să aştepte reluarea glasului roţilor de tren.
Sindicatele au pierdut
Ceferiştii au declanşat ieri, în mod spontan, conflictul de muncă, solicitând o creştere salarială de 12%. Sindicaliştii nu s-au înţeles cu Ministerul Transporturilor, care le-a oferit o majorare de numai 8%. Salariaţii din acest domeniu au adoptat tactica protestului individual, spontan.
Cei care au mobilizat oamenii au fost însă şefii de sindicat din Ramura Mişcare - Comercial. De altfel, preşedintele acestui sindicat, Ion Molea, a anunţat programul grevei "spontane" cu o seară înainte. Concret, salariaţii au venit la locul de muncă, dar nu au trecut la lucru, cea mai afectată fiind zona de mişcare, cea a impiegaţilor, managementul traficului. Fără pornirea semafoarelor, trenurile nu au mai plecat la drum.
Greviştii vor fi sancţionaţi
Ministrul transporturilor, Ludovic Orban (foto), s-a declarat sceptic în privinţa spontaneităţii mişcării greviştilor, care a dus la blocarea a 290 de trenuri. El a afirmat că cei 2.000 de angajaţi care au refuzat să-şi îndeplinească obligaţiile de serviciu vor fi sancţionaţi. "În două cazuri este posibil să se ajungă chiar la desfacerea contractului de muncă.
Este vorba despre un mecanic de locomotivă care nu a permis plecarea trenului, deşi personalul de rezervă se prezentase la post. Al doilea caz este cel al unei funcţionare care nu a vrut să ofere informaţii călătorilor", a exemplificat Orban. Pentru recuperarea prejudiciului provocat de stoparea temporară a circulaţiei trenurilor, Ministerul Transporturilor îi va acţiona în instanţă pe cei responsabili de începerea protestului. La rândul lor, liderii sindicali au anunţat că vor începe, luni, procedurile legale pentru înregistrarea conflictului de interese. (Mirela Dădăcuş)
Şi ceferiştii unguri au fost în grevă
O mişcare de protest iniţiată de sindicatul angajaţilor din sistemul feroviar maghiar, VDSZSZ, a provocat anularea traficului în majoritatea regiunilor, mai puţin în sudul ţării, în zona Szeged. Pe lângă solicitările referitoare la majorarea salariilor, sindicatele insistă şi asupra faptului că angajaţii de la căile ferate trebuie să beneficieze de o parte din profiturile rezultate ca urmare a recentei privatizări a Companiei naţionale de căi ferate (MAV). Greva a fost suspendată ieri la prânz, alte negocieri urmând să aibă loc astăzi după-amiază. În caz de eşec, sindicatele au anunţat reluarea mişcării de protest luni, 4 februarie a.c.
Haos în ţară
Protestul spontan al feroviarilor a blocat sute de trenuri de persoane şi de marfă în toată ţara. În judeţul Hunedoara, circa 2.000 de angajaţi ai CFR au întrerupt lucrul timp de aproape patru ore. Greva a afectat şi Compania Naţională a Huilei Petroşani, care a înregistrat pierderi importante pe perioada în care trenurile sunt oprite. Şi pe teritoriul Regionalei Constanţa, care cuprinde şi judeţele Ialomiţa, Tulcea şi Călăraşi, au fost opt garnituri care au staţionat, iar alte 12 nu au mai plecat în staţiile de formare.
Pagubele nu au fost evaluate încă, dar multe persoane prejudiciate spun că se vor adresa instanţelor de judecată. În gara Craiova au fost oprite 23 de trenuri de persoane şi 25 de marfă, în nodul feroviar Piatra Olt, nouă garnituri de persoane şi şase de marfă, iar la Piteşti, 10 trenuri de călători şi două de marfă.
Cele 11 trenuri care ar fi trebuit să plece după ora 7.00 din gara Cluj-Napoca au fost oprite, iar la nivelul Regionalei CFR Cluj, alte 19 trenuri care porniseră pe traseu s-au oprit pe drum. La Braşov, călătorii au luat cu asalt autogara aflată lângă gară. (Secţia "Corespondenţi")