Institutiile statului ofera monopolul barcilor de viteza unui singur importator
0Inspectia Piscicola vrea barci cu scaune numai in forma de V, iar Consiliul Judetean Tulcea da bani publici pe ambarcatiuni utilitare dotate cu CD player si console pentru sticle si pahare
Febra "motoarelor", adica pasiunea pentru barcile de mare viteza, face ravagii de doi ani, in toate porturile dunarene. Oamenii cu bani, care vor sa alerge pe apele fluviului ca pe autostrada, au de unde alege: multe firme private importa sau construiesc astfel de ambarcatiuni, iar cateva santiere navale s-au reprofilat si au trecut, la randul lor, pe "motoare". Daca preferintele publicului oscileaza intre un model si altul, toate institutiile statului care s-au dotat cu ambarcatiuni de mare viteza au ales barcile "American Nautics". Contracte de peste 20 de miliarde de lei au fost atribuite exclusiv acestei firme, care a castigat toate licitatiile la care a participat. Inclusiv o comanda care ar fi trebuit onorata cu fonduri Phare, pentru Consiliul Judetean Tulcea, ceea ce nu poate starni decat admiratia oficialilor din comunitatea europeana. Iata o companie care vinde barci americane, dar care, totodata, indeplineste si conditia de a le produce intr-o destinatie (secreta) din Europa. Ce calitati deosebite au facut, insa, institutiile statului sa prefere barcile americane celor construite la Turnu Severin ori Galati? La Inspectia Piscicola, selectia a fost usor de facut: s-au cerut in mod expres doar barci care aveau banchete capitonate in forma de V. "Intamplator", modelul vandut de American Nautics are acest profil, ceea ce ar putea creste pretul, alte firme avand alte dispozitii geometrice. Ce conteaza, sunt banii publici! Inspectorii piscicoli sa fie multumiti, dupa cum ne declara d-na Mihaela Grigorescu, consilier juridic in cadrul Inspectiei Piscicole: "Am intrebat inspectorii care este varianta cea mai buna si acestia ne-au spus ca banchetele trebuie sa fie in forma de V, pentru ca ofera cel mai mare spatiu". Garda Nationala de Mediu a cumparat de la aceeasi firma, in martie 2004, doua ambarcatiuni pentru misiuni de patrulare. Era firesc sa cumpere de la American, intrucat datele din caietul de sarcini (lungime, latime, pescaj, capacitatea rezervorului) se potrivesc cu modelele firmei. Diferentele nesemnificative ale altor modele, de cativa centimetri, excludeau alte companii. Si aici precizia a fost impusa de vocea "oamenilor muncii". Florentin Popa, consilier in Garda Nationala de Mediu, spune ca "s-a apelat la cei care traiesc pe Dunare. Ei cunosc cel mai bine ce ambarcatiuni sunt cele mai bune. Vrand-nevrand, au rezultat niste caracteristici". Administratia Fluviala a Dunarii de Jos, din Galati, se plimba tot cu barci americane. Aici, departajarea a facut-o viteza, dar nu cea de deplasare, ci de livrare. Termenul de livrare din caietul de sarcini era atat de scurt, incat doar A.N. l-a putut onora, avand barcile pe stoc. O ocazie care nu se putea rata. Cel mai dificil de multumit s-a dovedit Consiliul Judetean Tulcea, care si-a formulat pretentiile intr-un caiet de sarcini intocmit la sfarsitul anului 2003. Pe langa echipamentele necesare oricarei barci, se cerea expres ca ambarcatiunile pentru C.J. Tulcea sa fie dotate cu CD player la indemana conducatorului, boxe stereo protejate de umezeala, lada frigorifica si cateva console pentru sticle si pahare. Sa fie vorba de barci de placere si agrement, cumparate pe banii contribuabililor din Tulcea? Atunci, de ce se mai solicitau si unele caracteristici tehnice foarte riguroase? Capacitatea rezervorului, de pilda, nu putea fi mai mare cu zece litri fata de valoarea precizata de C.J. Tulcea. Daca o capacitate mai mica are dezavantaje certe, organizatorii licitatiei nu au putut explica firmelor care s-au plans de restrictii de ce nu vor o capacitate mai mare, la acelasi pret? Oricum, spun firmele concurente, nimeni nu putea oferi un motor "Imboard Sterndrive", care este specific ambarcatiunilor vandute de... American Nautics. Evident, si celelalte caracteristici solicitate de C.J. Tulcea vin ca turnate barcilor americane, dar nu prea se potrivesc celor fabricate in Europa si in tara. Directorul firmei A.N., dl. Ovidiu Rebegel, considera ca nu este nimic ciudat in faptul ca firma sa are un pseudo-monopol in afacerile cu institutiile statului roman. "Faptul ca suntem reprezentanti exclusivi ai unor mari producatori, ne confera un anumit avantaj. Astfel, am avut cel mai bun pret". Restul sunt coincidente si potriviri intamplatoare.