Misterele parcărilor municipale din Bucureşti. Ce se ştie şi ce nu se ştie despre modificările care survin de luni
0Parcările municipale din Capitală ar trebui să fie funcţionale de luni, dar edilii se contrazic asupra modului în care îşi vor putea lăsa bucureştenii maşinile fără să primească amenzi.
De luni, bucureştenii vor fi obligaţi să plătească dacă vor să-şi lase maşinile în parcările municipalităţi, dar regulamentele de funcţionare ale acestora sunt neclare, mai ales că edilii se contrazic când este vorba despre modul de utilizare a acestor servicii. Un specialist în dezvoltare şi planificare urbană a declarat pentru „Adevărul” că demersul responsabililor din Primăria Capitalei este cel puţin unul bâlbâit şi că o astfel de măsură de politică urbană trebuie gândită foarte atent.
Locuitorii din centrul Bucureştiului vor putea cumpăra un abonament ieftin pentru parcările municipalităţii, dar nu vor avea un loc garantat, a spus primarul Capitalei, Nicuşor Dan. El îl contrazice astfel pe viceprimarul Stelian Bujduveanu, care a spus săptămâna trecută că rezidenţii vor putea beneficia de un loc rezervat după ora 19.00.
Rezidenţii au posibilitatea unui abonament foarte ieftin, dar care nu le garantează locul. Plătiţi numai pentru a folosi acel loc ziua, nimeni nu plăteşte pentru noapte. Cu abonamentul aveţi voie să vă lăsaţi maşina în proximitatea locuinţei, fără să plătiţi 5 lei pe oră. Nicuşor Dan Primarul Capitalei
Nicuşor Dan a precizat, conform digi24.ro că noul regulament nu va viza parcările de reşedinţă, care sunt gestionate de primăriile de sector, ci pe cele trasate cu linii albastre în zona centrală. „Cine nu plăteşte şi parchează pe zona albastră va fi sancţionat. Vorbim, din nou, doar de aceste locuri albastre. Politica pe care noi încercăm s-o aliniem la politica oraşelor europene este că în zona centrală nu există loc rezervat, există un abonament pentru rezidenţii de acolo, dar care nu au loc rezervat. Cei care parchează acolo fără abonament sunt amendaţi cu 200 de lei, iar dacă persistă, atunci se blochează roţile sau chiar se ridică maşina”, a spus Nicuşor Dan.
Viceprimarul contraatacă
Bujduveanu a spus însă că vrea să modifice regulamentul de parcare astfel încât şi rezidenţii să poată beneficia de un loc de parcare seara, după ora 19.00. „Ce aducem noi nou în această politică de parcare sunt noi beneficii pentru riveranii care nu au putut să preia un loc de parcare, pentru că s-au epuizat în proximitatea casei şi venim cu un preţ preferenţial de 1,6 lei pe zi pentru orele 19.00-7.00, loc de parcare cu rezervare, în zona casei. Cele mai multe solicitări pe care le-am avut în Bucureşti şi în zona centrală sunt din partea riveranilor care nu mai au unde parca seara”, a spus Bujduveanu.
Viceprimarul a spus că aceste locuri cu rezervare vor fi marcate, iar cei care găsesc o altă maşină parcată pe locul lor pot suna la poliţie. Există acum 3 zone delimitate pentru parcarea cu plată. În zona 0 – parcarea costă 10 lei pe oră, în zona 1 – 5 lei pe oră, iar în zona 2 – 2,5 lei pe oră. Bujduveanu a spus însă că va iniţia un proiect pentru modificarea acestor tarife, prin comasarea zonelor 0 şi 1 şi stabilirea unui tarif unic, de 5 lei pe oră pentru toate parcările publice din zona centrală. În plus, tariful nu se va mai dubla începând cu a treia oră de parcare.
Pretinsul model european
Nicuşor Dan spune că regulamentul de parcare este asemănător cu cele din alte oraşe europene. „Noi facem ceea ce toată Europa face, adică taxăm parcarea în zona centrală astfel încât să facem o piaţă, iar în zonele în care noi vom institui parcarea, vor apărea pe piaţă locuri private”, a spus el.
Edilul a recunoscut însă că nu se vor putea crea suficiente locuri de parcare pentru cele 1,5 milioane de maşini din Bucureşti. „Să avem locuri de parcare suficiente pentru toate nu se va întâmpla, nu se întâmplă în niciun oraş din Europa. Într-un an vom avea 100.000 de locuri de parcare. Proporţional, în trei luni vom avea 30.000 de locuri de parcare”, a spus Nicuşor Dan.
O măsură radicală de politică urbană se gândeşte atent
Dragoş Dincă, expert în dezvoltare şi planificare urbană, a declarat că o astfel de măsură radicală de politică urbană trebuie luată foarte atent, mai ales aceasta va schimba destul de mult viaţa oamenilor. „Nu este genul de măsură pe care o pui în dezbatere publică 30 de zile şi o bagi la vot. Trebuie gândită cu atenţie. Cel puţin şase luni, spun eu. Este un serviciu public nu exclusivist, deci această parcare trebuie să fie accesibilă majorităţii. Accesibilitatea este foarte importantă. Cel mai probabil, prin impunerea unor tarife mai mari în centru, edilii încearcă să-i facă pe oameni să renunţe la maşini, dar se mint singuri. Avem transport public extrem de prost, iar pistele de biciclete sunt ca şi inexistente. Apoi, nu trebuie să trecem nici în cealaltă extremă, a tarifelor modice, pentru că atunci şi amenzile vor fi mai mici şi mai puţin intimidante. Foarte important, pentru riveranii persoane fizice, cel puţin, trebuie să existe o limitare a tarifelor pentru că pot exista probleme mari, putem avea persoane care s-ar vedea nevoite să renunţe la maşină... Toate acestea nu cred că s-au gândit cum trebuie, mai ales că nici măcar acum, pe ultima sută de metri, nu se ştie cu exactitate ce tarife vor fi impuse. Am primit un fluturaş pe maşină, am sunat personal la «Administrare parcări» şi mi s-a spus că nu se ştiu procedurile şi tarifele cu exactitate, că aflăm probabil pe 15 august. Sunt bâlbe inadmisibile”, a precizat Dragoş Dincă.