AEL - lectia viitorului
0Sunt in clasa a XII-a J. "J" vine de la jurnalism. Alaturi, in fata calculatoarelor, alti ziaristi ca si mine. Tastam parola si intram in lectie. Stim cu totii de ce ne aflam aici, in laboratorul SEI
Sunt in clasa a XII-a J. "J" vine de la jurnalism. Alaturi, in fata calculatoarelor, alti ziaristi ca si mine. Tastam parola si intram in lectie. Stim cu totii de ce ne aflam aici, in laboratorul SEI al Grupului Scolar Viilor Bucuresti. Ministerul Educatiei a organizat pentru presa o demonstratie: lectia AEL. Pentru 50 de minute, prof. Radu Jugureanu ne va ajuta sa intelegem ce se intampla astazi in liceele tarii unde, prin programul de informatizare a invatamantului preuniversitar, elevii au acces la un cu totul alt tip de lectie decat suntem obisnuiti: lectie asistata de calculator. Ecranul se deschide cu o fereastra, din care se revarsa spre mine o scena din filmul "D'ale carnavalului", avand in distributie pe Alexandru Giugaru si Grigore Vasiliu Birlic. Sub fereastra am doua coloane. In stanga, un sir de nume proprii (Caragiale, Pampon, Bibicu). In dreapta, coloana cuprinde alte nume: Mita, D'ale carnavalului, Birlic. Stiu ca particip la un test pluridisciplinar. Am citit cerinta acestuia si incerc sa ordonez coloanele, astfel incat numele din stanga sa aiba legatura directa cu ceea ce este scris in dreapta. Trag de "Mita", ca sa pot corelationa I.L. Caragiale cu D'ale carnavalului! Deodata, ecranul se-nchide si, cand ma intorc spre profesorul Jugureanu, acesta-mi atrage atentia sa urmaresc testul mai departe. N-am observat, in stanga sus, ceasul care masura timpul scurs. A doua secventa a testului: o problema de biologie. Mi se dau niste parametri legati de amplitudinea si frecventa undelor sonore. In stanga ecranului exista un grafic, iar in dreapta se vizualizeaza nicovala si scarita timpanului. Aleg 50 decibeli si 1.000 de hertzi, pe graficul timp/presiune se contureaza o curba sinusoidala, iar in dreapta ecranului, observ cum timpanul incepe sa vibreze. Intr-o alta fereastra am valorile auzului normal. Pentru ca reusesc sa descopar ce se intampla daca aleg aiurea valori ale amplitudinii si frecventei, pot trece mai departe, la urmatoarea problema a testului: geografie. Harta fizica a lumii se deschide in fata ochilor mei de elev novice in ale calculatorului. Prietenul acesta imi afiseaza cerintele: esti in Marea Neagra, pe un vas, si trebuie sa ajungi in Oceanul Indian sau in Atlantic, in trei secunde, folosind tastele directionale. Cum reusesc sa scot vaporul din Marea Neagra, pe ecran imi apare numele stramtorii prin care tocmai am trecut: Bosfor. Indemanarea mea lasa de dorit, timpul mi-a expirat, asa ca incerc sa reprogramez testul de geografie, pentru ca n-am ajuns in Oceanul Indian. Profesorul Jugureanu, din fata calculatorului sau, ma admonesteaza: "Nu trisa, elev! Timpul a expirat". Calculatorul imi comunica: "Ati primit nota 7". Ma necajesc si rog profesorul sa-mi mai dea o sansa. Profesorul poate reprograma intregul test, eu pot sa reiau problemele pe care nu le-am rezolvat. Virtutile noii lectii sunt evidente. Invat literatura ori suplinesc lipsa lecturii, prin urmarirea unui film artistic, ecranizare excelenta a uneia din operele lui Caragiale. Imi fixez, pe baza de relationare, personajele principale, subiectul, etapele principale ale piesei de teatru. La geografie, pot, prin invatarea prin descoperire, nu doar sa-mi sintetizez numele stramtorilor, ci si sa-mi consolidez cunostintele legate de continente, mari, oceane. Lectia de biologie reprezinta tipul clasic, daca-i pot spune astfel, de invatare prin demonstrare, prin experiment. Practic, am de-a face cu o inmanunchere de metode didactice care permit sa-mi insusesc placut, usor, dar temeinic cunostintele. In plus, daca doresc sa aflu mai multe detalii despre o problema a lectiei, pot accesa oricand bazele de date, dictionarele, internetul. Profesorului ii ramane, in continuare, rolul de indrumator, pentru ca, de la pupitrul lui, transformat in calculator, ma poate chema la ordine oricand, fiindca stie exact, in orice moment, ce fac eu la calculatorul meu. Fata de lectia clasica, unde solicitata este doar atentia, lectia AEL dezvolta spiritul de observatie, exerseaza calitatile gandirii (concentrarea, analiza si sinteza), creeaza abilitati motrice si dezvolta atentia distributiva. Lectia de pe ecranul calculatorului ma solicita intr-un grad mai inalt, nu-mi mai permite sa visez cai verzi pe pereti in timp ce simulez participarea la ceea ce se intampla in clasa, pentru ca am de rezolvat teste de insusire, de verificare, de consolidare de cunostinte si de formare de deprinderi. In liceele in care platforma AEL a fost nu doar instalata, ci este folosita de catre profesorii tuturor disciplinelor, un prim efect pozitiv este acela al crearii emulatiei, ceea ce, trebuie sa recunoastem, la cat de apatica a devenit predarea-invatarea, nu-i putin lucru. Pana acum am inteles programul Ministerului Educatiei mai ales din considerente legate de rationalitate, modernizare si integrare a scolii romanesti. Dupa cele 50 de minute, cat m-am aflat in pielea elevului roman, am ajuns la convingerea ca acest demers de creare a Sistemului Educational Informatizat este absolut obligatoriu pentru reforma adevarata a invatamantului nostru.